خبر/

" آذربایجان شرقی، قطب کبدی ایران "

1399/04/19 - 13:45 - کد خبر: 23025 نسخه چاپی

نصر: کاپیتان تیم ملی کبدی ایران گفت: به جرات می توان ادعا کرد که بیش از هفتاد درصد بازیکنان تیم ملی کبدی را آذربایجان شرقی تشکیل می دهد.

به گزارش نصر، حمید زیرکی کاپیتان ارزنده تیم ملی کبدی ایران در گفتگو با نصر و با اشاره به سوابق و افتخارات خود گفت:  ابتدا ورزش را از کشتی شروع کردم و پس از کسب مقام سوم کشتی دانشجویان کشوری، به رشته کبدی روی آوردم که طی مدت حضورم در این رشته،  از سال 89 عضو تیم ملی کبدی ایران و  از سال 1394 کاپیتان این تیم هستم و چهار مقام نائب قهرمانی جام باشگاه های آسیا با تیم شهرداری تبریز کسب کرده  و در اولین حضور با تیم ملی ایران در مسابقات آسیایی مقام سوم رقابت ها را بدست آوردیم.
 
 
همچنین در سال 2014 در مسابقات جهانی هند مدال برنز و در سال 2016 در مسابقات جهانی مقام چهارم و در مسابقات جهانی 2020 پاکستان مقام دوم رقابت ها  را کسب کرده ام. در مسابقات کشوری هم نه سال به همراه  تیم تبریز مقام اول کشور و یک سال مقام دوم را کسب کردیم.
 
زیرکی در ادامه و در رابطه با رشته کبدی افزود: کبدی جزو رشته های نوپایی است که از سال 1378 فدراسیون این رشته تاسیس شده و متاسفانه با توجه به اینکه عمدتا پخش زنده صورت نمی گیرد و مخاطبین این ورزش، از طریق اینترنت آن را دنبال می کنند، موفقیت های تیم ها زیاد به چشم نمی آید به طوری که   وقتی یکی از بازیکنان ما به عنوان لژیونر به این کشور ها می رود، قطعا نسبت به کشورش بسیار شناخته تر خواهد شد و زمینه پیشرفت او را فراهم می کند.

کبدی برای نخستین بار از زاهدان به وجود آمده است و اصالتا مربوط به منطقه سیستان و بلوچستان است اما امروزه شاهد آن هستیم که هند در این مسابقات سرمایه گذاری کرده و تبدیل به ورزش اول کرده است.
 

کاپیتان تیم ملی کبدی ایران در خصوص زمینه های موفقیت در این رشته گفت: در ورزش کبدی کسانی موفق می شوند که سه فاکتور قدرت بدنی بالا، آمادگی جسمانی بالا و شجاعت را داشته باشند به همین خاطر اکثر کشتی گیران که این فاکتور ها دارا هستند وارد این رشته می شوند و نود درصد تیم ملی کبدی را کشتی گیران تشکیل می دهند. اگر ورزشکار آمادگی بدنی بالا نداشته باشد، آسیب های شدیدی میبیند به همین جهت برخی ورزشکاران که از رشته های دیگر وارد کبدی می شوند در جلسات اول دچار آسیب های جدی می شوند.
 
زیرکی با اشاره به زیر ساخت های این ورزش در ایران و  استان آذربایجان شرقی گفت:  استان آذربایجان شرقی در سرکل کبدی همواره مدعی قهرمانی کشور است و  حرف اول را در رقابت ها می زند و به جرات می توان گفت که بیش از هفتاد درصد بازیکنان تیم ملی را استان آذربایجان شرقی تشکیل می دهد به همین منظور باید حمایت ها و معرفی های بیشتری از این رشته صورت گیرد تا جوانان مستعد نیز جذب این رشته شوند.

در سال های گذشته هم تیم ملی بانوان و هم تیم ملی مردان ایران در بازی های آسیایی موفق شد که مقام اول آسیا را بدست آورد و از کشور های هندوستان و پاکستان به عنوان قطب کبدی جهان عبور کند که این نشان دهنده پیشرفت ورزش کبدی در سطح جهانی است بنابراین باید بیش از پیش به این رشته بها داده شود.

حمید زیرکی در پایان اظهار داشت: وقتی مسئولین یک ورزشکار را به مسابقات می فرستند قطعا از آن ها انتظار مدال دارند اما به بعد دیگر این مسئله نگاه نمی کنند که یک ورزشکار چه انتظاری از مسئولش دارد.

مشخص نیست که وقتی یک ورزشکار کل زندگی خود را وقف ورزش می کند، بعد از اینکه دوران حرفه ایش تمام شود چگونه باید زندگی خود را بگذراند. ده سال است که عضو تیم ملی و کاپیتان این تیم هستم  ودر این مدت حمایتی از ورزشکاران به عمل نیامد به جز یکبار تقدیری که ریاست جمهوری و آقای بهتاج  از ما به عمل آورد.

ما چندین سال با تیم شهرداری تبریز افتخار آفرینی کرده ایم و تبریز را در ایران و آسیا سربلند نگه داشتیم اما در این مدت کمترین انتظاری که داشتیم برخی حمایت ها بود که آنچنان به عمل نیامد و امیدوار هستیم مسئولین ارگان ها ورزشکارانی که زندگی خود را وقف این راه کرده اند، از یاد نبرند و حداقل انتظاراتشان را برآورده سازند.

حمیدرضا سامبرانی
انتهای پیام/
نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار