به گزارش نصر، بحث ترخیص خودروهای انبارشده در گمرک به معضلی بزرگ تبدیل شده است که یاری مراجع قانونی را میطلبد. در این زمینه تلاشهای گوناگونی برای آزادسازی خودروها صورت گرفت و مصوبهای نیز برای خروج خودروها ابلاغ شد. اخیراً کمی بهبود در روند ترخیص خودروها از گمرک صورت گرفته است و امید میرود که این وضعیت ادامه یابد.
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص وضعیت ترخیص خودروها از گمرک گفت: روند ترخیصهای گمرک در حال انجام است؛ هرچند که هماکنون عدد دقیقی از میزان ترخیصیها در دسترس نیست. ابتدا ۱۶۰۰ دستگاه خودرو از گمرک ترخیص شد که این روند در حال افزایش است. یادآور میشود که خودروهای خارج شده از گمرک شامل تمامی برندهای خارجی از جمله کیا، هیوندای، تویوتا، ولوو، میتسوبیشی و دیاس میشود و اگر احیاناً توقفی در خروج انجام بگیرد، موردهای خاص است که با پیگیری حل خواهد شد. خودروهای یادشده با ارز سامانه سنا ترخیص شدهاند و باتوجهبه این قضیه، احتمال انصراف مشتریان زیاد است. در ۲ ماه فرصت داده شده باتوجهبه تمدید مصوبه هیئت دولت، انتظار میرود اگر مشکل خاصی ایجاد نشود تمامی خودروها ترخیص شوند.
ارائه طرح آزادسازی واردات
دادفر در خصوص آزادسازی واردات خودرو گفت: حق مسلم واردکنندگان این است که در مورد آزادسازی واردات صحبت و از کسبوکار خود دفاع کنند. در این زمینه طرحهایی را نیز ارائه کردیم و ما بهصورت قاطعانه خواهان آزادسازی واردات هستیم اما باتوجهبه شرایط حاکم نمیخواهیم به دولت فشار بیاوریم. درواقع طرح یادشده را به وزارتخانه ندادهایم چرا که توجه کاملی به آن نمیشود و تنها ازطریق رسانهها آن را انتشار دادیم. اولویت ما این است که مردم از شرکتهای نمایندگی و عرضهکننده طلبکار هستند و ابتدا باید تعهدات خود را انجام دهیم. هماکنون باتوجهبه شرایط موجود، بالغ بر ۸ هزار نفر در زمینه واردات خودرو بیکار شدهاند و نزدیک به ۲ هزار نفر دیگر نیز با ادامه روند کنونی بیکار خواهند شد.
ورود خودروهای کارکرده
دادفر به بحث واردات خودروهای کارکرده چنین اشاره کرد: واردات خودروهای کارکرده یک موضوع کاملا انحرافی در فضای فعلی است. ما در کار اصلی یعنی خودرو صفر کیلومتر مشکل داریم و واردکننده به سختی در حال ترخیص آنها از گمرک است. حال با این شرایط صحبت در خصوص واردات خودروهای کارکرده فقط ازبینبردن اصل موضوع است. البته بد نیست بدانید که واردات خودروی کارکرده در تمام کشورها انجام میشود. اگر واردات این نوع خودروها انجام شود بسیار به نفع مردم است چرا که با کمترین هزینه میتوانند خودروهای روز دنیا را داشته باشند؛ اما هماکنون تنها در حد یک طنز به نظر میرسد.
مشکلات شدید رنگ و لاستیک
مهدی دادفر در پایان درباره وضعیت ظاهری و فنی خودروهای موجود در گمرک گفت: خودروهایی که در حال ترخیص هستند بهشدت از لحاظ رنگ، لاستیک، باتری، سیستمهای برقی، روغن پیشرانه و جعبهدنده دچار مشکل هستند و تمامی این موارد باید توسط شرکتها اصلاح شود. رنگ این خودروها به حالت اولیه برمیگردد اما موارد دیگری نظیر لاستیکها باید تعویض شود. لاستیکهای فعلی حدود ۲ سال است که در گمرک خاک خورده و پوسیده شدهاند و در صورت ترکیدن آنها پس از استفاده باید پاسخگو باشند. بنابراین شرکتها باید لاستیکها را تعویض کنند چرا که با ایمنی مردم سروکار دارد.
انتهای پیام/