معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی خبر داد:

افزایش ۱۸ درصدی مصرف آب در تبریز با کرونا/ راهکار پیشگیری از بحران آب تبریز

1399/04/20 - 09:40 - کد خبر: 23043 نسخه چاپی

نصر: معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی گفت: با وضعیت موجود در سال 99 حدود 15 میلیون مترمکعب یعنی 500 لیتر بر ثانیه کسری تولید آب خواهیم داشت.

به گزارش نصر، "محمد خانی" امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه به وضعیت کلانشهر تبریز در بخش آب درسال 99 اشاره کرد و گفت: یک میلیون و 608 هزار 518 نفر تعداد جمعیت تحت پوشش آب شهری است که  آب مورد نیاز این تعداد جمعیت تحت پوشش از 92 حلقه چاه های آب و 730 فقره انشعابات آب شهری تامین می شود.
وی اظهار کرد: 50 روستا و نزدیک به 200 هزار نفر جمعیت، تحت پوشش شرکت آب و فاصلاب استان قرار دارد که می توان گفت 80 درصد نیاز آب تبریز و نیاز آب 22 روستا از آب زرینه رود تامین می شود.
وی به منابع تامین آب شهر تبریز اشاره کرد و گفت: زرینه رود (2800 لیتر در ثانیه و 88 میلیون متر مکعب در سال)،  چاه ها و قنوات ها(1600لیتر در ثانیه و 50 میلیون متر مکعب در سال)، سد نهند(650 لیتر در ثانیه و 20 میلیون مار مکعب در سال) جزو سه منبع اصلی تامین آب شهر تبریز می باشند.
خانی به خدمت رسانی این شرکت به ۶۵ شهر و هزار و ۸۰۰ روستا گفت: از میان شهرهای تحت پوشش، در 14شهر با تنش آبی و موازنه منفی مواجه هستیم که از جمله آنها می ‌توان به کلانشهر تبریز، روستاهای الوارعیا، الوار سفلی، اوغلو، سهلان، مایان سفلی، مایان علیا، دیزج، یاغ معروف به علت مشکل کیفیت آب چاه از طریق شبکه تبریز تامین می گردد که به علت افت فشار در شهر تبریز اشاره کرد که با مشکل آبرسانی مواجه شده اند.
معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با اشاره به مطالعه نیازسنجی به آب در سال 90 توسط مهندسین مشاور برای شهر تبریز گفت: در این تحقیقات پیش بینی شده بود که در سال 95، شهر تبریز با موازنه منفی روبرو خواهد شد که در طول این چهار سال با اقدامات مؤثر، موفق به گذراندن این مرحله شدیم.
خانی ادامه داد: با وضعیت موجود در جریان سال 99 حدود 15 میلیون مترمکعب یعنی ۵۰۰ لیتر بر ثانیه کسری تولید خواهیم داشت که با توجه به مطالعات صورت گرفته و پیش بینی جمعیت شهر تبریز و مناطق پیرامون آن، میزان این کسری تولید در افق طرح سال 1415 شاهد 68 میلیون مترمکعب کسری تولید خواهیم بود.
وی از افزایش تولید آب مصرفی کلانشهر تبریز خبر داد و گفت: باتوجه به اقدامات انجام شده و پیش بینی افزایش منابع تولید آب در 5 سال اخیر متوسط مصرف به ازای هر نفر در شبانه روز تا 189 لیتر برنامه ریزی شده بود که در مقایسه با مصارف سایر شهرهای کشوربه حد استاندارد های کشوری نزدیکتر می باشد ولی در انتهای سال 98 به دلیل شیوع و افزایش مصارف بهداشتی، کل مصرف کلانشهر تبریز 37 درصد رشد نشان داد.
وی افزود: در حال حاضر با عنایت به پایش اطلاعات تولید و مصرف شهر تبریز و با توجه به کاهش روند مصارف بهداشتی، شاهد 18 درصد افزایش مثرف نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل می باشیم.
معاون آبفای آذربایجان شرقی با بیان اینکه متوسط مصرف آب در جهان برای هر فرد 150 لیتر در طول شبانه روز است، گفت: متوسط سرانه مصرف آب در کشور برای هر فرد، 220 بوده و حتی در دوران کنونی به 250 لیتر در شبانه روز رسیده که رقم بسیار بالایی محسوب می ‌شود.
وی ادامه داد: هم اکنون 55 درصد تأمین آب شهر تبریز توسط خط زرینه رود، 31 درصد چاه‌ ها، 13 درصد سد نهند و یک درصد از قنوات است.
خانی از انجام طرح‌ های متنوع برای کاهش مصرف آب خبر داد و گفت: اقدامات انجام شده به صورت مقطعی می ‌تواند وضعیت آب کلانشهر تبریز و دیگر شهرها را بهبود ببخشد اما تنها راه بلندمدت برای خلاصی از این وضعیت، طرح آبرسانی از رودخانه ارس است.
وی در خصوص پیش بینی‌ها برای ادامه قطعی آب گفت: هم اکنون شهر تبریز روزهای سختی را از لحاظ تأمین آب می‌گذراند که در صورت مدیریت مصرف و صرفه جویی ۱۰ الی ۱۵ درصدی توسط هر فرد، این روند بهبود خواهد یافت اما در صورت ادامه دار بودن روند کنونی و افزایش مصرف آب، تا اواخر تابستان امسال مشکل آب در شهر تبریز پابرجا خواهد ماند که در این راستا از همشهریان تبریزی می‌ خواهیم با کمتر کردن میزان مصرف آب در این روزها، یاریگر ما برای حل مشکل باشند.
خانی به طرح های پیشنهادی آبرسانی جهت سپری کردن بحران های آتی کم آبی در تبریز اشاره کرد و گفت: در طرح کوتاه مدت می توان با مهندسی مجدد و ارتقاء یستگاه های پمپاژ تاسیسات تصفیه خانه خط زرینه رود و تامین اعتبار برای اصلاح قسمتی از خط 900 میلی لیتری مسیر نهند به منظور افزایش دبی را در دستور کار قرار داد.
درطرح میان مدت می توان در صورت گشایش ردیف اعتباری جدید با هدایت آب زرینه رود به سمت تبریز قسمتی از مشکلات تامین آب تبریز را حل نمود.
همچنین در طح های بلند مدت با عنایت به اینکه حفر چاه جدید در محدوده کلانشهر تبریز از تظر منابع آب و حریم چاه های کشاورزی و صنعنی با محدودیت های شدیدی مواجه گردیده و امکان حفر چاه جدید تقریبا منتفی می باشد و آب های سطحی موجود نیز کفاف نیاز شرب و صنعت کلانشهر تبریز را نمی نماید لذت مسئولین امر بایستی نسبت به اجرایی نمودن انتقال آب از رودخانه ارس احتمام بیشتری را نشان دهند تا انشالله با عملیاتی شدن پروژه های پیشنهادی بتواینم بحران های آتی را سپری نماییم.
انتهای پیام/
افزایش ۱۸ درصدی مصرف آب در تبریز با کرونا/ راهکار پیشگیری از بحران آب تبریز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار