مدیر کل کمیته امداد آذربایجان شرقی؛

کرونا هفت هزار خانواده جدید به جمع خانواده کمیته امداد استان افزود/ راه اصلی عبور از فقر، آموزش و خودکفایی افراد است

1399/04/31 - 10:15 - کد خبر: 23649 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) آذربایجان شرقی با اشاره به تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد جامعه و افزایش تعداد اقشار آسیب پذیر به دنبال آن، گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا در جامعه، هفت هزار خانواده جدید به جمع خانواده کمیته امداد استان اضافه شده است.

به گزارش نصر، محمد کلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگاران نصر افزود: میزان مراجعه کنندگان غیر مددجو نیز پی در پی در حال افزایش است؛ و اکثریت آن ها را افراد بازنشسته و شاغلین کم درآمد تشکیل می دهند، که برای درخواست جهیزیه دخترانشان یا هزینه درمان بیماریشان مراجعه می کنند.
وی تعداد خانواده های تحت پوشش کمیته امداد در استان را 85 هزار خانوار اعلام کرد و اظهار داشت: در مجموع ماهانه مبلغ 18 میلیارد و 500 میلیون تومان برای این خانواده ها به صورت حقوق مستمری پرداخت می شود که حداقل این مستمری برای خانواده های یک نفره 268 هزار تومان و حداکثر آن برای خانواده های چهار نفره و بالاتر 720 هزار تومان است.
 
 
کلامی به شرایط جذب افراد به کمیته امداد اشاره کرد و اذعان داشت: فردی که می خواهد تحت پوشش کمیته امداد قرار بگیرد، یا باید سالمند باشد یا برای افراد جوان ملاک جذب، از کارافتادگی آنان است و برای بانوان نیز بدسرپرست بودن یا بی سرپرست بودن آنان، ملاک جذب می باشد.
 

71 دصد از بودجه کمیته امداد را کمک های مردمی تامین می کند
مدیر کل کمیته امداد آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه فقط 29 درصد بودجه کمیته امداد از طرف دولت تامین می شود و 71 درصد باقیمانده را کمک های مردمی تامین می کند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سه سال گذشته کمک های مردمی نسبت به سال های قبل افزایش چشمگیری داشته است و نمونه آن، کمک های مردمی در قالب صدقات است که میزان مبلغ آن از ابتدای سال جاری تا الان به بیش از پنج میلیون و 500 میلیون تومان رسیده است، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد افزایش را نشان می دهد.
وی طرح اکرام را از دیگر کمک های مردمی به کمیته امداد برشمرد و اذعان داشت: بالاترین کمک های مردمی به کمیته امداد در قالب طرح اکرام است، و در حال حاضر 32 هزار حامی فعال داریم که چهار هزار و هشتصد کودک یتیم و 12 هزار کودک بدسرپرست و بی سرپرست را تحت حمایت خود دارند.
کلامی به طرح رزمایش اول "ایران همدل" در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: در این رزمایش مبلغ 27 میلیارد تومان به خانواده های مددجویان در قالب سبد معیشتی پرداخت شد که نسبت به سال قبل 300 درصد افزایش داشته است. و در رزمایش دوم "ایران همدل" که در ماه محرم اجرا خواهد شد، نیز قصد داریم مبلغ 30 میلیارد تومان به مددجویان کمک کنیم.
وی ادامه داد: همچنین در ماه آینده قصد داریم سبد معیشتی، به ازای هر خانواده 350 هزار تومان که شامل برنج، مرغ و روغن است، بین مددجویان توزیع کنیم.
 
 
جوان 28 ساله ای که سرپرستی یک هزار و 500 کودک یتیم را بر عهده دارد
مدیرکل کمیته امداد در ادامه به یک جوان 28 ساله اشاره کرد و افزود: این جوان که از کارگزاران بورس است، هزار و 500 یتیم را تحت سرپرستی خود دارد و علاوه بر اینکه ماهانه مبلغی را به عنوان کمک هزینه به حساب کودکان تحت سرپرستی خود واریز می کند، برای هر کدام از این کودکان نیز در بورس به نام خودشان سهام خریداری کرده است.
وی ادامه داد: همچنین این جوان خیر، اسامی چهار هزار کودک یتیم را از ما خواسته است که برای آن ها به مبلغ دو میلیارد تومان سهام خریداری نماید.


راه اصلی عبور از فقر
کلامی راه اصلی مبارزه با فقر را آموزش و خودکفایی افراد دانست و خاطرنشان کرد: سیاست ما به سمتی پیش می رود که به جای کمک های بلاعوض به سمت اشتغال برویم؛ چرا که راه عبور از فقر، توزیع  کالا و پول نیست بلکه باید بیشتر به فکر کارآفرینی و خودکفا کردن خانواده ها باشیم.
وی با اشاره به اینکه از نظر کاریابی رتبه دوم کشوری را در سال جاری کسب کردیم، ادامه داد: در راستای این سیاست، در سال جاری قصد داریم 10 هزار نفر را از طریق خودکفا کردن از تحت پوشش کمیته امداد خارج کنیم و برای هزار و 800 نفر از این افراد نیز شغل ایجاد کنیم.
 
 
کلامی اعتبارات وام اشتغال سال جاری کمیته امداد را 240 میلیارد تومان عنوان کرد و اذعان داشت: برای هر فردی که متاثر از کرونا شغل خود را از دست داده و نیازمند واقعی است، تا سقف 50 میلیون تومان وام در قالب قرض الحسنه پرداخت می کنیم که مدت بازپرداخت آن هفت سال است.

این مقام مسئول درکمیته امداد، با اشاره به اینکه در حال حاضر 9 هزار و 200 نفر از افراد تحت پوشش را برای امر خودکفایی آموزش می دهیم، خاطرنشان کرد: آموزش ها از طریق سازمان فنی و حرفه ای و جهاد دانشگاهی انجام می شوند و تمام هزینه های این آموزش ها بر عهده کمیته امداد است.
 
 
وی در پایان گفت: هر کارفرمایی که از افراد تحت پوشش کمیته امداد استخدام نماید، به ازای هر فردی که استخدام می کند، مبلغ 50 میلیون تومان وام به کارفرما می دهیم. همچنین حق بیمه دو سال فرد مذکورنیز بر عهده کمیته امداد است.
انتهای پیام/
کرونا هفت هزار خانواده جدید به جمع خانواده کمیته امداد استان افزود/ راه اصلی عبور از فقر، آموزش و خودکفایی افراد است فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار