پس از گذشت هشت ماه از وقوع زلزله/

آوار گرانی مصالح ساختمانی بر سر زلزله زدگان آذربایجان شرقی

1399/04/30 - 17:14 - کد خبر: 23631 نسخه چاپی

نصر: هشت ماه از زلزله آبان ماه آذربایجان شرقی سپری می‎شود اما مشکلات زلزله زدگان میانه و سراب در بین خیل عظیمی از مشکلات دیگر گم شده و علاوه بر سنگ اندازی‌ بانک‌ها، گرانی مصالح ساختمانی هم زلزله زدگان آذربایجان شرقی را به دردسر انداخت.

به گزارش نصر، زمین لرزه 5.9 ریشتری ساعت 2:17 بامداد 17 آبان ماه که کانون آن شهر ترک شهرستان میانه بود، جان پنج نفر  را گرفت و شهرهای میانه، سراب و بخش ترکمانچای در آذربایجان شرقی تحت تاثیر مستقیم این زلزله قرار گرفتند. حدود 2000 واحد در روستاهای شهرستان میانه و حدود 1000 واحد هم در روستاهای سراب در حادثه زمین لرزه اخیر ۱۰۰ درصد آسیب دیدند.
ساکنان روستاهای زلزله زده با مشکلات متعددی درگیر بودند و در این میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تنها ارگانی بود که تا مدت‌ها زلزله زدگان را تنها نگذاشت، اما با گذشت هشت ماه از وقوع این زمین لرزه، پس لرزه‌های مالی آن، خسارت دیدگان را رها نمی‌کند.
تعدادی از زلزله زدگان به شدت از هشت ماه زندگی در اتاقک‌های 12 متری، گله دارند و گرانی مصالح مسکن، کار بازسازی منازل را با کندی مواجه کرده است، آن‌ها می‌گویند: شب‌ها سرد است و روزها گرم، پول نداریم تا خانه‌مان را بازسازی کنیم و از نو بسازیم.
اهالی معتقد هستند که وعده‌هایی که برای بازسازی منازل آسیب دیده در زلزله آبان ماه داده شده بود، آنگونه که باید محقق نشده است. یکی از متضرران این زلزله می‌گوید: 70 میلیون تومان هزینه کرده‌ایم و تنها موفق شده‌ایم که اسکلت ساختمان را درست کنیم.
گرانی سیمان و میلگرد باعث شده است تا کارهای عمرانی و بازسازی خانه‌ها متوقف شود، یکی از اهالی هم بیان می‌کند: در ابتدا وضعیت بهتر بود و توانایی خرید مصالح کافی را داشتیم، اما الان دیگر نمی‎شود.
پرداخت مرحله‌ای تسهیلات بانکی نیز دردی از زلزله زدگان را درمان نکرده است، یکی از اهالی در این خصوص می‌گوید: 12 میلیون تومان از تسهیلات 40 میلیون تومانی را دریافت کرده‌ام، طویله‌ای که حیواناتم را در آن نگه می‌داشتم، 300 متر بود و محل جداگانه‌ای برای شیر دوشی هم داشت، نمی‌توانیم برای خودمان هم خانه درست کنیم، چه رسد به ساخت سر پناه برای دام‌ها.
یکی دیگر از زلزله زدگان هم با انتقاد از روند ارائه تسهیلات بانکی، بیان می‌کند: در حال حاضر، هشت میلیون از 40 میلیون تومان وام را تایید کرده‌اند و پول کافی برای ساخت سقف و تکمیل خانه را ندارم.

از بانک‌های عامل خواهش می‌کنیم تسهیلات را هر چه سریع‌تر پرداخت کنند
به گفته محمد باقر گوهری نژاد، کارشناس مسئول نظارت و ارزیابی اداره کل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی، تسهیلات بانکی به نسبت پیشرفت فیزیکی کار از سوی مالک و پیمانکاران در وجه بانک‌های عامل آزادسازی می‎شود.
او در گفت‌وگو با خبرنگاران، تاکید می‌کند: با توجه به تورم، از بانک‌های عامل خواهش می‌کنیم تا تسهیلات را هر چه سریع‌تر و در همان هفته‌ای که نامه ارسال می‎شود، پرداخت کنند.

بازسازی خانه‌ها تا فرا رسیدن فصل سرد به پایان می‎رسد
حیدر کبیری، رئیس بنیاد مسکن شهرستان میانه هم با بیان اینکه بازسازی خانه‌ها تا فرا رسیدن فصل سرد به پایان می‎رسد، می‌گوید: پی کنی 1900 واحد از 2000 واحد آسیب دیده در شهرستان میانه به پایان رسیده و 1450 واحد فونداسیون ریزی و 1167 اسکلت بندی شده و کار ساخت وساز حدود 160 واحد مسکونی نیز به پایان رسیده است.
وی می‌افزاید: مقرر شده بود تا به هر نفر حدود 160 کیسه سیمان داده شود که بخشی از آن اختصاص داده شده و بخشی هم در روزهای آینده ارائه خواهد شد. میلگردها را هم با قیمت 3800 الی 7000 تومان ارائه داده‎ایم، نه گران‌تر.

مشکل اصلی، افزایش بی‌رویه قیمت مصالح ساختمانی است
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی نیز در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگاران، بیان می‌کند: در مجموع حدود 6552 واحد در دو شهرستان میانه و سراب از زلزله آسیب دیده بودند که 3000 واحد از این تعداد به احداث 100 درصدی و 3552 واحد نیز به تعمیرات نیاز داشتند.
حافظ باباپور می‌افزاید: خوشبختانه همانطور که قول داده بودیم، کل عملیات تعمیر واحدهای مسکونی شهری و روستایی تا بهمن ماه سال گذشته به پایان رسید و مردم، تسهیلات ارزان قیمت و بلاعوض را دریافت کردند.
وی بیان می‌کند: بیش از 11 هزار واحد شامل واحدهای احداثی، تعمیری و معیشتی به بانک‌های عامل معرفی شده و بیش از 95 درصد از آن‌ها عقد قرارداد شده‌اند. بالغ بر 3085 واحد آواربرداری شده و برای 3200 واحد پروانه صادر شده است.
به گفته مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی، 2900 واحد پی کنی و 2450  آلماتور بندی شده، 73 درصد از بتن ریزی‌ها، 62 درصد از اسکلت بندی و 40 درصد از پوشش سقفی انجام شده است.
وی می‎گوید: فرا رسیدن زمستان و شیوع بیماری کرونا تا حدودی کار بازسازی واحدهای آسیب دیده از زلزله را با کندی مواجه کرد، اما مشکل اصلی، افزایش بی‌رویه قیمت مصالح ساختمانی است، پیش بینی می‌کنیم تا بازسازی خانه‌ها تا فرا رسیدن سالگرد زلزله یعنی آبان ماه، به پایان برسد.

زلزله زدگان را فراموش نکرده‌ایم
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی اظهار می‌کند: پیگیر بازسای منازل تخریب شده در حادثه زلزله سال گذشته آذربایجان هستیم و مسئولان امر قول داده‌اند تا مناطق زلزله زده تا پایان شهریور ماه سال جاری بازسازی شوند.
او می‌افزاید: تلاش می‌کنیم که بنیاد مسکن به عنوان متولی این امر، کار بازسازی را در زمان مقرر انجام دهد، زلزله زدگان را فراموش نکرده‌ایم و جلسات متعددی در خصوص روند بازسازی اماکن مسکونی و دامی آسیب دیده در زلزله آبان ماه برگزار می‌شود که باید رسانه‌ای شود.
وی از برگزاری جلسات متعدد برای رفع موانع روند بازسازی اماکن زلزله زده خبر داده و می‌گوید: این جلسات با هدف رفع موانعی همچون بروکراسی‌های اداری برگزار می‎شود و مشکلی در پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها وجود ندارد.
هنربر می‌افزاید: چند واحد مسکونی به طور کامل بازسازی شده و تعدادی از واحدهای مسکونی مددجویان نهادهای حمایتی نیز به طور کامل افتتاح شده است.
بر اساس این گزارش، زلزله زدگان انتظار دارند تا عملیات عمرانی بازسازی خانه‌ها در فصل کاری و تا پایان فصل تابستان، سرعت بیشتری بگیرد، چرا که زمستان سرد سراب و میانه فرصت ساخت و ساز را نخواهد داد.
انتهای پیام/
آوار گرانی مصالح ساختمانی بر سر زلزله زدگان آذربایجان شرقی خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار