گذر از رکود اقتصادی با تسهیلات کرونایی

1399/04/28 - 12:03 - کد خبر: 23460 نسخه چاپی

نصر: حوزه تولید و اشتغال آذربایجان‌شرقی در ماه‌های اخیر در حالی با رکود ناشی از شیوع ویروس مرگبار کرونا دست و پنجه نرم کرده که دولت با وجود ضیق مالی، به دنبال کمک به صنوف و واحدهای تولیدی برای برون رفت از این وضعیت، با اعطای تسهیلات کرونایی است.

به گزارش نصر، دولت برای دستگیری از واحدهای تولیدی- صنفی آسیب دیده از کرونا، سامانه ای برای اعطای نظام مند تسهیلات بانکی راه اندازی کرده است که می تواند تسکینی بر مشکلات ناشی از شیوع این ویروس مرگبار در ایران و به تبع آن آذربایجان شرقی باشد. 
هر چند به دلیل تنوع صنوف و واحدهای تولیدی، تاکنون سرجمع خسارت اقتصادی کرونا در آذربایجان شرقی اعلام نشده است، اما نگاهی به آمارهای اعلامی مبنی بر خسارت بیش از پنج هزار میلیارد تومانی شیوع این بیماری در حوزه کشاورزی، ۳۰ میلیارد تومانی در بخش فرهنگ و هنر و بیش از ۲۰۰ میلیون دلاری در حوزه صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی، گویای بزرگی آسیب جهانشمول ناشی از بروز این پدیده غافلگیرانه در استان است. 
همان گونه که گفته شد دولت با وجود تنگدستی مالی و محدودیت های ناشی از تحریم های نامشروع آمریکا و متحدانش، برای برداشتن باری و لو کوچک از دوش صنوف و واحدهای تولیدی در سارسر کشور از جمله آذربایجان شرقی در شرایط کرونایی می کوشد، به گونه ای که ۲ هزار و ۳۵۶ میلیارد تومان تسهیلات ویژه مشاغل آسیب دیده از کرونا قرار است در این استان اعطا شود. 
بدیهی است که برخورداری از این تسهیلات با ابزار ثبت نام در «سامانه ویژه مشاغل آسیب دیده از کرونا»، با دشواری هایی روبرو است و برخی از متقاضیان از پاسخگو نبودن سامانه به دلایلی همچون اعلام نادرستی کد ملی وارد شده به آن خبر می دهند، اما بدون شک گذر از این مشکل نیز در روزهای پیش رو و با اصلاح هر گونه ایراد و اشکال احتمالی میسر خواهد بود.

پرداخت ۲۴۰ میلیارد ریال تسهیلات به صنایع فعال در حوزه کرونا
مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته کشور در مراغه اعلام کرد: تاکنون ۲۴۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به صنایع پیشرفته فعال در حوزه مدیریت و مقابله با کرونا در کشور پرداخت شده است.
رضا نقی پور اصل گفت: این تسهیلات از ابتدای سال به صنایع و شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه تولید کیت های تشخیصی ، تولید وینتیلاتور و ملزومات پزشکی پرداخت شده است.
وی افزود: این میزان تسهیلات حمایتی به ۱۲ واحد صنعتی و دانش بنیان پرداخت شده است.
وی با اشاره به جولان کرونا در کشور اظهار کرد: صندوق حمایت از صنایع پیشرفته همچنان آمادگی دارد از واحد های تولیدی و صنعتی برای تولید ملزومات پزشکی در مقابله با کرونا حمایت کند.
مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته در خصوص اقدامات انجام شده به منظور افزایش سرمایه این صندوق نیز گفت: براساس برنامه های جامع وزارت صمت اعتبار این صندوق امسال ۴ هزار میلیارد ریال افزایش می یابد.

اختصاص دو هزار و 356 میلیارد تومان تسهیلات برای مشاغل آسیب دیده از کرونا در آذربایجان شرقی
سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان‌شرقی نیز از اختصاص دو هزار و ۳۵۶ میلیارد تومانی تسهیلات ویژه برای کسب‌ و کارهای آسیب‌دیده از ویروس کرونا در این استان خبر داد.
حسین فتحی اظهار کرد: شیوه‌نامه پرداخت تسهیلات ویژه بنگاه‌های به‌شدت آسیب‌دیده از ویروس کرونا در استان آذربایجان‌شرقی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شده و بر این پایه، سه نوع تسهیلات ۶ میلیون، ۱۲ میلیون و ۱۶ میلیون تومانی فراهم شده است.
سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی درباره شرایط و ضوابط پرداخت تسهیلات به واحدهای کسب و کار بر اساس شیوه‌نامه اعلامی افزود: واحدهای مشمول، باید فهرست بیمه شاغلان مربوط به اسفند ۱۳۹۸ را به سازمان تامین اجتماعی ارائه کرده باشند و در پرداخت تسهیلات اولویت با واحدهایی است که فهرست شاغلان مربوط به فروردین ۹۹ را تا پایان اردیبهشت ۹۹ به سازمان تامین اجتماعی ارائه کرده باشند.
وی یادآوری کرد: در صورتی که شاغلان واحدهای مشمول از مقرری بیمه بیکاری در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد ۹۹ استفاده کنند مشمول دریافت این تسهیلات نخواهند شد و ثبت‌نام در سامانه کارا صرفا هیچ‌گونه حقی را برای متقاضی نخواهد کرد.
سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه خدمات سامانه «کارا» برای متقاضیان دریافت تسهیلات کرونایی رایگان است، از متقاضیان این تسهیلات در استان خواست به دقت نسبت به مطالعه و بررسی شرایط و ضوابط اعلامی در سامانه اقدام نموده تا بدون ابهام و با داشتن آگاهی نسبت به دریافت این تسهیلات اقدام کنند.
فتحی یادآوری کرد: در اجرای مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با هدف حمایت و پشتیبانی از کسب و کارهای به‌ شدت آسیب‌دیده از کرونا  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امکان ثبت‌نام کارفرمایان مشمول این حمایت را در سامانه کارا به آدرس اینترنتی https://kara.mcls.gov.ir را فراهم کرده که همچنان ثبت‌نام در این سامانه برای متقاضیان دارای شرایط در استان ادامه دارد.
وی با تبیین فرآیند پرداخت این تسهیلات به صاحبان واحدهای کسب و کار خصوصی و تعاونی مشمول طرح به‌صورت کارفرمایی و خویش‌فرمایی اعلام کرد: آن دسته از بنگاه‌هایی که در رسته‌های ۱۴ گانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته‌اند و دارای کد بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی هستند و مبادرت به حفظ اشتغال موجود کرده‌اند مشمول این تسهیلات هستند.

پرداخت ۵۵ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید در آذربایجان شرقی
در همین حال رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی هم اعلام کرد که امسال ۵۵ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید در استان پرداخت شده که گام مهمی برای کمک به حوزه تولید در شرایط کرونایی محسوب می شود.
حبیب امین زاده افزود: این تسهیلات در راستای حمایت از واحد های راکد، نیمه فعال و نیمه تمام برای راه اندازی و رونق تولید پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه ۱۰۵ واحد واجد شرایط در آذربایجان شرقی برای دریافت تسهیلات رونق شناسایی شده است اضافه کرد : از این واحدها ۲۱ واحد راکد، نیمه فعال و نیمه تمام تسهیلات رونق تولید دریافت کرده اند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ادامه داد: در واحد های نیمه تمام تسهیلات بیشتر به واحد هایی پرداخت می شود که بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

بازپرداخت تسهیلات واحدهای آسیب دیده از کرونا در ارس ۲۴ ماهه است
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس نیز با اشاره به تمدید مهلت پرداخت تسهیلات به واحدهای کسب و کار آسیب دیده از کرونا در این منطقه، گفت: بازپرداخت تسهیلات آسیب دیده از کرونا ۲۴ ماهه است.
محسن نریمان اظهار کرد: بر اساس مصوبات آخرین جلسه ستاد مقابله با کرونای آذربایجان شرقی، مقرر شد مهلت پرداخت تسهیلات موضوع ماده ۷ دستورالعمل پرداخت تسهیلات به واحدهای کسب و کار بیشتر آسیب دیده از کرونا توسط بانک‌ها تا پایان مردادماه تعیین شود.
وی افزود: سقف مدت زمان تشکیل پرونده و بررسی برای امکان برخوردار از تسهیلات ماده ۳ دستورالعمل پرداخت تسهیلات به واحدهای کسب و کار بیشتر آسیب دیده از کرونا نیز تا پایان تیرماه تمدید شد.
نریمان بیان کرد: مدت بازپرداخت این تسهیلات با احتساب دوره تنفس ۲۴ ماه و از ابتدای آبان ماه می باشد.
وی اضافه کرد: بر اساس این مصوبه، پرداخت تسهیلات طبق لیست شاغلان در واحد کسب و کار به‌صورت تک مرحله‌ای بوده و به ازای هر شاغل دارای پرونده بیمه تامین اجتماعی است که با تعهد بازپرداخت، در اختیار صاحب کسب و کار قرار می‌گیرد.
نریمان تاکید کرد: ملاک سنجش تعداد شاغلان، بیشترین تعداد در ماه‌های اسفند ۹۸، فروردین و اردیبهشت ۹۹ تا سقف تعداد شاغلین سه ماه آبان آذر و دی ۹۸ خواهد بود.

پرداخت ۱۷۰ میلیارد ریال تسهیلات به مشاغل آسیب دیده از کرونا در مراغه
 رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی مراغه نیز گفت: مرحله اول تسهیلات تخصیص یافته به مشاغل آسیب دیده این شهرستان به مبلغ ۱۷۰ میلیارد ریال شروع شده است. 
ناصر مظهریان افزود: این تسهیلات با سود ۱۲ درصد و برای ۵۰۳ واحد شامل مشاغل حقیقی و حقوقی پرداخت می شود. 
وی اضافه کرد: واحد های آسیب دیده از کرونا برای استفاده از مرحله دوم این تسهیلات می توانند در سامانه کارا ثبت نام کنند. 
به گفته رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی مراغه، واحدها و مشاغلی که بدهی جاری یا چک برگشتی از بانک ها دارند می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.  
مظهریان افزود: ۲ هزار و ۸۰۰ واحد حقیقی و حقوقی در شهرستان مراغه واجد شرایط دریافت تسهیلات کرونا هستند.
وی گفت: فعال بودن لیست بیمه کارکنان در دوران کرونا و قبل از آن ، داشتن کد کارگاهی، عدم اخراج نیرو و عدم معرفی کارکنان به اداره کار جهت دریافت مقرری بیمه بیکاری از جمله شرایط استفاده از تسهیلات کرونا برای مشاغل است.
انتهای پیام/
گذر از رکود اقتصادی با تسهیلات کرونایی خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار