خبر/

نوغانداری، اشتغال رو به رشد زنان اسکویی

1399/04/29 - 13:53 - کد خبر: 23541 نسخه چاپی

نصر: نوغانداری به عنوان اشتغال پرسود برای زنان اسکویی مطرح بوده و طی دو سال اخیر وضعیت رو به رشدی را به خود گرفته است اما نبود توتستان و مسمومیت لاروها از تغذیه برگ‌های سمپاشی شده، معضل مهمی برای بهره برداران اسکویی محسوب می‌شود.

به گزارش نصر، نوغانداری یا پرورش کرم ابریشم، شغل کوتاه مدت اما پربازدهی است که در طی کمتر از دو ماه به درآمد بالایی ختم می‌شود. به طوری که از هر جعبه تخم نوغان که با بهای ۷۵۰۰ تومان به دست بهره بردار داده می‌شود، حدود ۱.۵ میلیون تومان درآمد دارد.
در این اشتغال که تمامی اعضای خانواده می‌توانند سهیم باشند بیشتر با عنوان شغل خانگی مطرح است و زنان نقش بالایی در این راستا ایفا می‌کنند.
آذربایجان شرقی در نوغانداری و تولید نخ ابریشم تاکنون نتوانسته آنچنان که باید خوب عمل کند. شاید نبود آگاهی و شناخت مردم نسبت به این شغل، حساس بودن زنان خانه‌دار نسبت به کرم‌های ابریشم، فقدان توتستان که منبع غذای این کرم‌ها است و موارد دیگر موجب شده تا آذربایجانی‌ها چندان به این شغل روی نیاورند.
خبرگزاری ایسنا در طی بازدیدی از تنها واحد پرورش کرم ابریشم اسکو، سعی کرده تا موجب شناخت هرچه بیشتر مردم با این شغل شود و مشکلات این نوغانداری این منطقه را آشکار کند.
الناز داوران حق، کارشناس آموزش و ترویج اداره جهاد کشاورزی شهرستان اسکو در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: شغل نوغانداری با حمایت مدیریت پشتیبانی امور دام و مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی در حوزه زنان روستایی و عشایری و هم‌چنین به همت دفتر توسعه فعالیت‌های زنان روستایی در کشور بنیان گذاری شده است.
وی افزود: پیش از تهیه نوغان در اسفندماه‌، دوره‌های آموزش نوغانداری برای بانوان و مردان علاقه مند برگزار شد و سپس تخم‌های نوغان موردنیاز از مرکز تحقیقات نوغانداری استان گیلان تهیه و در اختیار نوغانداران قرار گرفت.
وی با بیان این‌که تسلط، مدیریت‌، دانش و آگاهی نوغاندار می‌تواند در راستای موفقیت تاثیر باشد، گفت: اولین زیرساخت موردنیاز برای نوغانداری، ایجاد توتستان است تا کرم‌های ابریشم بتوانند از این منبع غذایی استفاده کنند اما متاسفانه تاکنون توتستانی در اسکو احداث نشده و فقط دو سال پیش، توتستانی در سطح ۷۰ هکتار با همت شرکت توسعه و راه عمران اسکو ایجاد شده که از سال پنجم به بهره وری اقتصادی می‌رسد.
داوران حق ادامه داد: یکی از اهداف جهاد کشاورزی، ترویج و توسعه کسب و کارهای خانگی است تا بانوان ایرانی بتوانند از این طریق به توانمندی اقتصادی در جامعه دست یابند شود از این رو شغل نوغانداری به عنوان یه کسب و کار خانگی برای توسعه اقتصادی خانوار و بانوان توصیه می‌شود.
وی متذکر شد: توانمندسازی فرایندی است که می‌توان طی آن، قابلیت افراد را در راستای بهبود شرایط زندگی تقویت کرد؛ جهاد کشاورزی به عنوان نهاد حامی گر بهره برداران و توسعه مشاغل کشاورزی، سعی می‌کند تا با ارائه تسهیلات کم بهره به گسترش این شغل در استان کمک کند.
وی در ادامه با اشاره به وجود پنج صندوق‌ خرد زنان در اسکو، گفت: بانوانی که عضو این صندوق‌ها هستند و راه دیگری برای درآمدزایی ندارند، می‌توانند با حمایت صندوق‌ها، شغل نوغانداری را آغاز کرده و قسمتی از مشکلات اقتصادی خانواده را رفع کنند.
کارشناس آموزش و ترویچ اداره جهاد کشاورزی شهرستان اسکو متذکر شد: شهرستان اسکو از مدت‌ها قبل به عنوان پایگاه تولید روسری و چادرهای ابریشمی مطرح بوده اما اغلب نخ‌های ابریشمی برای تولید اقلام وارداتی هستند، از این رو اگر بتوانیم فاز تولید و نساجی را در اسکو راه اندازی کنیم می‌توان با تکیه بر توان داخلی، میزان واردات نخ‌های ابریشمی را کاهش داد.

توزیع ۴۳۰ جعبه تخم نوغان در آذربایجان شرقی 
رئوف، کارشناس مسئول نوغانداری سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در ادامه با تشریح آخرین وضعیت نوغانداری در استان، اظهار کرد: امسال ۴۳۰ جعبه تخم نوغان بین بهره برداران در شهرستان‌های استان از جمله جلفا، مرند، اسکو، کلیبر، اهر و هوراند توزیع شده است؛ تعدادی از شهرستان‌های دیگر نیز برای اولین بار اقدام به پرورش کرم ابریشم کرده‌اند.
 وی افزود: بیشترین میزان توزیع جعبه نوغان با ۱۵۰ جعبه تخم در اسکو بوده که در اختیار ۶۵ بهره بردار مختلف قرار داده شده تا به صورت فصلی و به مدت دو ماه در این راستا فعالیت کنند.
وی گفت: نوغانداری از جمله فعالیت‌هایی است که در تمامی مناطق با امکان رویش درخت توت، انجام می‌گیرد؛ از شرایط دیگر این شغل می‌توان به کار در یک محیط کوچک، تنظیم رطوبت و دما به دست بهره بردار اشاره کرد.

نخ‌های ابریشم داخلی بازار خوبی دارند
رئوف با بیان این‌که محصول نهایی نوغانداری، نخ ابریشم بوده و از لحاظ اقتصادی ارزش بالایی دارد، اظهار کرد: قالی‌های ابریشم استان که زبانزد دنیا است، نیازمند تولید ابریشم هستند پس مشکلی بابت بازار نخ ابریشم در استان نداریم و تمام تولیدات ابریشم در داخل استان مصرف می‌شوند.
وی ادامه داد: حدود ۸۵ درصد نخ ابریشم استان وارداتی است که پتانسیل بالایی برای تولید این قلم در استان محسوب می‌شود و نیازمند توسعه نوغانداری در تمام شهرستان‌ها است.
وی در خصوص درآمد این شغل، گفت: به ازای هر ۳۵ کیلوگرم تولید پیله تر حدود سه میلیون تومان می‌توان درآمد کسب کرد؛ بهره برداران با پرورش فقط یک الی دو جعبه به این سطح از درآمد دست می‌یابند.
کارشناس مسئول نوغانداری سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: یکی از مزایای این شغل این است که تمامی اقشار خانواده می‌توانند در این فعالیت سهیم شوند.
الناز عشایری اسکویی، فارغ التحصیل رشته کشاورزی که یکی از تازه کاران این شغل محسوب می‌شود نیز در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: امسال با یک جعبه تخم به شغل نوغانداری ورود یافتم تا تجارب کافی را کسب کرده و از سال بعد بتوانم کارم را رونق دهم و جعبه‌های بیشتری را پرورش دهم.
وی اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی منطقه اسکو عدم وجود توتستان است؛ این فقدان باعث شده تا برگ‌های موردنیاز را از درختان شهر تهیه کنیم که متاسفانه به دلیل سمپاشی این درختان توسط شهرداری‌، لاروها دچار مسمومیت شده و سپس تلفات بسیاری می‌دهند.
وی در ادامه با درخواست از مسئولان جهت ارائه تسهیلات کم بهره به نوغانداران، اظهار کرد: با این وام‌ می‌توان محیط مناسب و بهتری را برای پرورش کرم ابریشم فراهم کرد و در گسترش این شغل گامی برداشت.
این بهره بردار افزود: هم‌چنین جهاد کشاورزی می‌تواند ارقام توت‌ اصلاح شده را در اختیار ما قرار دهد تا خودمان توتستان احداث کنیم و دیگر با مشکل نبود برگ توت مواجه نشیم.
تخم نوغان ژاپنی باکیفیت‌تر از تخم نوغان چینی
مسئول تنها کارگاه تولید نخ ابریشم اسکو نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دو نوع تخم نوغان ژاپنی و چینی وجود دارد؛ تخم چینی پیله بزرگ‌تر اما میزان نخ کمتری تولید می‌کند و در مقابل تخم ژاپنی پیله کوچک‌تر اما نخ با متراژ بالاتر و باکیفیت‌تری دارد.
وی در خصوص نحوه تولید نخ ابریشم از پیله تر، تشریح کرد: ابتدا پیله را درون آبی با دمای ۴۰ الی ۶۰ درجه حرارت می‌دهیم و سپس سر نخ را و به دستگاه (به شکل کلف یا توپی) متصل می‌کنیم، پس از اتمام این‌کار، نخ‌ها شست‌وشو و جوشانده شده و پس از طی چند مرحله، وارد بازار می‌شوند.
وی ادامه داد: هر پیله، بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ متر نخ تولید می‌شود و هر پنج کیلوگرم پیله، دو کیلو و ۱۰۰ گرم نخ می‌دهد.
وی در خاتمه متذکر شد: این کارگاه به عنوان تنها کارگاه تولید نخ ابریشم اسکو یک سال پیش با همت شرکت تعاونی توسعه عمران شهرستان اسکو احداث شده و فعالیت می‌کند.
انتهای پیام/
نوغانداری، اشتغال رو به رشد زنان اسکویی خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار