گزارش اختصاصی «نصر» از بی توجهی مسئولین استان به حمایت از تکنولوژی داخلی/

حمایت از تولید ملی تنها یک شعار است

1399/04/28 - 10:15 - کد خبر: 23449 نسخه چاپی

نصر: تولیدکنندگان و وارد کنندگان محصولات لوازم خانگی در آذربایجان شرقی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و خریداران هم با قیمت های نجومی مواجهند.

به گزارش نصر، نوسان قیمت‌ها را امروزه در تمام اجناس شاهد هستیم و تنها لوازم خانگی نیست که روند صعودی به خود گرفته است، متاسفانه آن چیزی که مسئولین اظهار می دارند با آن چیزی که در بازار وجود دارد به هیچ وجه عملی نمی شود، مثلا بعد از افزایش قیمت بنزین سازمان های مختلف رسما اعلام کردند هیچ گونه افزایش قیمتی در کالا ها نخواهیم داشت و نظارت بر قیمت ها خواهد بود، اما قیمت ها نه تنها بعد و قبل از افزایش بنزین روند صعودی به خود گرفته است بلکه امروزه هر ثانیه قیمت ها بالا می رود و کسی مسئول رسیدگی به این نابسامانی ها نیست.
در این گزارش سراغ فروشندگان لوازم خانگی استان رفتم و از وضعیت قیمت ها پرسیدم، اکثر فروشندگان که حال و روز کاسبی خوبی نداشتند، روند صعودی قیمت ها راثانیه ای دانستند و گفتند: همه چیزگران شده است، البته گران شدن نه مثل همیشه و هر روز، قیمت های امروزی با دلار حساب می شود.
با افزایش قیمت ها حتی اگر کنترل هم در بازار وجود داشته باشد، همواره نگرانی مردم خصوصا خانواده هایی که باید جهازیه تهیه کنند دیده می شود، خانواده هایی که دلخوش به وام ازدواجی هستند که عملا با قیمت هایی که در بازار وجود دارد فقط قسمت محدودی از لوازم را می توانند خریداری نمایند، آن هم اگر بتوانند پیدا کنند.

این روز ها بازار شلوغ است اما داخل مغازه ها خلوت! جلوی اکثر فروشگاه های لوازم خانگی عروس و داماد هایی هستند که فقط برای تماشای قیمت ها آمده اند نه چیز دیگر!
سراغ یکی از فروشندگان رفتم و از وضعیتی که در بازار لوازم خانگی هست پرسیدم، " جابری" گفت: لوازم خانگی در بدترین وضعیت خود قرار دارد، در بازار وسایل کم است و خیلی از برند ها موجود نیست. قیمت ها را هر روز قبل از فروش باید استعلام کنیم و از آخرین قیمت اطلاع داشته باشیم، مثل دفعات قبل نمیتوانیم اجناس بیشتری بیاوریم چون هم گران است و هم اینکه پیدا نمی شود.
جابری ادامه داد: لوازم قاچاقی برخلاف گذشته در بازار خیلی کمتر است و اکنون لوازم تولید داخل در بازار بسیار است اما مسئله ای که وجود دارد این است که همان جنس داخل هم با دلار حساب می شود!
"حسینی"، یکی دیگر از فروشندگانی که سال ها در بازار لوازم خانگی فعالیت دارد به خبرنگار نصر، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، خرید و فروش در بازار لوازم خانگی کمتر از قبل شده است؛ مردم بیشتر به خرید مواد غذایی گرایش دارند و در حال حاضر کمتر به سراغ لوازم خانگی می ‌روند. بررسی وضعیت  بازار لوازم خانگی در اسفند امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 80 درصد کاهش خرید و فروش را نشان می ‌دهد. کوهی از مشکلات بر سر این صنف آوار شده است و چشم امید ما به فروکش کردن شیوع ویروس است.
حسینی ادامه داد: جنسی که در داخل تولید می شود را هم تولید کنندگان با نرخ ارز می فروشند و می گویند ارز گران شده است.
در ادامه برای اطلاع از وضعیت تولید لوازم خانگی و چرایی افزایش قیمت ها سراغ رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی رفتم و علت افزایش قیمت ها را پرسیدم.
"محمد حسین باقری" در واکنش به افزایش قیمت لوازم خانگی به خبرنگار نصر ابراز داشت: اکثر لوازم خانگی موجود در کشور وارداتی هستند و قیمتشان با ارز دلار تعیین می‌شود.
وی ادامه داد: اگر دلار صعودی باشد قیمت لوازم خانگی هم افزایش خواهد یافت.
وی اضافه کرد: اینکه برخی لوازم در فروشگاه ها به سختی یا کمتر پیدا می شود به خاطر قدرت خرید فروشنده است که به دلیل افزایش قیمت دلار کمتر شده است، اکثر فروشگاه‌ها اکنون برای فروش روزانه و سفارشات جنس می‌آورند.
باقری اظهار کرد: چیزی به نام ارز دولتی در خرید لوازم خانگی نداریم و تمام اجناسی که به کشور وارد می‌شوند با ارز آزاد خریداری شده و طبیعی است که قیمت گذاری با احتساب ارز آزاد تعیین شود.
وی افزود: به عنوان مثال، در داخل کشور تولید موتور یخچال نداریم که به صورت وارداتی با ارز آزاد خریداری می‌شود، در خیلی از لوازم خانگی برخی قطعات وارداتی هستند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار نصر در رابطه با دانش ساخت قطعات وارداتی لوازم خانگی افزود: برای تولید در داخل کشور مشکلی نداریم، تکنولوژی و توانایی کامل محصولاتی که وارداتی هستند را داریم، تنها مشکلی که وجود دارد نبود سرمایه‌گذار است.
وی ادامه داد: نیازی به بقیه استان‌ها نداریم و تنها با یک سرمایه گذار می توانیم کل لوازم خانگی که وارد کشور می‌شوند را در تبریز تولید کنیم.

به گزارش نصر، حمایت از تولیدات داخلی موجب رونق بازار، رقابت سازنده، فعال شدن هر چه بیشتر چرخ صنعت، خودکفایی هر چه بیشتر کشور، ایجاد انگیزش سازنده در تولیدکنندگان و صنعتگران در ارائه کالا و خدمات بهتر، بهبود وضعیت اشتغال و کارآفرینی برای خیل عظیمی از جوانان و نیروهای تحصیلکرده کشورمان و در نهایت حمایت از کارگر ایرانی و بالطبع بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم خواهد شد و ضروری است مسئولین استان و دستگاه های متولی در این زمینه به طور جدی وارد کار شوند و قبل از اینکه شاهد رشد و شکوفایی هموطنانمان در خارج از کشور باشیم با در اختیار گذاشتن امکانات لازم آنها را برای تولید تکنولوژی های بعدی و جلوگیری از هدر رفت سرمایه ارزی توجه ویژه ای داشته باشند.

آژانس خبری تحلیلی نصر، در راستای حمایت از تولید محصولات با کیفیت و حمایت از کالای ایرانی این موضوع را تا حصول نتیجه اطمینان بخش در هفته های آینده پیگیری می کند.
انتهای پیام/
حمایت از تولید ملی تنها یک شعار است محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 1 نظر

  اردبیلی   4 سالها پیش  

من ازاسنوا خرید کردم،ولی زیاد راضی نیستم،ازفروشنده گرفته تا پشتیبانی وقیمت،دیگه نگم
پژوهشیار