معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان؛

طرح تحقیقی پژوهشی ابتلای مجدد به کووید _ ۱۹ در زنجان انجام می‌شود

1399/04/30 - 13:40 - کد خبر: 23605 نسخه چاپی

نصر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: در زمان حاضر این استان ابتلای دوباره یک فرد به بیماری کووید _ ۱۹ را به عنوان طرح تحقیقی پژوهشی پایلوت کشوری آغاز کرده است که نتیجه نهایی آن طی ماه‌های آینده ارائه خواهد شد.

به گزارش نصر، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: در زمان حاضر این استان ابتلای دوباره یک فرد به بیماری کووید _ ۱۹ را به عنوان طرح تحقیقی پژوهشی پایلوت کشوری آغاز کرده است که نتیجه نهایی آن طی ماه‌های آینده ارائه خواهد شد.
محمدرضا صائینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: به لحاظ تئوری احتمال ابتلای مجدد یک بیمار کووید - ۱۹ بهبود یافته به این بیماری وجود دارد و در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد که ایمنی در بدن این افراد ایجاد نمی‌شود یا ایمنی ایجاد شده در افراد دائمی نیست.
به گفته این مسؤول، هر چند با ارائه مطالب یاد شده، هنوز برای قضاوت اینکه آیا یک فرد گرفتار دوباره به این بیماری مبتلا می‌شود یا خیر زود است و در این خصوص به مطالعات بیشتری نیاز دارد.
وی اضافه کرد: بر این اساس این استان طرح پژوهشی ابتلای مجدد یک فرد به بیماری کووید - ۱۹ را به عنوان طرح پایلوت کشور انجام می دهد که چنین مساله ای برای مردم استان بسیار خوب است.
صائینی افزود: به دلیل آنکه میزان آنتی بادی پایداری ایمنی و نیز میزان ایمنی بدن را مشخص می‌کند، که در این ارتباط تست سرولوژی را دانشگاه علوم‌پزشکی استان برای گروه‌های هدف با هدف ایمنی دائمی بصورت رایگان انجام می‌دهد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان ادامه داد: بررسی های جهانی  نشان می دهد ایمنی دائمی در یک فرد بهبود یافته کرونایی دائمی نیست و تاکنون موردی از ابتلای مجدد یک فرد بهبودیافته از بیماری کووید - ۱۹ در این استان مشاهده و ثبت نشده است.
وی  اظهار داشت: با اجرای چنین طرح تحقیقاتی مهم در این استان امیدواریم طی سه ماه آینده جواب قطعی را در این ارتباط به کشور و جهانیان اعلام کنیم.
صائینی با بیان اینکه پژوهشگران کشورمان نیز همانند سایر کشورها برای تولید واکسن کووید -۱۹ تلاش می کنند افزود: ویروس  کرونا خاص و پیچیده بوده و در این میان تولید واکسن فرآیند طولانی مدت را می طلبد.
وی یادآوری کرد: تا کنون واکسن های تولیدی پس از طی مراحل تست حیوانی وارد مرحله انسانی شده و در افراد داوطلب مورد آزمایش قرار گرفته است و با این روند می توان گفت در سال‌جاری دسترسی به واکسن این بیماری مقدور نخواهد بود.
این مسؤول ادامه داد: بررسی ها بیانگر آن است که با توجه به تداوم بیماری کووید- ۱۹ در فصول پاییز و زمستان شدت بیشتری خواهد داشت و بنابراین باید تدابیر و اقدامات لازم برای  روزهای در پیش اندیشیده شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان تاکید کرد: حضور در مراسم عروسی، ترحیم، جشن تولد و حتی مهمانی‌های خانوادگی عامل ابتلای اغلب زنجانی‌ها به بیماری کووید - ۱۹ بوده و تا کنون به صوررت اختصاصی از طریق مراکز کارگاهی و کارخانجات استان ابتلایی گزارش نشده است.
وی خاطرنشان کرد: اصول اولیه مقابله با کرونا، حفاظت فردی و استفاده از ماسک به صورت ۲ طرفه، ضدعفونی و شستشوی مکرر دستها توسط و اجتناب از حضور در مراکز تجمعی به ویژه در مکان‌های مسقف است.
صائینی با اشاره به اینکه عمر ماسک‌های یکبار مصرف حداکثر چهار ساعت است، افزود: استفاده صحیح از ماسک در پیشگیری از انتقال بیماری کووید- ۱۹ امری مهم محسوب می شود که برخی ها به نکات دقیق آن توجه چندانی ندارند.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۲۷۳ هزار و ۶۵۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۲۰۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۴ هزار و ۱۸۸ نفر رسید.
سیما سادات لاری روز یکشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۷ تیر ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۱۸۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۳۲۴ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۷۳ هزار و ۶۵۶ رسید.
وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰۹ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری تاکنون به ۱۴ هزار و ۱۸۸ نفر رسید.
معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۲۳۷ هزار و ۷۸۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۵۵۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
لاری بیان کرد: تاکنون دو میلیون و ۱۴۸ هزار و ۹۹۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: همانند روزهای گذشته استانهای آذربایجان شرقی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، گلستان، مازندران، کرمان و فارس در وضعیت قرمز قرار دارند.
انتهای پیام/
طرح تحقیقی پژوهشی ابتلای مجدد به کووید _ ۱۹ در زنجان انجام می‌شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار