مدیر کل اداره کمیته امداد آذربایجان شرقی در اتاق مصاحبه نصر:

جنس فقر آذربایجان شرقی، زنانه است/ ترویج فرهنگ احسان، راه مبارزه با فقر

1398/03/22 - 14:44 - کد خبر: 2334 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل اداره کمیته امداد آذربایجان شرقی گفت: جنس فقر در آذربایجان شرقی بیشتر زنانه است، چراکه عمده خانواده های تحت پوشش کمیته امداد زنان سرپرست خانوار هستند، از این رو بیشتر به سمت مشاغل مناسب بانوان از جمله رشته های بهداشت و درمان و دانش بنیان رفتیم.

به گزارش نصر، محمد کلامی با حضور در تحریریه آژانس خبری تحلیلی نصر پاسخگوی سوالات خبرنگاران این آژانس خبری تحلیلی شد و با بیان اینکه بزرگترین دستاورد اداره کل کمیته امداد آذربایجان شرقی ارتقاء شاخص اعتماد در بین مردم استان است ، گفت: معتقد‌ هستم که باید به شاخصه های کیفیتی بیشتر از کمی اهمیت داد و بر اساس نظرسنجی هایی که انجام دادیم، افزایش کمک های مردمی که به عنوان شاخص اعتماد به اداره کل مطرح است، گویای این موفقیت است.

وی افزود: در اهدای صدقات ، اکرام، زکات و مجموع کمک های مردمی به اداره کمیته امداد استان رشد 34 درصدی داشته ایم و رقمی بالغ بر 30 میلیارد تومان در سال 97 جمع آوری شده است.

وی با اشاره به اینکه کمیته امداد امام خمینی (ره) محور وحدت تمام جریان ها و نگرش های سیاسی است ، اذعان داشت: اما این مرکز هیچ وقت سمت و سوی سیاسی به خود نگرفته است.

وی با بیان اینکه نگاه صرفا حمایتی از مجمومه ما حذف شده است و هدف ایجاد اشتغال و توانمند سازی را دنبال می کنیم، اظهار داشت: بر اساس سامانه رصد استانداری آذربایجان شرقی، اداره کل کمیته امداد استان، دستگاه برتر در ایجاد اشتغال سال 97 انتخاب شد.

مدیر کل کمیته امداد استان اضافه کرد: اشتغال زایی و توانمندسازی توسط کمیته امداد در چند طرح مختلف اجرا می شود، یکی از طرح های این مجموعه کاریابی برای مددجویان است،کارشناسان ما با توجه به درخواستی که از سوی واحدهای تولیدی جهت جذب نیروی کار ارسال می شود را بررسی کرده و طبق سمت درخواست شده به مددجویان آموزش های لازم داده و به کارخانه معرفی می شود.

وی ادامه داد: از دیگر طرح های کمیته امداد برای توانمندسازی مددجویان جوان، تشویق و آموزش آنها به خودکارفرمایی است.

وی با بیان اینکه جنس فقر در آذربایجان شرقی بیشتر زنانه است، گفت: عمده خانواده های تحت پوشش کمیته امداد زنان سرپرست خانوار هستند، از این رو بیشتر به سمت مشاغل مناسب بانوان از جمله رشته های بهداشت و درمان و دانش بنیان رفته ایم.

وی با اشاره به اینکه یکی از پروژه های دانش بنیان که توسط مددجویان کمیته امداد کلید خورد، کشت بدون خاک زعفران بود، اظهار داشت: سال گذشته توانستیم ۱۷۵ تنوع شغلی در استان ایجاد کنیم.

کلامی با بیان اینکه در سال 97 یک هزار و 650 نفر مددجو در واحدهای صنعتی کاریابی شده اند، اذعان داشت: هشت هزار نفر خودکارفرمایی در بخش های مختلف برای مددجویان ایجاد شد.

افزایش تعداد مددجویان تحت پوشش کمیته امداد با تکانه های اقتصادی

وی با اشاره به اینکه در ابتدای سال 96 جامعه تحت پوشش مستمری بگیر 73 هزار خانوار بود که در ابتدای سال 97 به 53 هزار نفر کاهش یافت، بیان کرد: متاسفانه در چند ماه اخیر به دلیل تکانه های اقتصادی که در دی و بهمن سال قبل اتفاق افتاد تعداد خانواده های مستمر بگیر به 75 هزار خانوار رسید که حدودا 145 هزار نفر را شامل می شود.

وی افزود:کمیته امداد با پیش بینی افزایش تعداد مددجویان و درخواست شغل در جامعه، سطح وام های لازمه را ارتقا داده است، درست است که تکانه های اقتصادی فشارهای روانی را افزایش داده است اما همزمان فرصت هایی از جمله رونق در بخش تولید داخلی را همراه داشت.

مدیر کل کمیته امداد آذربایجان شرقی شفاف سازی عملکرد در سازمان برای اعتماد سازی در مردم را مهم خواند و گفت: درست است که کمیته امداد برای حفظ عزت نفس خانواده ها صد در صد نمی تواند شفاف سازی کند اما ما آماده ایم ترازهای مالی را در اختیار رسانه بگزاریم.

وی افزود: کمیته امداد در سال گذشته ۸۴۱ خانه به مددجویان نیازمند خود اهدا کرده است.

وی با بیان اینکه ساختمان اداره کل کمیته امداد واقع در چهارراه ابوریحان مجوعه از بخش های اداری و خدماتی این کمیته است، گفت: دو طبقه از این اداره مهمانسرا است و در اختیار مددجویانی قرار می گیرد که از شهرهای دیگر برای درمان به تبریز آماده اند و نیاز به اسکان چند روزه دارند، یک طبقه نیز به کانون پرورشی و کلاس های آموزشی برای مددجویان جوان و فرزندان آنها اختصاص یافته است.

وی با تاکید بر اینکه حقوق و هزینه های عمرانی اداره کمیته امداد از ردیف بودجه دولتی تامین می شود، اظهار داشت:همواره تلاش داریم با جذب اعتبارات دولتی به استان سهم بیشتری برای خدمت رسانی به مددجویان داشته باشیم.

کلامی اضافه کرد: در حال حاضر ۴۵۰ دانش آموز در کلاس های پرورشی و آموزش مهارت اداره کمیته امداد حضور دارند و مربیان تلاش دارند نسلی با فرهنگ و مهارت های لازم برای زندگی پرورش دهند.

وی با بیان اینکه کمک به ادامه تحصیل دانش آموزان و دانشجویان یکی از وظایف ذاتی این کمیته است، گفت: برای ارتقای سواد و فرهنگ جامعه، باید به ادامه تحصیل جوانان کمک کنیم،هیچ فرزندی به بخاطر فقر مالی نباید از تحصیل بازبماند.

ترویج فرهنگ احسان راه مبارزه با فقر

وی با بیان اینکه هر فرد یا ارگانی که در ترویج فرهنگ احسان تلاش می کند در راه مبارزه با فقر با ما همراه است، ادامه داد: کمیته امداد باید بتواند فرهنگ احسان را در جامعه ترویج دهد.

وی در انتهای سخنان خود از رسانه های استان تشکر ویژه کرد و گفت: ،رسانه باید صدای کم توان ترین افراد جامعه باشد و رسالت خود را به خوبی انجام دهد و احساس مسئولیت رسانه های استانی در این‌حوزه شایان تقدیر است.

وی خاطرنشان کرد: آژانس خبری تحلیلی نصر همواره در تمامی بخش ها از جمله بحث های اجتماعی توانسته صدای قشر های مختلف جامعه باشد.

انتهای پیام/

جنس فقر آذربایجان شرقی، زنانه است/ ترویج فرهنگ احسان، راه مبارزه با فقر نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار