واکنش استاندار آذربایجان شرقی به حمل گسترده درختان قطع شده آذربایجان؛

اکثر محموله های چوب مجوزهای قانونی را دارند/ نباید نیاز صنایع چوب نادیده گرفته شود!

1398/03/22 - 11:09 - کد خبر: 2312 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی گفت: هر گردی گردو نیست و قرار نیست فکر کنیم هر محموله چوبی که حمل می شود، حامل درختان بریده شده جنگل های ارسباران است، هر چند ممکن است در میان آن ها تعدادی خاطی هم باشند.

به گزارش خبرنگار نصر، "محمدرضا پور محمدی" ظهر امروز در نخستین نشست مطبوعاتی خود با نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی در واکنش به قطع گسترده درختان در مناطق منختلف استان به ویژه منطقه قره داغ، گفت: این موضوع یکی از سوژه های داغ رسانه ها در ماه های اخیر بوده و باید از حساسیت مردم و رسانه ها نسبت به این امر تشکر کرد.

وی افزود: همه ما باید طرفدار جدی محیط زیست و توسعه پایدار باشیم. جنگل های ارسباران به عنوان یکی از بزرگترین مواهب الهی و جاذبه های طبیعی برای توسعه صنعت گردشگری محسوب می شود و نباید اجازه تخطی به حریم جنگل های ارسباران را داد.

استاندار آذربایجان شرقی در عین حال گفت: هر گردی گردو نیست و قرار نیست فکر کنیم هر محموله چوبی که حمل می شود، حامل درختان بریده شده جنگل های ارسباران است، هر چند ممکن است در میان آن ها تعدادی خاطی هم باشند.

پور محمدی گفت: ما صنعتی به نام صنعت چوب و زراعتی به نام زارعت چوب داریم که خوراک صنعت چوب را تامین می کند و نباید این موضوع و نیاز صنایع چوب نادیده گرفته شود!

وی با بیان اینکه اکثر محموله های چوب مجوزهای قانونی را دارند، افزود: در هر حال اگر جایی را سراغ دارید که به طور غیر مجاز قطع درختان انجام گرفته به ما معرفی کنید تا برخوردهای لازم توسط مسئولان امر صورت بگیرد.

 

اکثر مهاجران استان را نیروهای فعال و جویای کار تشکیل می‌دهند

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به بخشی از ظرفیت‌های استان در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: دستیابی جمهوری اسلامی ایران به بازار 300 میلیون نفری کشورهای CIS جز از طریق استان آذربایجان شرقی میسر نیست و تلاش می‌کنیم که با همت مسئولان و همراهی مردم و رسانه‌ها، آذربایجان را به جایگاه درخشان خود بازگردانیم.

وی با اشاره به وجود معادن غنی در استان، اظهار داشت: به‌رغم وجود 8.2 میلیارد تن ذخیره معدنی شناسایی شده و وجود بیشترین ذخایر معدنی خاک صنعتی، طلا، مس و نفلین‌سینیت کشور در استان، توجه شایانی به این حوزه نشده و نیازمند حضور و افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش معدن هستیم.

پورمحمدی با بیان اینکه متأسفانه استان آذربایجان شرقی در سال‌های گذشته به استانی مهاجرفرست تبدیل شده است، افزود: اکثر مهاجران استان را نیروهای فعال و جویای کار تشکیل می‌دهند که حاکی از غیرت این قشر برای بیکار نماندن و کسب روزی حلال است؛ به همین جهت همواره میزان نرخ بیکاری در استان، پایین‌تر از متوسط کشوری اعلام می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین از افزایش نرخ مشارکت استان از 21 درصد در سال 1375 به 38 درصد در سال‌های اخیر خبر داد و اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار اعلام شده، نرخ بیکاری استان در سال 96، 10.7 درصد بوده است که این رقم، پایین‌تر از  نرخ متوسط کشوری است.

پور محمدی با بیان اینکه بهره‌مندی استان از تسهیلات نیز با روند کاهشی مواجه بوده است، تصریح کرد: این رقم در سال 88، 2.8 درصد از تسهیلات کشوری بود که در سال 94 به 2.2 درصد رسیده، اما خوشبختانه سهم سپرده‌های استان از مجموع سپرده‌های کشور از 2.60 درصد به 2.68 درصد افزایش ‌یافته است.

 

تسهیلات دولت برای جبران خسارت‌های آتش‌سوزی بازار تاریخی تبریز

استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به سؤالی مبنی بر امکان استفاده بازاریان فاقد بیمه که در حادثه آتش‌سوزی اخیر در بازار تبریز خسارت دیده‌اند، گفت: 125 مغازه در این حادثه خسارت دیدند که با همکاری بیمه ایران و سایر شرکت‌های بیمه، خسارت آن‌ها جبران می‌شود؛ برای افرادی هم که محل کسب و اجناس خود را بیمه نکرده بودند تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شده که از آن جمله می‌توان به معافیت مالیاتی در بازه زمانی مشخص و احتمال بهره‌مندی از بیمه پوششی اشاره کرد.

پور محمدی با بیان اینکه بازسازی و مرمت بازار، بر عهده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، افزود: بر اساس اعلام شهرداری تبریز، مغازه‌های جایگزین به مدت یک سال در اختیار بازاریان خسارت دیده قرار می‌گیرد تا کسب‌وکار آن‌ها مختل نشود.

 

گران فروشی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست

استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر نارضایتی مردم از گرانی کالاهای اساسی و عدم نظارت و برخورد جدی با متخلفان، گفت: گرانی و گرانفروشی، دو مقوله جدا از هم هستند؛ طبیعتا با در نظر گرفتن مسائلی همچون افزایش دستمزدها و قیمت حامل های انرژی، افزایش قیمت تمام شده کالاها نیز اجتناب ناپذیر است، اما گران فروشی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

 وی افزود: بنده نیز به نوبه خود از گران‌فروشی و بی‌انصافی برخی افراد، گله‌مندم و در جلسات متعدد بر ضرورت برخورد جدی، شفاف و قانونی با سوءاستفاده کنندگان از وضعیت اقتصادی تاکید کرده‌ام.

 پورمحمدی همچنین با بیان اینکه باید نظارت دستگاه های متولی بر وضعیت بازار استان افزایش یابد، گفت: عدم تناسب جرم و مجازات در این حوزه یکی از مهم‌ترین مشکلات است که باید در این زمینه تصمیمات لازم اتخاذ شود.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با بیان اینکه باید تحریم‌ها را به فرصتی برای حرکت در مسیر استقلال و خودکفایی تبدیل کنیم، افزود: در عین حال باید با غافلانی که در داخل، خواسته یا ناخواسته در زمین دشمن بازی کرده و درصدد افزایش نارضایتی‌های عمومی هستند نیز به شدت برخورد شود.

پورمحمدی تصریح کرد: از رسانه‌ها نیز انتظار دارم که وجدان‌های بیدار و منصف جامعه را در جهت کمک به مسئولان برای سامان‌بخشی به وضعیت اقتصادی همراه کنند و مردم نیز با گزارش‌های به‌موقع، دستگاه‌های نظارتی را در جریان تخلفات و سوءاستفاده‌ها قرار دهند.

 

آخرین وضعیت صنایع مس سونگون

استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین وضعیت راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی مس در مجتمع مس سونگون، گفت: مخالف سرسخت خام‌فروشی مس هستم، زیرا نفع زیادی برای استان ندارد.

پورمحمدی با بیان اینکه متأسفانه در سال‌های گذشته، در حق صنعت مس، کم‌لطفی شده است، افزود: در جلسات متعدد اعلام کرده‌ام که با توجه به تراکنش 30 هزار میلیارد تومانی مس سونگون، تمامی حساب‌های این مجتمع باید به استان منتقل شود که در صورت تحقق این مهم، بسیاری از مشکلات همچون ارائه تسهیلات به متقاضیان در بخش‌های مختلف رفع خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم افزایش توجه به فرآوری محصولات در مجتمع مس سونگون، ادامه داد: راه‌اندازی کارخانه و بخش‌های مورد نیاز صنایع پایین‌دستی مس در این منطقه از مهم‌ترین اولویت‌های ماست که قرارداد آن با یک شرکت چینی منعقد شده و تامین تجهیزات مورد نیاز از داخل و خارج از کشور نیز در دست اقدام است.

انتهای پیام/

اکثر محموله های چوب مجوزهای قانونی را دارند/ نباید نیاز صنایع چوب نادیده گرفته شود! نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار