معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان؛

تامین ۷۵ درصد آب شرب تبریز بر عهده شرکت آب منطقه‌ای است

1399/04/31 - 09:45 - کد خبر: 23647 نسخه چاپی

نصر: معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: ۷۵ درصد از آب شرب تبریز از سدهای زرینه‌رود و نهند تامین می‌شود که در اختیار شرکت آب منطقه ای استان قرار دارند.

به گزارش نصر، محمد خانی، روز سهشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه بقیه آب شرب مورد نیاز کلانشهر تبریز توسط شرکت آب و فاضلاب استان و از طریق چاه ها تامین می شود، افزود: با توجه به اینکه تجهیزات تصفیه خانه و ایستگاه های پمپاژ آب موجود در سدهای زرینه رود و نهند بیش از ۲۵ سال عمر دارند، در صورت بروز مشکل در آن ها یا نیاز آن ها به تعمیرات و نیز به دلیل محدودیت برداشت از سایر منابع، تامین آب شرب کلانشهر تبریز دچار مشکل می شود.
وی اظهار داشت: برای پیشگیری از بروز مشکل در تامین آب شرب مردم تبریز بهتر است شرکت آب منطقه ای نسبت به تعمیرات و بازسازی به موقع تجهیزات تصفیه خانه ها و ایستگاه های پمپاژ آب این سدها اقدام لازم را انجام دهد. 
خانی، با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب استان در تامین آب از سدهای فوق نقش مستقیمی ندارد، بلکه نقش توزیع آب را ایفا می کند، گفت: عمده منابع تامین آب شرب تبریز از سدهای فرامنطقه ای بوده و از اختیارات شرکت آب منطقه ای است.


میانگین بارش سالانه در ایران یک سوم میانگین جهان است
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه کشور ما از جمله کشورهای خشک و نیمه خشک منطقه است، گفت: میانگین بارش سالانه در جهان ۷۵۰ میلی متر بوده در حالی که این میانگین در کشور ما ۲۵۰ میلی متر بوده یعنی یک سوم میانگین جهانی است.
خانی، ادامه داد: این میزان بارش جوابگوی نیاز بخش های شرب، کشاورزی و صنعتی کشور را نمی دهد بنابراین مردم باید به سمت رعایت الگوی مصرف آب روی بیاورند چراکه در غیر اینصورت در آینده با مشکل مواجه خواهند شد.
وی یادآوری کرد: متوسط مصرف سرانه جهانی آب ۱۵۰ لیتر در شبانه روز بوده در حالی که متوسط مصرف آب به ازای هر فرد در سال در آذربایجان شرقی ۲۲۰ لیتر در شبانه روز است و این میزان در پیک مصرف و فصل تابستان به ۲۵۰ لیتر در شبانه روز نیز می رسد.
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: آذربایجان شرقی مستثنی از کشور نبوده و مصرف آب در این استان از متوسط کشوری بالا است.
خانی، افزود: برای جبران کسری آب شرب کلانشهر تبریز باید مدام به فکر منابع جدید تامین آب بود ولی منابع آب محدود است و در نتیجه باید مردم به سمت رعایت الگوی مصرف سوق یابند.
وی از مردم خواست الگوی مصرف آب را رعایت کرده و از آب شرب فقط برای مصارف ضروری مانند شرب و بهداشتی استفاده کنند و از مصرف آن برای مصارف غیرضروری از جمله شستن خودرو، فرش و سایر موارد خودداری کنند.  


کسری ۱۸ درصدی تامین آب شرب تبریز در اواسط تیر به ۳۰ درصد افزایش یافت
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: شرکت آب و فاضلاب استان اقدامات پیشگیرانه سالانه خود برای جبران کسری آب شرب کلانشهر تبریز را بر اساس کسری ۵ تا ۶ درصدی انجام می دهد ولی با توجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش مصارف آب در بخش های شرب و بهداشتی میزان کسری آب این شهر به ۱۸ درصد افزایش یافت.
خانی، ادامه داد: بر اساس مطالعات مهندسان مشاور در سال ۱۳۹۰، کلانشهر تبریز ۵ سال بعد از اتمام این مطالعات با موازنه منفی در تولید و مصرف آب مواجه خواهد شد و از سال ۹۵ این موازنه منفی در این شهر شروع و هر سال با ۳ درصد کسری تولید مواجه شد.
وی با اشاره به اینکه کسری تولید آب در سال ۹۹ به ۱۸ درصد رسید، اظهار داشت: اواسط تیر امسال به علت انجام تعمیرات در تصفیه خانه زرینه رود و قطعی برق ۳۰ حلقه چاه در دامنه سهند، میزان کسری آب در تبریز طی ۴ روز به بیش از ۳۰ درصد رسید و موجب قطعی دارز مدت آب در برخی مناطق و بروز نارضایتی در بین شهروندان شد.
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: پس از رفع خرابی و قطعی برق چاه ها، وضعیت نسبت به قبل تعدیل شد و این شرکت مجبور شد برای جبران کسری ۱۸ درصدی تامین آب تبریز، آب را در نقاط مختلف این شهر بر اساس زمان بندی قطع کند.
خانی، یادآوری کرد: چنانچه به صورت نوبتی آب در برخی نقاط شهر به صورت موقت قطع و مردم نیز مصرف آب خود را ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش دهند می توان پیک مصرف و فصل تابستان را با این کسری سپری کرد.


۱۴ شهر استان در تولید و مصرف آب در حالت سربه‌سر قرار دارند
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: هم اکنون ۱۴ شهر از ۶۵ شهر استان در تولید و مصرف آب در وضعیت سربه‌سر قرار دارند و در صورت عدم رعایت الگوی مصرف در آن ها، آسیب پذیر برای قطعی آب هستند.
خانی، افزود: این شهرها شامل میانه، ترک، ترکمنچای، بخشایش، زرنق، بستان آباد، بناب، عجبشیر، آذرشهر، گوگان، ممقان، تسوج، مرند و شهر جدید سهند هستند.
وی با بیان اینکه کلانشهر تبریز تنها شهری در استان است که موازنه تولید و مصرف آن منفی است، اظهار داشت: در سال جاری در کلانشهر تبریز با ۱۵ میلیون متر مکعب کسری تولید آب مواجه خواهیم شد که بیشتر این کسری روی فصل تابستان متمرکز است.


تامین آب تبریز از رودخانه ارس گریزناپذیر است
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه اقدامات شرکت های آب و فاضلاب و آب منطقه ای برای جبران کسری آب شرب کلانشهر تبریز در حد مسکن و کوتاه مدت است، گفت: برای حل اساسی کسری آب شرب این کلانشهر ناگزیر به تامین آب از رودخانه ارس هستیم.
خانی، ادامه داد: متولی این کار شرکت آب منطقه ای بوده ولی تاکنون به علت مشکلات اعتباری و محدودیت های جلب سرمایه گذاری از طرق مختلف مانند فاینانس، این طرح عملیاتی نشده است.
وی یادآوری کرد: پیش بینی می شود چنانچه مسوولان متولی این طرح اقدام جدی و کارسازی در این زمینه انجام ندهند در سال های آینده وضعیت تامین آب شرب کلانشهر تبریز به مراتب بدتر و بحرانی تر از وضعیت کنونی خواهد شد.
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه ظرفیت مخازن آب تبریز ۴۸۰ هزار مترمکعب است، گفت: در زمان کنونی شبکه و مخازن آب تبریز برای آب از خط انتقال آب از رودخانه ارس آماده است و از ۱۰ درصد ظرفیت مخزن های آب استفاده می شود.
خانی، همچنین با انتقاد از مصرف آب شرب در روستاهای دارای شبکه مدرن برای آبیاری کشاورزی، افزود: ۲۲ روستای نزدیک به کلانشهر تبریز از جمله مایان علیا و سفلی، الوار علیا و سفلی، اوغلی، تازه کند، سهلان و باغ معروف به علت نامطلوب شدن کیفیت آب چاه های آن ها که متاثر از کاهش سطح آب های زیرزمینی بودند، چاه این روستاها از مصرف آب شرب حذف و آب آن ها از تبریز تامین شد.
وی اظهار داشت: به محض کمبود آب شرب در تبریز در این روستاها نیز کمبود آب با شدت بیشتری بروز خواهد کرد.


۷ حلقه چاه جدید در مدار بهره برداری شرکت آب و فاضلاب قرار گرفت
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: ار ابتدای سال جاری و برای جبران کسری آب تبریز ۷ حلقه چاه جدید در مدار بهره برداری این شرکت قرار گرفت.
خانی، افزود: با ورود این چاه ها به مدار تولید حدود ۲ درصد از کسری آب تبریز تامین شد و تا پایان مرداد نیز ۵ حلقه چاه در برنامه راه اندازی این شرکت قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه تولید سالانه آب از سوی این شهرکت ۱۳۶ میلیون مترمکعب است، یادآوری می کند: پیش بینی ها نشان می دهد کلانشهر تبریز نیاز به ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب شرب دارد.
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: هم اکنون تامین اب شرب تبریز از ۳ محل روی می دهد که ۵۵ تا ۶۰ درصد آن از سد زرینه رود، ۱۵ تا ۱۷ درصد از از سد نهند و بقیه از چاه های دامنه سهند تامین می شود و غیر از آن ها منبع دیگری برای تامین آب شرب وجود ندارد.
خانی، ادامه داد: برای جبران کسری آب شرب تبریز امکان حفر چاه به علت تداخل در حرایم کشاورزی وجود ندارد بنابراین این شرکت اقدام به امانت گرفتن چاه های سایر ارگان ها از جمله شهرداری و منابع طبیعی کرده و ۲ حلقه چاه متروکه را بازسازی کرده است.
انتهای پیام/
تامین ۷۵ درصد آب شرب تبریز بر عهده شرکت آب منطقه‌ای است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار