استاندار آذربایجان شرقی در گفتگوی اختصاصی با «نصر» مطرح کرد؛ (بخش اول)

تهیه و تدوین محتوای آموزش زبان ترکی در مدارس/ از بخش فرهنگ غفلت کرده ایم

1399/04/29 - 10:57 - کد خبر: 23525 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه آذربایجان در عین حالی که مهد علم و تمدن و فرهنگ است، اما با مراجعه به آمارهای تئاتر، روزنامه و سرانه مطالعه مردم در می یابیم که با گذر زمان از سبد مولفه های فرهنگی روز به روز کاسته می شود.

به گزارش نصر، محمدرضا پورمحمدی در بخشی از گفتگوی اختصاصی خود با خبرنگاران «نصر» که در عمارت استانداری آذربایجان شرقی برگزار شد، به لزوم توجه بیش از پیش به بخش فرهنگ تاکید کرد و درباره اهمیت این بخش، اظهار کرد: اگر بخواهیم جوامع را مقایسه کنیم، بی تردید پیشرفت و موفقیت آن ها در گرو دانش و فرهنگ است. وقتی کشورهای پیشرفته و در حال توسعه را مقایسه کرده اند، به این نتیجه رسیده اند که تاریخ، جغرافیا، منابع طبیعی، نژاد و زبان چندان عامل اساسی و رمز اصلی برای پیشرفت یک جامعه محسوب نمی شود بلکه تنها دانش و فرهنگ است که رمز اصلی توسعه و پیشرفت است؛ همچنین رشد فرهنگی غیرممکن ها را به قابلیت های بزرگ تبدیل می کند، ولی اگر تعالی فرهنگ وجود نداشته باشد، ممکن است انسان روی گنج هم گرسنه بخوابد.
 
وی افزود: ایران به دلیل تاریخ و تمدن دیرینه اش در طول تاریخ مستعمره هیچ کشور نشده است؛ تمام انقلاب های دنیا، انقلاب ماتریالیستی بوده اند، این در حالی است که انقلاب ایران تنها انقلابی است که بر اساس فرهنگ شکل گرفته است، بنابراین مقوله فرهنگ عامل تعیین کننده و ماندگاری یک کشور محسوب می شود.
 

 
استاندار آذربایجان شرقی گفت: در دنیای پرتلاطم کنونی و با وجود دشمنان کشور، اگر انقلاب ما توانسته بر حیات خود دوام بخشد و خود را به عالم اثبات کرده و نفوذ کند، بخاطر پشتوانه فرهنگی مردم بزرگ ما بوده است.
 
پورمحمدی اذعان کرد: بعد از دوره انقلاب ما سال ها با جنگ تحمیلی درگیر بودیم و بعد از آن مشغول بازسازی های آثار جنگ تحمیلی بودیم که به دنبال آن ها بحث تحریم و انواع شگردهای دشمنان پیش آمد که ما را تا حدی از اصل و اساس فرهنگ غافل کرده است. این در حالی بود که در گذشته بنابه ضرورت و مقتضیات، همه به دنبال بازسازی شهر و راه و مسکن و اشتغال و تولید و ... بودند.
 
وی تاکید کرد: باید پایه های فرهنگ را بیش تر از پیش قوی کنیم، چرا که اگر مردم از نظر بلوغ فکری، آگاهی های سیاسی و اجتماعی تعالی نیابند، هیچ مشکلی ریشه ای رفع نخواهد شد و سال ها زمان خواهد برد تا به اهداف خود نزدیک شویم.
 
مقام عالی دولت در آذربایجان شرقی در ادامه افزود: متاسفانه آذربایجان در عین حالی که مهد علم و تمدن و فرهنگ است، اما با مراجعه به آمارهای تئاتر، روزنامه و سرانه مطالعه مردم در می یابیم که با گذر زمان از سبد مولفه های فرهنگی روز به روز کاسته می شود. به نظر می رسد تنها راه حل غافل نشدن از فرهنگ، ساختن و پیوست فرهنگی مجدد است.
 
پور محمدی گفت: ما در کشور بناهای باشکوهی درست کردیم که المان های فراماسونری در آن ها وجود دارد. در گزارش های شورای عالی انقلاب فرهنگی، در خصوص تهاجم فرهنگی ذکر شده است که متاسفانه در حوزه معماری، ورزشی، سلامتی و اقتصادی، نا خواسته و گاهاً با غفلت خودمان برخی از نمادهای شیطان پرستی در جامعه متداول شده است.
 

 
وی افزود: با رسوخ و نفوذ تهاجم فرهنگی دشمن و همچنین غفلت ناخواسته ما، پدیده شکاف و گسست نسلی بوجود آمده است، چرا که دیگر فرزندانمان شبیه ما نیستند چون خود ما آن خورد و خوراک های فرهنگی و اصیل را به آن ها ارائه نداده ایم. امروز 95 درصد جامعه ایرانی با سواد هستند و پوشش آموزش عالی به طور قابل توجهی افزایش یافته است و این قابل انکار کردن نیست ولی سوال اصلی اینجا است که این آموزش ها تا چه میزان توانسته رفتارهای مردم را اصلاح کند؟ چقدر وجدان کاری را افزایش داده و یا چقدر مثلاً دروغ گفتن را کاهش داده است؟
 
استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به ضرورت توجه به فرهنگ، زبان و ادبیات بومی تاکید کرد و درباره اجرای طرح آموزش زبان ترکی در مدارس استان، گفت: طرح مهر یکی از طرح های آموزش و پرورش در سال گذشته بود که در هفته دو ساعت در رابطه با مسائل بوم شناختی و همچنین حوزه جغرافیایی اعم از زبان، فرهنگ، ملاحظات طبیعی و انسانی آموزش داده می شود. ما از این فرصت استفاده کردیم و دو ساعت آموزش زبان ترکی آذری را در مدارس به شکل تمرینی و به صورت پایلوت در هشت مدرسه شروع کردیم.
 
پورمحمدی ادامه داد: زبان فارسی زبان رسمی و وحدت ملی ما است و طبق قانون اساسی، برای آموزش زبان مادری، در کنار زبان رسمی هیچ گونه ممنوعیتی وجود ندارد. همچنین وزیر قبلی و وزیر فعلی آموزش پرورش با آموزش زبان ترکی آذری نیز موافقت کرده و این طرح را بسیار استقبال می کنند.
 

 
وی اظهار کرد: این دو ساعت تدریس زبان ترکی آذری جایگزین هیچ درسی نمی شود و قرار نیست هیچ برنامه درسی حذف شود. وقتی قرار است به صورت پایلوت کار را آغاز کنیم، باید برای درس ترکی آذری محتوا آماده کنیم که در آن راستا مرکز پژوهش تعلیم و تربیت آموزش پرورش توسط برخی از اساتید در حوزه آموزش پرورش، برای آماده کردن محتوای درسی آموزش زبان ترکی آذری متولی شده اند که محتوای اولیه آماده و تائید شده را به وزارت آموزش و پرورش فرستاده ایم تا پس از طی مراحل جهت اجرا به آموزش و پرورش ابلاغ شود.
 
انتهای پیام/
تهیه و تدوین محتوای آموزش زبان ترکی در مدارس/ از بخش فرهنگ غفلت کرده ایم سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 1 نظر

  ناشناس   4 سالها پیش  

امیدوارم با اجرای کامل بحث تدریس زبان ترکی آذربایجانی در کنار زبان فارسی و عربی و انگلیسی وحدت و رضایت در میان ملت ایران به حد اعلای خود برسد و باتوکل به خدا و ائمه بتوانیم مشکلات را با آرامش کامل در کنار هم حل کرده و کشور را به قله های بلند موفقیت برسانیم برای این کشور زن و مرد ترک خیلی زحمت کشیده اند و ترکها از پیروان خالص مذهب شیعه و دین مقدس اسلام هستند.
پژوهشیار