رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

فشار خون جان 5 هزار آذربایجانی را گرفت / آمار وحشتناک مبتلایان به فشار خون در آذربایجان

1398/03/25 - 12:30 - کد خبر: 2369 نسخه چاپی

نصر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در ایران ۹۷ هزار نفر در سال ۲۰۱۷ بر اثر بیماری‌های فشار خون جان خود را از دست داده که این رقم در تبریز نزدیک به ۵ هزار نفر است که مستقیماً با عارضه فشار خون جانشان را از دست داده‌اند.

به گزارش نصر به نقل ازفارس،  محمدحسین صومی امروز در نشست خبری برای اطلاع‌رسانی بسیج ملی کنترل فشار خون اظهار کرد: در کل حوزه دانشگاه علوم پزشکی و مجموعه وزارت بهداشت از کمپین و پویش‌هایی مرتبط با خطرات و عوامل آن داریم تا با تبیین آن مردم آگاه شوند.

وی افزود: همزمان با روز جهانی فشار خون بالا مقرر شده تا همه به عرصه آمده و از تمام امکانات داخلی و خارجی سازمان برای شناسایی و کنترل مناسب آن استفاده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: نامه‌ای از وزارت بهداشت به رئیس جمهور ارسال شده و رئیس جمهور  دستور اکید به انجام این پویش را داد.

یک میلیارد و ۳۰ میلیون نفر مبتلا به فشار خون بالا در جهان/ ۹۷ هزار نفر مبتلا به فشار خون در ایران 

وی به مرگ منتسب به فشار خون بالا در سطح جهان اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۱۷ نفر،  ۱۰ میلیون نفر جان خود را به خاطر فشار خون بالا از دست داده و نزدیک به یک میلیارد و ۳۰ میلیون نفر مبتلا به فشار خون بالا هستند.

صومی خاطرنشان کرد: در ایران ۹۷ هزار نفر در سال ۲۰۱۷ بر اثر بیماری‌های فشار خون جان خود را از دست داده که این رقم  در تبریز نزدیک به ۵ هزار نفر است که مستقیماً با عارضه فشار خون جانشان را از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: بیماری فشار خون بالا اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مزمن کلیه و سکته مغزی در جهان  و ایران است.

یک سوم جمعیت بزرگسال ایران از فشار خون بالا رنج می‌برند / افزایش سه برابری مبتلایان به فشار خون در ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد: بر اساس پیمایش ملی در سال ۲۰۱۶ حدود یک سوم جمعیت بزرگسالان ایران از فشار خون بالا رنج می‌برند.

وی ابراز کرد: فشار خون سیستولیک بالاتر از ۱۴۰ میلی‌متر جیوه و دیاستولیک بالاتر از ۹۰ میلی‌متر جیوه تعریف درست فشار خون است.

صومی با بیان اینکه حداقل آمارها نشان از آن دارد که از میان ۱۶ میلیون بیمار فقط ۶۰ درصد آنها از بیماری خود اطلاع دارند، تصریح کرد: متاسفانه فقط نیمی از بیماران برای کنترل بیماری خود دارو دریافت می‌کنند و یک پنجم آنها کنترل صحیحی دارند.

وی افزود: فقط ۱۹ درصد از بیماران فشار خون بالا بخوبی کنترل می‌شود که البته از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ شیوع پرفشار خون در ایران حدود ۳ برابر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز متذکر شد: متاسفانه فشار خون بالا بدون علائم است و به عبارتی عامل مرگ خاموش محسوب می‌شود از این‌رو قبل از اینکه عارضه‌ای بگذارد باید شناسایی شود.

وی ادامه داد: عارضه در مغز و قلب از جمله عوارض فشار خون بالا می‌باشد.

صومی با اشاره به اینکه فشار خون در بین زنان بیش از مردان است، ادامه داد: درمان مرتبط با فشار خون بالا به تفکیک جنسیت در استان نشان می‌دهد که فقط ۴۰ درصد افراد مبتلا به فشار خون دارو دریافت می‌کنند.

زنان بیشترین مبتلایان به فشار خون در ایران

وی  به آمار فشار خون بالا از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۵ ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: فشار خون در سال ۱۹۹۰ در بین زنان ۱۰/۴ بود که در سال ۲۰۱۵ به ۲۹/۴ رسیده است و این آمار در مردان ۸/۹ درصد بود که به ۲۴/۷ رسیده است و پیش‌بینی ‌می‌شود در سال ۲۰۲۵ زنان مبتلا به فشار خون بالا به ۴۰/۶ و مردان به ۳۴/۵ برسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اذعان داشت: فشار خون در کشورهای پیشرفته کنترل شده است و افزایش در کشورهای کمتر توسعه شده وجود دارد.

۲۱۸ هزار نفر در تبریز مبتلا به فشار خون هستند

وی با بیان اینکه آمار کشوری بیماران فشارخونی در سامانه سیب ثبت می‌شود، افزود: ۲۱۸ هزار نفر از طریق ۱۸ شبکه بهداشت و درمان شناسایی شده که  این تعداد در مراغه  16 هزار و 956 نفر و در دانشکده سراب 3 هزار و 111 نفر است.

وی خاطرنشان کرد: استان آذربایجان‌شرقی دومین استان بعد از شیراز است که بهترین عملکرد در شناسایی فشار خون بالا را دارد.

مصرف نمک در آذربایجان‌شرقی 2.5 برابر سایر استان‌ها

دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به فرضیه‌ای مبنی بر اینکه  فشار خون با نمک ارتباط دارد که البته این نظریه صحیح است، تصریح کرد: این فرضیه حاکی از آن است که حتما شهرهای اطراف دریاچه ارومیه به خاطر خشکی دریا با مشکل فشار خون بالا روبرو خواهد بود که البته آمار مرتبط با  میزان مصرف نمک  در آذربایجان‌شرقی ۲/۵ برابر جاهای دیگر است.

وی گفت: طبق ابلاغیه وزیر بهداشت بسیجی در رابطه با فشار خون تشکیل یافت که گام اول آن اطلاع رسانی به مردم می‌باشد تا آنها متوجه شوند که هرگونه فشار خون بالایی به صورت مزمن تاثیر سویی به اُرگان‌های بدن انسان دارد و هدف اصلی تغییر رفتار مردم نسبت به این موضوع است.

استفاده از پتانسیل کودکان برای کاهش بیماری‌های ناشی از فشار خون بالا

صومی توضیح داد: گاهی می‌دانیم که سیگار مضر است ولی اعتقادی به آن نداریم به طوریکه ما دکتری داشتیم که سیگار می‌کشید و معتقد بود که پدرش ۹۰ سال سیگار کشید ولی هیچ اتفاقی برایش نیافتاده بود در حالیکه روزی نوه‌اش از بوی او خوشش نیامده بود و منجر به ترک سیگار شد از این‌رو می‌توان همانند طرح همیار پلیس در بین کودکان از پتانسیل کودکان  استفاده کنیم.

صومی اذعان داشت: روش اجرای مبتنی بر مدیریت نظام سلامت و چهارچوب اساسی نظام ارائه مراقبت‌های سطح‌بندی خدمات به شرح مردم، مراقبین سلامت و بهورزان، پزشک خانواده و متخصصین و فوق تخصص است.

آغاز به کار کمپین اطلاع‌رسانی بسیج کنترل فشار خون در آذربایجان‌شرقی

وی با تاکید  بر اینکه اهداف کلی بسیج فشار خون  افزایش نسبت شناسایی و شروع مراقبت و درمان بیماران پرفشار خونی، افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس است، گفت: اهداف اختصاصی این بسیج نیز  اندازه‌گیری فشار خون افراد ۳۰ سال و بالاتر به میزان ۵۰ درصد یا تقریباً ۲۰ میلیون نفر، شناسایی افراد با احتمال ابتلا به فشار خون بالا تقریباً دو میلیون نفر، شروع مراقبت فشار خون در افرادی  که در اندازه‌گیری  فشار خون بالا داشته‌اند به میزان ۵۹ درصد با تقریباً یک میلیون نفر است.   

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ابراز کرد: افزایش نسبی آگاهی افراد ۳۰ سال و بالاتر از عوامل خطر اصلی فشار خون بالا، پرهیز از مصرف نمک و کم تحرکی چاقی و اختلال چربی را منجر خواهد شد.

وی  تاکید کرد: همه افراد ۳۰ سال و بالاتر ایرانی ساکن در کشور و  بیماران کلیوی و زنان باردار در همه گروه‌های سنی باید اطلاعات فشار خون را در این سامانه نشان دهند.

صومی اضافه کرد: تعریف گروه هدف ۳۰ سال و بالاتر، شامل فردی است که تاریخ تولد او قبل از سال ۱۳۶۸ باشد که باید در تاریخ مقرر به پایگاه‌های برنامه ملی مراجعه کنند.

صومی با اشاره به تشکیل ستاد استانی طرح بسیج فشار خون در آذربایجان‌شرقی، خاطرنشان کرد:  این طرح از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۵ تیرماه اجرا شده و از تاریخ ۲۷ اردیبهشت تا ۱۷ خرداد ماه فاز اطلاع‌رسانی و از ۱۸ خرداد تا ۱۵ تیرماه فاز غربالگری را خواهد داشت.  

انتهای پیام/

فشار خون جان 5 هزار آذربایجانی را گرفت / آمار وحشتناک مبتلایان به فشار خون در آذربایجان نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار