گزارش/

ازدواج آسان در محاق تشریفات زاید

1399/05/01 - 12:00 - کد خبر: 23739 نسخه چاپی

نصر: کمرنگ شدن الگوهای دینی، نرسیدن به بلوغ عاطفی و فکری و رواج روزافزون تشریفات و چشم هم چشمی، از عوامل از هم پاشیدگی و گسستن خانواده هاست که سادگی و صداقت زندگی های قدیمی را به محاق برده است.

به گزارش نصر، فرا رسیدن سالگرد ازدواج حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه زهرا(س)، فرصت و بهانه مناسبی برای یادآوری ضرورت توجه به الگوی زندگی بانوی اول عالم برای آغاز زندگی هایی است که کرونا هم توان کاستن از تشریفات و ریخت و پاش های عروسی آنها را ندارد.
سلطه بی چون و چرای تشریفات پر زرق و برق و چشم همچشمی ها در سنت حسنه ازدواج به قدری عمیق شده که حتی کرونا نیز مانعی برای انجام آنها نیست.
این در حالی است که در روزگار نه چندان دور، معنویات، صداقت، سادگی، ایمان و عشق، رکن تشکیل زندگی و ازدواج های جوانان بود، ولی اکنون این الگوها و معیارها کم رنگ شده و افزایش آمارهای طلاق در کشور نشان دهنده این واقعیت تلخ است.
آذربایجان شرقی نیز که تا یک دهه قبل در صدر جدول آمار ازدواج و قعر جدول طلاق قرار داشت، این روزها در هر دو مورد روند معکوسی را تجربه می کند و این وضعیت موجب نگرانی مردم و مسوولان شده است.
دختر و پسر باید از مهارت های زندگی، رشد عاطفی و قدرت برقراری ارتباط برخوردار باشند
مشاور روان شناس در این خصوص به ایرنا گفت: ورود به حیات خانوادگی در عصر جدید شرایطی بیش از بلوغ جسمی را طلب می کند، دختر و پسر باید از مهارت های زندگی، رشد عاطفی، قدرت برقراری ارتباط و مردم داری برخوردار باشند. 
گلناز گلشن خلیلی اظهار کرد: از دیدگاه روانشناسی بلوغ عاطفی زمانی اتفاق می افتد که فرد توانایی کنترل عواطف و احساساتش را به دست آورد، فرد بالغ از نظر عاطفی به درک درستی از خود و روابط اجتماعی اش رسیده و شیوه درست محبت کردن، ابراز احساسات و واکنش نشان دادن به رفتارهای گوناگون اطرافیان را آموخته باشد.
وی افزود: گاه با افرادی مواجه می شویم که از لحاظ عاطفی بسیار واکنش پذیرند بدین معنا که احساساتشان بر عقل و منطق غلبه دارد، عقاید و باورهای تعریف شده و مشخصی برای خود ندارند، قادر به ایجاد مرزها و حریم ها ی شخصی سالم در روابطشان با دیگران نیستند و به همین دلیل از ترس آشفتگی های ناشی از هم آمیختگی با دیگران و پیامدهای آن از برقراری ارتباط صمیمی و نزدیک شدن به دیگران گریزانند.
خلیلی ادامه داد: مشکل اصلی این افراد تمایز نایافتگی است، تمایز یافتگی در فرد به این معناست که فرد، قدرت رفتاری، شناختی و هیجانی را دارد که بتواند با دیگران تماس عاطفی نزدیک برقرار کند و این پله تماس عاطفی نزدیک با دیگران، اول در درون خودش با احساسات، افکار و نیازهای خودش برقرار می شود.
وی اظهار کرد: فرد از احساسات، کنش ها و نیازها و تمایلات رفتاری اش آگاه است، به طور مثال می داند وقتی می ترسم فرار می کنم یا وقتی عصبانی هستم پرخاش می کنم، می توانم خود را کنترل نمایم، بنابراین می تواند به افراد مختلف نزدیک شود و با حفظ هویت و خودمختاری خویش در شرایط سخت ارتباطی با دیگران رابطه را نگه دارد و بدون عجله در درست کردن مشکل، بدون اتهام زنی بدون مقصر دانستن، بدون قهر و با اشتراک مساعی و تالش مشترک و صحبت کردن و گفتگو کردن، نیازها و فضای خودش را مشخص کند و اجازه دهد دیگران هم با تفاوت، فضای خودشان را داشته باشند.
خلیلی گفت: چنین فردی می تواند به مشارکت ادامه بدهد و نیازهای خود را در رابطه بگیرد و ضمنا نیازهای دیگران را هم در رابطه پاسخ دهد، چنین وضعیتی از فرد به تمایز یافتگی شناخته می شوند، اگر تمایزیافتگی را به صورت یک طیف در نظر بگیریم تمایزیافتگی در میانه طیف قرار دارد، بالای طیف، چسبندگی و انتهای طیف، قطع ارتباط است.
وی افزود: اگر فرد در میانه قرار داشته باشد می تواند اضطراب را در روابط دیگر تحمل کند، بعبارت دیگر فرد تمایزیافته یا بالغ عاطفی ضمن اینکه می تواند نیازها و فضای خود را بیان کند می تواند دیگران را هم بشنود و در این تعامل دو طرفه نه دست به سانسور خود می زند نه فشار وار می کند تا دیگری را تغییر دهد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی ما قهر می کنیم یا فشار وارد می کنیم در حقیقت از این ابزارهای رفتاری استفاده می کنیم تا دیگری را وادار کنیم دنیای ما را بپذیرد و تسلیم شود، از آن طرف وقتی خود را حذف می کنیم میچسبیم و بدون دلیل قبول می کنیم و تسلیم می شویم در واقع هویت خود را یا بخاطر ترس از پذیرفته نشدن و یا طرد شدن تسلیم می کنیم، این ۲ حالت همان ابتدا و انتهای طیف است و نشان می دهد که ما از بلوغ عاطفی و تمایزیافتگی برخوردار نیستم.
وی همچنین گفت: بلوغ معنوی هم در ازدواج اهمیت فراوانی دارد افرادی که در سطوح دینی و معنویت مشابهی قرار دارند به ازدواج فکر کنند البته این موضوع تنها ملاک برای ازدواج نیستبلوغ معنوی هم در ازدواج اهمیت فراوانی دارد افرادی که در سطوح دینی و معنویت مشابهی قرار دارند به ازدواج فکر کنند البته این موضوع تنها ملاک برای ازدواج نیست. 


مهریه زیاد ضمانت زندگی مشترک نیست
مشاور مذهبی و روحانی تبریزی نیز به ایرنا گفت: طبق روایات اسلامی، مهریه حضرت زهرا(س) حداکثر ۵۰۰ درهم نقره بوده است، و این مقدار مهریه‌ای است که رسول خدا (ص) برای تمام زنان و دخترانش تعیین کرده و از آن تعبیر به مهر السنه هم می‌شود.
حجت الاسلام مهدی ارفعی اظهار کرد: این سیره الگویی برای سایر مسلمانان قرار گرفت، تا زوجین بدانند مهریه زیاد ضمانت زندگی مشترک نیست. 
وی ادامه داد: هنگامی که علی (ع) به قصد ازدواج فاطمه (س) به منزل پیامبر (ص) رفت، پیامبر (ص) به ام سلمه فرمود: «برخیز و در را بگشای، که این همان است که خدا و رسولش او را دوست دارند.» ام سلمه فوراً در را باز کرد و علی - علیه السلام- داخل شد. علی (ع) در کمال حجب و حیا و خجالت بود که پیامبر (ص) فرمود: علی جان حاجتی داری؟ آسوده باش، امیدوارم که حاجت تو برآورده شود، علی (ع) نیز قصد خود را گفت و از فاطمه (س) خواستگاری کرد.
حجت الاسلام ارفعی یادآور شد: پیامبر(ص) فرمود، چه چیزی برای توست که مهریه فاطمه (س) قرار دهی؟ علی (ع) عرض کرد، ‌ای رسول خدا تو خود شاهد هستی که برای من به جز شمشیر و شتر و زره، از مال دنیا ندارم، پیامبر (ص) فرمود، ‌ای علی شمشیر و شتر را لازم داری، اما می توانی با فروش زره‌ات مراسم ازدواج با فاطمه (س) را فراهم کنی. پیامبر(ص) فرمود، چه چیزی برای توست که مهریه فاطمه (س) قرار دهی؟ علی (ع) عرض کرد، ‌ای رسول خدا تو خود شاهد هستی که برای من به جز شمشیر و شتر و زره، از مال دنیا ندارم، پیامبر (ص) فرمود، ‌ای علی شمشیر و شتر را لازم داری، اما می توانی با فروش زره‌ات مراسم ازدواج با فاطمه (س) را فراهم کنی. 
وی ادامه داد: بنابراین مقدار مهریه حضرت زهرا (س) به عنوان سنت، الگویی برای سایر مسلمانان قرار گرفت در عصر حاضر برای کاهش فشارهای زندگی و اقتصادی باید از الگوی زندگی ساده آن حضرت الگو بگیریم. 
حجت الاسلام ارفعی گفت: فاطمه (س)کانون خانواده را گرم نگه می داشت و حضرت علی (ع)، خانه اش کانون انس و صفا بود، اگر علی(ع) تصمیمی می گرفت، همگان همراه او بودند و اگر فاطمه (س) تصمیمی اتخاذ می کرد، دیگر افراد خانه با او همگام می شدند و نمونه روشن آن موردی است که در آن سه روز تمام اعضای خانواده، افطاری خود را به فقیران و یتیمان و مسکینان دادند و خود با آب افطار کردند.
وی تاکید کرد: خانه باید در سکون و آرامش باشد تا شوهر بتواند در آن خانه احساس آرامش کرده و مشقات بیرون را از تن به کند و بتواند با استراحت و تقویت روحی فردا کارش را دوباره آغاز کرد.


ساده زیستی وسیله ای برای آرامش حقیقی در زندگی است
وی ادامه داد: ساده زیستی موجب تقرب و نزدیکی به خداست وسیله ای برای آرامش حقیقی در زندگی است، بسیاری از گرفتاری های اجتماعی نتیجه تجمل گرایی و دوری جستن از ساده زیستی است.
وی یادآور شد: زندگی فاطمه زهرا و امیرالمومنین علیهما السلام در خانه شخصی آغاز نشد با این که در آن زمان قیمت زمین و خانه بسیار ارزان بود و می توانستند زمینی را تهیه کنند و به راحتی با همان وسائل آن زمان و با همان سبک و سیاق آن زمان خانه ای در آن جا بسازند اما آن قدر امیرالمومنین علیه السلام به لحاظ مالی دستشان تنگ بود و در فقر به سر می بردند که حتی توانایی تهیه چنین خانه ای را نداشتند لذا آغاز زندگی آنها در یک منزل اجاره ای بود.
حجت الاسلام ارفعی گفت: در روایت داریم که امیرالمومنین علیه السلام گاهی منزل را جارو می زدند، گندم آسیاب و آرد درست می کردند، در کارهای خانه به فاطمه زهرا (س) کمک می کردند، ازدواج حضرت فاطمه (س) با امیرالمومنین (ع) و نحوه و سادگی زندگی آنان می تواند سبک زندگی به عنوان الگویی برای همیشه تاریخ باشد.


نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز 
فاطمه، بانوی بزرگ اسلام نه یک شخص، بلکه یک جریان و یک نظام مکتبی برای جهان است
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز گفت: همه زندگی خصوصی و اجتماعی حضرت فاطمه (س) به عنوان بزرگ بانوی اسلام، سرشار از الگو برای زنان امروز است.
حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم حضرت فاطمه (س) را جامع ترین و معتبرترین مکتب برای بشریت خواند و افزود: طبق آموزه های دینی این بانوی بزرگ اسلام نه یک شخص، بلکه یک جریان و یک نظام مکتبی برای جهان و اسلام است که جامعیت و اعتبار ویژه ای به مقام زن داده است.
وی با بیان اینکه در آیات قرآنی از ۱۲ بانو به عنوان بانوان پاک، منزه و نمونه یاد شده است، اظهار کرد: نام تعدادی از این بانوان با اشاره مستقیم آمده و تعدادی نیز به صورت غیرمستقیم در قرآن مورد اشاره قرار گرفته اند که حضرت فاطمه نمونه ای از این بانوان است.
انتهای پیام/
ازدواج آسان در محاق تشریفات زاید خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار