مدیر پروژه امنیت غذایی استان؛

طرح امنیت غذایی در ۱۳ شهرستان آذربایجان‌شرقی در حال اجراست

1399/04/24 - 11:00 - کد خبر: 23254 نسخه چاپی

نصر: مدیر پروژه امنیت غذایی آذربایجان‌شرقی با اعلام خبر الحاق شهرستان‌های هوراند و مرند به طرح امنیت غذایی گفت: این طرح در ۱۳ شهرستان استان در حال اجراست.

به گزارش نصر، ایرج اسکندری روز سه شنبه در بازدید از مزارع پایلوت این طرح در بخش نظرکهریزی هشترود افزود: از اجرای این طرح در هشترود چهار سال سپری شده و در این مدت موفقیت‌های بسیار خوبی در ایجاد تنوع در ارقام گندم، جو، نخود، حبوبات و محصولات علوفه‌ای به دست آمده است.
وی گفت: در طرح امنیت غذایی هشترود بیش از ۲۶ لاین رقم گندم، ۳۶ لاین نخود و هشت لاین جو کشت می شود.
اسکندری هدف از اجرای طرح امنیت غذایی را تنوع بخشی به محصولات دیم، تناوب و حفظ سلامت و رطوبت خاک و توسعه کشاورزی حفاظتی عنوان و اضافه کرد: تغییر سیستم کشت به روش حفاظتی  از مهم‌ترین دستاوردهای طرح امنیت غذایی است که در این روش شخم زدن زمین حذف، مواد عالی خاک و تنوع گیاهی بیشتر، خاک‌ورزی کم و بستر انتقال طرح در مناطق کشاورزی حفاظتی می شود.
مدیر پروژه امنیت غذایی استان  با اشاره به اینکه باید از این فرصت و ظرفیت در جهت آموزش کارشناسان و کشاورزان و معرفی بذرهای مناسب به کشاورزان بهره گرفت، اظهار داشت: اجرای طرح امنیت غذایی یک فرصت برای توسعه زراعت دیم است که باید از آن به بهترین شکل ممکن استفاده شود.
 فرماندار هشترود نیز گفت: از ۱۲۰ هزار هکتار از مزارع هشترود پیش بینی می شود ۱۶۰ هزار تن گندم خریداری شود.
امین امینیان ایجاد صنایع تبدیلی وابسته به گندم را در این شهرستان ضروری دانست و از سرمایه گذاران خواست با ایجاد صنایع تبدیلی در این شهرستان از مشوق های دولتی برخوردار شوند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هشترود هم افزود: با اجرای این طرح در شهرستان هشترود ارقام جدید گندم، جو، نخود و علوفه به سرعت تولید و سطح کشت آن افزایش یافته و دسترسی کشاورزان به بذور ارقام جدید سهل تر شده است.
مجید احمدی گفت: در سال زراعی جاری در شهرستان هشترود طرح امنیت غذایی در سطح ۱۰ هکتار پایگاه نوآورانه و در سطح حدود ۱۰ هزار هکتار مزارع نمایشی و ترویجی اجرا شده است.
وی با تشریح دستاورد های مهم طرح امنیت غذایی در این شهرستان گفت: ماهیت این طرح بهبود امنیت غذایی کشور با افزایش ۲۵ درصدی تولید و گسترش کشاورزی دیمی مبتنی بر غلات دیم محور در طی ۵ سال زراعی است.
انتهای پیام/
طرح امنیت غذایی در ۱۳ شهرستان آذربایجان‌شرقی در حال اجراست خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار