عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی؛

تغییر مدیریت ها موجب وقفه در ایجاد شهرک صنعتی مس ورزقان می شود

1399/05/01 - 12:22 - کد خبر: 23744 نسخه چاپی

نصر: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ایجاد و راه اندازی شهرک صنعتی صنایع مس در شهرستان ورزقان را ضروری دانست و گفت: اجرای این طرح به دلیل تغییر مدیریت ها با وقفه مواجه شده است.

به گزارش نصر، اللهوردی دهقانی روز چهارشنبه در گفت وگویی افزود: با وجود اینکه مصوبه ایجاد این شهرک مربوط به سال ۱۳۹۲ است اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی برای واگذاری اراضی به سرمایه گذاران و نیز تمهیدات اولیه برای ایجاد زیرساخت های لازم و کافی انجام نشده است.
وی اظهار داشت: در همان سال مکان یابی برای ایجاد شهرک صنعتی صنایع مس در ورزقان صورت گرفته بود، اما با تغییر مدیریت ها در کمال تاسف و تعجب مکان مربوطه تغییر یافت و به محلی منتقل شد که فاقد هرگونه امکانات و زیرساخت های لازم برای راه اندازی این شهرک است.
دهقانی ادامه داد: در حالیکه مکان اولیه این شهرک می توانست با همت مسئولان استانی و محلی خیلی سریع به بهره برداری برسد، مکان جدید هم اکنون از امکانات آب، برق و گاز نیز برخوردار نیست که این مساله پیچیدگی ها و مشکلات راه اندازی شهرک را چند برابر می کند.
وی با اشاره به اینکه مکان یابی اولیه شهرک صنایع مس ورزقان بسیار مناسب بود و در نزدیکی شهر قرار داشت، اضافه کرد: سعی داریم همین محل برای ایجاد شهرک دوباره احیا شده و به همان محل قبلی برگردد چون معتقدیم به دلیل هم جواری با شهرک صنعتی ورزقان، این مکان می تواند توسعه منطقه را تسریع کند.
دهقانی از تمام سرمایه گذاران و صاحبان صنعت و تولید کنندگان درخواست کرد برای فعالیت در حوزه صنایع مس وارد عرصه شده و برای ایجاد و راه اندازی صنایع مختلف مربوط به مس، شهرک صنعتی صنایع مس ورزقان را در اولویت قرار دهند.
وی یکی از دلایل اصلی نبود سرمایه گذاری لازم و کافی حاصل از عواید مالی مس سونگون در آذربایجان را تمرکزگرایی و انحصار معادن مس کشور در قالب شرکت صنایع مس ایران به مرکزیت و محوریت مس سرچشمه دانست.
نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجائی که شرکت صنایع مس ایران خود را بالادست معادن مس کشور می داند، هرگز نمی خواهد اهمیت و جایگاه مس سونگون در اقتصاد کشور روشن و بیان شود و مسئولان نیز چندان تمایلی برای تبدیل  مس سونگون به مرکز جدید این صنعت پردرآمد در ایران ندارند که نگرشی کوتاه بینانه است.
دهقانی گفت: بر همین اساس تاکنون سرمایه گذاری های لازم و کافی برای طرح های توسعه صنایع مس پیش بینی نشده و بسیاری از محدودیت ها شامل حال معدن سونگون شده است که ادامه این روند به ضرر اقتصاد استان و حتی کشور خواهد بود، در حالیکه ایجاد شهرک صنعتی ورزقان بسیاری از این مشکلات را رفع خواهد کرد.
بنا به این گزارش، معدن مس سونگون در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق تبریز و ۲۵ کیلومتری شهرستان ورزقان واقع شده است و بر اساس برآوردهای صورت رفته با ایجاد صنایع پایین دستی و نیز اجرای طرح های توسعه ای در این مجتمع، توانایی اشتغالزایی ۲۰۰ هزار نفری به طور مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت وجود دارد.
این مجتمع معدنی با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن کنسانتره در سال، نیمه دوم سال ۱۳۸۵ به بهره برداری رسید.
ذخیره احتمالی این معدن بیش از یک میلیارد تن و ذخیره قابل استخراج آن حدود ۷۹۶ میلیون تن برآورد شده‌ است که در مجموع کل ذخایر قطعی، احتمالی و ممکن در محدوده کانسار سونگون ورزقان حدود ۱٫۷ میلیارد تن سنگ مس با عیار ۶۱/. درصد است.
در این معدن غیر از فلز با ارزش مس، مولیبدن، طلا، نقره و دیگر عناصر با اهمیت به صورت فلزات همراه وجود دارد.
انتهای پیام/
تغییر مدیریت ها موجب وقفه در ایجاد شهرک صنعتی مس ورزقان می شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار