روحانی در هیئت دولت:

دولت در حوزه مسکن عقب‌ماندگی دارد/عرضه‌های اولیه در بورس زیاد شود

1399/04/18 - 11:38 - کد خبر: 22970 نسخه چاپی

نصر: رئیس‌جمهور گفت: درخصوص مسکن من به عنوان رئیس‌جمهور اعتراف می‌کنم یک عقب ماندگی در دولت یازدهم داشتیم زیرا برخی طرح های مسکن عملیاتی نشد.

به گزارش نصر، حجت الاسلام حسن روحانی صبح امروز(چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت با اشاره به افتتاح چند طرح در استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: یکی از اهداف دولت یازدهم و دوازدهم توسعه استان های محروم بویژه سیستان و بلوچستان بود. طرح هایی که برای این استان طراحی شد رساندن گاز بود، استانی که از نعمت گاز محروم بود و وقتی در دولت یازدهم مشعل گاز در زاهدان روشن شد یک روز تاریخی برای سیستان و بلوچستان بود. ظرفیت بندر چابهار بعنوان تنها بندر اقیانوسی کشور با اقداماتی که در دولت یازدهم و دوازدهم شد از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن رسید و این تحول بزرگ نه تنها برای سیستان و بلوچستان و ایران بلکه برای خط ترانزیتی جنوب و شمال بود و دیدید در مراسم افتتاح این طرح مقامات مسئول از شرکت های خارجی منطقه، شرکت کردند.
روحانی تاکید کرد: یکی از اقدامات مهم، مساله راه آهن چابهار و اتصال آن به راه آهن سراسری کشور و ایجاد خط راه آهن۷۳۰ کیلومتری از چابهار تا زاهدان بود. بیش از۲ هزار میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است و دیروز برای اولین بار ریل گذاری در این راه آهن از زاهدان شروع شد و در ماه‌های آینده از سمت چابهار هم آغاز خواهد شد. امیدواریم تا پایان امسال وزارت راه این خط ریلی را از جنوب به ایرانشهر و از زاهدان به خاش برساند و مابقی هم تا پایان دولت به اتمام برسد.
وی ادامه داد: این راه آهن از اقیانوس هند در چابهار شروع می شود و به راه آهن های منطقه آسیای مرکزی، قفقاز، چین و روسیه و حتی اروپا متصل خواهد شد. تجهیز ۴۶ هزار هکتار زمین کشاورزی به آبیاری مدرن یکی دیگر از طرح ها در استان سیستان و بلوچستان بود. بخشی از این طرح افتتاح شده است و بخشی دیگر تا پایان امسال افتتاح خواهد شد. من از اتحاد بین شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان و ایجاد امنیت بسیار خوب که در سالهای اخیر توسط مردم، اقوام و نیروهای مسلح خوشحال هستیم.
رئیس‌جمهور گفت: در هفته جاری تصمیمات خوبی نسبت به مسکن، بورس و ارز اتخاذ کردیم. درخصوص مسکن من به عنوان رئیس‌جمهور اعتراف می‌کنم یک عقب ماندگی در دولت یازدهم داشتیم زیرا برخی طرح های مسکن عملیاتی نشد البته طرح های ما در زمینه هوایی، ریلی، جاده ای و بنادر اجرایی شد اما در بحث مسکن چون گرفتار بودیم که مسکن‌های ناتمام و بدون خدمات را به جایی برسانیم بنابراین دچار عقب ماندگی شدیم و در دولت دوازدهم باید این عقب ماندگی را جبران کنیم.
روحانی تصریح کرد: اولین اقدام این بود که ۲۵۰ هزار هکتار زمین اطراف شهرها و روستاها به وزارت مسکن تخصیص داده شد. البته این رقم، رقم اولیه است و به یک میلیون هکتار خواهد رسید. این اقدام برای این بود که وزارت مسکن بتواند شهرک ها را طراحی کند و همچنین مسکن های فرسوده را ترمیم بکند و هم به نیازمندانی که نیاز به مسکن دارند، مسکن تخصیص داده شود. اولویت اول ما این است که آنهایی که پول را در بانک به عنوان مسکن یکم گذاشتند، که بیش از حدود ۳۰۰ هزار نفر هستند، تامین مسکن آنها در اولویت است. مستاجرینی که امروز شرایط اقتصادی سختی دارند هم در اولویت ما هستند تا مسکن آنها تامین شود.
وی ادامه داد: وزارت مسکن سامانه را باز کرده است و آنهایی که اعلام نیاز کردند ثبت نام شدند و غربالگری اول انجام گرفته است. الان معلوم است چه کسانی نیازمند هستند و چه کسانی اولویت دارند. فشار زیادی به مستاجرین وارد شده است. تصمیم ما در ستاد مقابله ملی کرونا این بود که محدودیت افزایش اجاره بها اعمال شود که مال الاجاره در تهران حداکثر ۲۵ درصد افزایش یابد. این تصمیم بر بازار استیجاری مسکن تاثیرگذار بوده است. البته تصمیمات دیگری هم اتخاذ کردیم و اقدامات دیگری را هم باید انجام دهیم ولی چون این مساله نیاز به هماهنگی بین بانک ها دارد، یکی دو هفته دیگر این طرح را نهایی می‌کنیم تا کمک بسیار خوبی برای مستاجرین خواهد بود. مردم تا پایان دولت شاهد یک تحول خوب در زمینه مسکن خواهند بود.
رئیس‌جمهور با اشاره به بازار سرمایه گفت: بورس باید با استحکام راه خودش را ادامه دهد و مردمی که وارد بورس شدند اعتمادشان به سازمان بورس و وزارت اقتصاد و دولت است. ما مسئول هستیم که از امول مردم حراست کنیم. برای اینکه بورس بتواند در حرکتی که امروز دارد راه خودش را مطمئن انجام دهد باید عرضه‌های اولیه را زیاد کنیم. دیروز به سازمان بورس اعلام کردیم که خودشان سهم شناور را مستقیما عرضه کنند. وزارت خانه هایی که باید سهام لازم را عرضه کنند، این کار را انجام دهند. سهام هلدینگ سیمان و بخشی از شستا عرضه شده است که باید ادامه پیدا کند. در زمینه وزارت نیرو بزودی یک شرکت عرضه خواهد شد که ارزش آن ۶ هزار میلیارد تومان است.
روحانی ادامه داد: ما بورس را موظف کردیم از بررسی‌هایی که برای شرکت ها انجام می دهد، که هفته ای یکی دو شرکت بیشتر نیست، به هفته ای ۵ شرکت افزایش دهد. با اقداماتی که وزرا انجام خواهند داد ما شاهد استحکام بورس خواهیم بود.
وی ادامه داد: سهام عدالت هم که در شرایط فعلی کمک خوبی برای مردم بود، ۳۰ درصد این سهام قبلا آزاد شده، ۳۰ درصد دیگر برای عید غدیر و ۳۰ درصد هم برای ۲۲ بهمن آزاد خواهد شد. ما نسبت به شرکت های سرمایه گذاری استانی هم مقرراتی وضع کردیم. چارچون کانونی که قرار بوده در تهران تشکیل شود هم مصوب کردیم.
رئیس‌جمهور با اشاره به مساله ارز گفت: کسی که صادرکننده کالایی یا خدماتی به خارج است، نباید فکر کند که این ارز مال اوست و به هرشکل و هر زمان خواست می تواند به کشور بیاورد. هرکسی کالایی را به خارج صادر می‌کند موظف است ظرف ۳ ماه پول آن را برگرداند. اگر ظرف سه ماه برگرداند طبق معمول در سامانه نیما ارز خود را می‌فروشد اما اگر عرضه نکرد و به تاخیر افتاد، بانک مرکزی ارز او را به قیمت پایان مهلتش خواهد خرید و دیگر او حق ندارد ارز را در بازار نیما و به روز عرضه کند.
وی ادامه داد: به محض اینکه سه ماه تمام شد همان روز، روز قیمتی است که بانک مرکزی از او می‌خرد و اگر قیمت پایین آمد بانک مرکزی پایین تر می‌خرد ولی اگر بالا رفت، به قیمت بالاتر از او خریداری نخواهد شد زیرا متاسفانه برخی از صادرکنندگان ارز خود را نمی‌آورند تا قیمت ارز بالاتر برود و در فضای مجازی می‌دمند که قیمت ارز بالاتر رفته تا خودشان بتوانند به قیمت بالاتری ارز خود را بفروشند. این کار خیانت به ملت ایران، اقتصاد کشور است.
روحانی گفت: ما همه آزاد هستیم در صادرات فعال باشیم و باید کالایی که در این کشور یارانه‌ای در اختیار صادرکننده قرار می‌گیرد، او صادر کند، سودش را هم ببرد و آزاد است که هر زمانی خواست، تا سه ماه، ارز را وارد کشور کرده و در سامانه نیما عرضه کند و با خریدار ارز توافق کند. اما اگر خواست تخلف کند و خواست به مردم فشار بیاورد این برای ما قابل تحمل نیست و ان شالله از این به بعد این اقدام انجام خواهد گرفت و من از هر دو رئیس قوه مقننه  قضائیه تشکر می‌کنم که هردوی آنها در سخنرانی‌ها و مواضع شان رسما از این مسیر حمایت کردند که کسی که ارز خود را برنگرداند با او برخورد قضائی خواهد شد.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: این یکی از نمودهای هماهنگی سه قوه بود که ما در همین روزهای اخیر شاهدش بودیم. این بسیار ارزشمند است و همه باید بدانند نظر درخصوص این مساله در کشور واحد است و کل دولت یک نظر دارد و کل قوای سه گانه یک نظر واحد دارند و هرکسی کالایی صادر می‌کند باید ارز آن را به ملت و کشورش برگرداند مخصوصا در این شرایطی که آمریکایی‌ها می‌خواهند علیه ما توطئه کنند و ما همه موظفیم در برابر این توطئه ایستادگی کنیم.
انتهای پیام/
 دولت در حوزه مسکن عقب‌ماندگی دارد/عرضه‌های اولیه در بورس زیاد شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار