معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان خبر داد:

افزایش ۴۳ درصدی صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی

1399/04/30 - 12:19 - کد خبر: 23588 نسخه چاپی

نصر: معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که ارزش صادرات محصولات کشاورزی استان در سال 98 نزدیک به ۴۱۷ میلیون دلار بود، گفت: این میزان نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش یافته است، البته طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ارزش صادرات در سال ۹۹ به ۴۲۰ میلیون دلار خواهد رسید.

به گزارش نصر، فیروز باقرزاده در گفت‌وگویی با بیان این‌که آذربایجان شرقی در تولید محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی و دامی دارای مزیت‌های نسبی ویژه‌ای است، گفت: پتانسیل استان در تولید محصولات کشاورزی نزدیک به پنج میلیون تن در سال بوده که این میزان در سال‌های زراعی مختلف بر اساس شاخص‌های خاصی دارای نوسانات است.
وی با بیان این‌که محصولات تولید شده در داخل استان، نیازهای مردم را تامین می‌کند، افزود: 30 درصد محصولات کشاورزی استان به سایر استان‌ها و کشورهای هدف که حدود 50 کشور را شامل می‌شود، صادر می‌شوند.
وی افزود: 67 درصد از کل صادرات محصولات استان باغی بوده که 50 درصد آن نیز به کشمش اختصاص دارد.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان، علل افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی در اوایل سال‌جاری را افزایش صادرات محصولات گلخانه ای شامل گوجه فرنگی، خیار، قارچ، گل‌های زینتی عنوان کرد و گفت: رونق بازار کشمش و رفع تعهد ارز حاصل از صادرات به کشورهای عراق و افغانستان نیز از عوامل افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی استان است.
وی با بیان این‌که 14 درصد محصولات صادراتی کشاورزی استان مربوط به فرآورده‌های دامی از جمله لبنیات، شیر و آب پنیر وغیره و چهار درصد محصولات صادراتی مربوط به محصولات زیربخش زراعی شامل کلم، گل کلم، گوجه فرنگی، خیار و غیره است، افزود: طی سال‌های گذشته، سهم صنایع تبدیلی استان افزایش یافته است به‌طوریکه حدود 14 درصد محصولات صادراتی کشاورزی آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: برای چهار میلیون تن از تولیدات کشاورزی استان، صنایع تبدیلی و تکمیلی ظرفیت ایجاد شده که در صادرات محصولات کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده، نقش بسزایی داشته است.
وی، ادامه داد: ارزش صادرات محصولات کشاورزی در سال 87 به ازاء هر کیلوگرم 920 هزاز تومان بود که خوشبختانه این رقم در سال 97 به پنج تا شش برابر افزایش یافته است، این امر نشانگر ایجاد فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی است که در بخش کشاورزی استان بوجود آمده است لذا باید این ظرفیت‌ها و فرصت های ایجاد شده در راستای حمایت از تولید و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی با حمایت سایر دستگاه‌های دارای تکالیف، افزایش یابد.
باقرزاده با اشاره به اهمیت تکمیل زنجیره تولید و ارزش افزوده محصولات کشاورزی، افزود: با تکمیل زنجیره تولید و ارزش افزوده محصولات زراعی از جمله انگور و سیب که استان در تولید آن‌ها از مزیت نسبی برخوردار است، می توان با ایجاد اشتغال؛ محصولات تولیدی را در زمان مناسب و پس از فرآوری با قیمت متعادل به بازار مصرف ارائه کرد.
وی افزود: در تمامی شهرستانهای استان، اتحادیه های سازمان تعاون روستائی و تعاونی‌های تخصصی زیربخش‌ها و تشکل‌های مردمی شامل خانه کشاورز، و نظام صنفی کشاورزی براساس وظایف و تکالیف در کنار واحدهای زیرمجموعه وزارت جهادکشاورزی در خدمات دهی، آموزش و ترویج در خدمت تولید و تولیدکنندگان عزیز به وظایف خود عمل می‌کنند.
ساماندهی مسائل و مشکلات مربوط به تنظیم بازار و بهره وری، با کشاورزی قراردادی
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان این‌که کشاورزان به عنوان تولیدکنندگان محصولات کشاورزی وظایف مهمی را برعهده دارند، بیان کرد: سال گذشته وزارت جهادکشاورزی، سیاست‌های حمایت از تولیدکنندگان را تحت عنوان کشاورزی قراردادی به سازمان جهادکشاورزی استان‌ها ابلاغ کرده است، که با این روش حمایتی، مسائل و مشکلات مربوط به تنظیم بازار و بهره وری ساماندهی می‌شود.
باقرزاده در خصوص واردات محصولات کشاورزی به کشور و استان نیز، گفت: عمده محصولات کشاورزی وارداتی استان شامل ذرت، کنجاله سویا، جو و برنج است که با توجه به پیشرفت صنعت مرغداری در سطح استان و ایجاد ظرفیت‌های قابل توجه در این صنعت، واردات نهاده‌های دام و طیور در راستای تقویت ظرفیت‌های تولیدی هستند.
وی با بیان این‌که 90 درصد روغن مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود، ادامه داد: توسعه کشت کلزا و دانه‌های روغنی یکی از اولویت‌های اساسی وزارت جهادکشاورزی در راستای کاهش واردات نهاده‌های دامی و افزایش خوداتکائی در تولید این محصولات است که خوشبختانه در این استان نیز برنامه‌های پیش بینی شده با موفقیت همراه است.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص بیمه محصولات کشاورزی نیز، بیان کرد: بیمه محصولات کشاورزی یکی از مباحث حائز اهمیت در این زمینه است، صندوق بیمه محصولات کشاورزی با حمایت از سوی دولت و پرداخت یارانه؛ عهده دار جبران غرامت‌های محصولات کشاورزی ناشی از حوادث طبیعی اعم از سرمازدگی دیررس، بارش شدید تگرگ، سیل، زلزله و سایر حوادث است که باید کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی با بیمه کردن محصولات با خیال آسوده به فعالیت‌های خود ادامه دهند.
باقرزاده گفت: سازمان جهادکشاورزی استان طی سال 98 در پنج مرحله، 377 پروژه عمرانی و زیربنائی کشاورزی را با اعتباری بالغ بر سه هزار میلیارد تومان با استفاده از منابع تسهیلات بانکی و دولتی افتتاح و یا عملیات اجرایی آن را در سطح استان آغاز کرد.
انتهای پیام/
 افزایش ۴۳ درصدی صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار