نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی؛

شورای نگهبان، جمهوریت و اسلامیت نظام را محقق می‌سازد

1399/04/26 - 13:41 - کد خبر: 23406 نسخه چاپی

نصر: نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: تحقق جمهوریت به همراه اسلامیت نظام بر عهده شورای نگهبان است تا آرای مردم از دستبرد صاحبان ثروت، قدرت و رسانه مصون بماند.

به گزارش نصر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم به مناسبت چهلمین سالگرد تشکیل شورای نگهبان دردیدار مسئولان، کارکنان و ناظران دفتر شورای نگهبان در استان عمل به قانون و رعایت شرع مقدس اسلام هدف شورای نگهبان عنوان کرد و گفت: شورای نگهبان از جمله ارکان مهم نظام است که به صورت فرا قوه‌ای و مستقل عمل می‌کند و تاکنون با صلابت مقتدرانه و طبق ضوابط قانونی توانسته وظایف خودش را انجام دهد.
وی با اشاره به جایگاه بسیار خطیر نهاد شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی ایران، افزود: علت این جایگاه خطیر وظایفی است که بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده و قانون گذار اساسی در ایران سعی کرده برای جلوگیری از انحراف در جمهوری اسلامی، هم از حیث محتوا و هم از حیث کارگزارانی که در نظام اسلامی تصدی برخی مسئولیت‌ها هستند با تأسیس شورای نگهبان تضمینی برای این موضوع قرار دهد.
وی گفت: هیچ نظامی تضمینی برای عدم انحراف خود ندارد و نظام ایران نیز هم از حیث محتوا و هم از حیث کارگزاران خود ممکن است در معرض انحراف قرار گیرد، از این رو باید نهادی وجود داشته باشد تا از کسانی‌که فاقد صلاحیت هستند و به مبانی نظام، اعتقادی ندارند یا خارج از چارچوب نظام حرکت می‌کنند، جلوگیری کند.
حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم با اشاره به کنترل و پایش صلاحیت افراد در تمامی انتخابات‌ کشور توسط شورای نگهبان، گفت: چنانچه کسانی در مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری نسبت به اصول و مبانی نظام مقدس نااهل باشند و نفوذ کند، نظام دچار مشکل می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل طبق اصل ۹۹ قانون اساسی، نظارت بر انتخابات برعهده شورای نگهبان است.
وی با بیان این‌که شورای نگهبان نه تنها ضامن اسلامیت نظام اسلامی بلکه ضامن جمهوریت نظام هم است، گفت: در جمهوری اسلامی ایران آرای توده‌های مردم زینتی نیست و تعیین کننده بوده و توده‌های مردم از صدر تا ذیل نظام همه نقش آفرین هستند.
وی، جمهوری اسلامی ایران را نظام مردم سالاری دینی مقید به دین اسلام مطرح کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران دموکراسی بی‌قید نیست و تحقق مردم سالاری یا همان جمهوریت به همراه تحقق اسلامیت در نظام اسلامی برعهده شورای نگهبان است و این شورا اگر در بحث جمهوریت و تحقق مردم سالاری کوتاهی کند، نظام از این حیث دچار مخاطره می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: اگر قرار است آرای توده‌های مردم در کشور نقش آفرین باشد، باید شورای نگهبان وظایف خودش را در بعد پاسداری از جمهوریت نظام انجام دهد.
وی با بیان این‌که در نظام‌های مدعی دموکراسی، مثلث صاحبان قدرت و ثروت و رسانه در انتخابات دخالت کرده و به آرای مردم دست درازی می‌کنند، تصریح کرد: این تاثیرگذاری به نحوی است که حتی منتقدان غربی نسبت به نقش آفرینی این سه، معترض هستند و از این نوع دموکراسی به عنوان دموکراسی مخدوش یاد می‌کنند.
وی گفت: در نظام اسلامی برای جلوگیری از این سوء استفاده‌ها، شورای نگهبان حق دخالت دارد، چرا که قرار است آرای توده‌های مردم یعنی اراده ملی مورد توجه قرار گیرد.
امام جمعه تبریز با یادآوری اصل ششم قانون اساسی، گفت: اداره کشور وابسته به اراده عمومی است، از این رو اگر اراده ملت به وسیله آرای مردم در انتخابات شکل بگیرد، باید نظارت و پایش نهادی مانند شورای نگهبان باشد.
وی با بیان این‌که شورای نگهبان طبق قانون نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد، گفت: نظام مردم سالاری دینی در کشور ما مردم‌سالاری کنترل شده و هدایت شده در چارچوب دین است، از این رو کسی نمی‌تواند در انتخابات تقلب کند و یا آرای مردم را با پول و سرمایه تحت تاثیر قرار بدهد. شورای نگهبان هم با نقش کنترلی خود تلاش می‌کند آرای واقعی از صندوق‌ها خارج شود و کارگزاران واقعی و مطلوب مردم در چارچوب نظام اسلامی بر مسند امور قرار گیرند.
وی در ادامه دفاتر نظارت استانی را نقاط ثقل تشکیلات اجرایی شورای نگهبان دانست و گفت: شورای نگهبان برای برگزاری یک انتخابات صحیح، منصفانه و عادلانه نمی‌تواند نظارت خود را به زمان‌های برگزاری انتخابات محدود کند، از این رو نیازمند افرادی آموزش دیده و آگاه است تا بتواند امر نظارت را به صورت صحیح و مطلوب انجام دهند.
وی با بیان این‌که قانونگذاری و نظارت بر قانون یک امر تخصصی و امور مربوط به برگزاری انتخابات کاملا تخصصی است، گفت: شبکه نظارت بر انتخابات در دفاتر شورای نگهبان باید تخصص‌های لازم را داشته و ارتقا یابد، از این رو برگزاری همایش‌های توجیحی و آموزشی بسیار حائز اهمیت است.
نماینده ولی فقیه در استان با بیان این‌که در این راستا کارآمدی و اثربخشی سیستم باید به عنوان یک اصل مهم مورد توجه قرار بگیرد، گفت: چابک سازی، عمل به وظایف قانونی، کار با نیت خالصانه و اجتناب جدی از دخالت سلایق شخصی در تایید و یا رد صلاحیت افراد از عمده وظایف کارگزاران دفاتر نظارت استانی است.
به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان، وی با اشاره به پروژه نفوذ دشمن در کشور گفت: نباید در تایید صلاحیت افراد تسامح کنیم و خلاف قانون عمل کنیم، چرا که هدف شورای نگهبان عمل به قانون و رعایت شرع مقدس اسلام است و هدف ناظران و کسانی که با شورای نگهبان همکاری می‌کنند، باید اخلاص در عمل، پرهیز از باندبازی و قوم گرایی داشته باشند.
انتهای پیام/
 شورای نگهبان، جمهوریت و اسلامیت نظام را محقق می‌سازد خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار