گزارش اختصاصی نصر از افزایش قیمت سکه و مهریه زوجین/

سکه را از مهریه های فرزندان خود حذف کنید/ وجود 85زندانی محکوم به مهریه و نفقه در زندان های آذربایجان شرقی

1399/04/16 - 15:07 - کد خبر: 22876 نسخه چاپی

نصر: ازدواج یکی از مهمترین و هیجان انگیزترین تصمیماتی است که هر فرد در طول زندگی خود می گیرد و در متون دینی نیز به آن بسیار تاکید شده است، تا آنجا که عمل به آن مساوی با کامل شدن نصف دین دانسته شده است.

به گزارش نصر، در شرایط کنونی جامعه متاسفانه این سنت دیرینه زیاد پایدار نمی ماند و بسیاری از زوجین را می بینیم که هنوز دو سال از زندگی مشترکشان نگذشته است، پایشان به دادگاه خانواده باز می شود. در این میان با بالا فتن آمار طلاق، مطالبه مهریه نیز به تناسب آن بالا رفته و پرونده های زیادی را روی میز دادگاه خانواده گذاشته است.
محمد ولی پور، مردی که راه روهای دادگاه را به خاطر مهریه طی می کند، به خبرنگار نصر گفت: همه افراد جامعه اعم از زن و مرد باید در برابر قانون یکسان باشند، ولی قانون فعلی خانواده ناقض این اصل است و مردان در دادگاه به جرم مرد بودن محکوم به پرداخت مهریه می شوند؛ چه بسا مردی در مشقت باشد و توانایی پرداخت آن را نداشته باشد.
وی در جواب این سوال که با وجود اطلاع از عدم توانایی مالی خود، چرا زیر بار مهریه به این سنگینی رفتید، جواب داد: از بچگی در گوش ما خوانده شده بود "مهریه را کی داده، کی گرفته" و من هم فکر کردم مهریه هر عددی که باشد مهم نیست و قرار نخواهد بود آن را به همسرم بپردازم.
ولی پور ادامه داد: من که توانایی پرداخت این مهریه را ندارم، چرا باید در دادگاه محکوم بشوم و همسر بنده بتواند از من شکایت کند.
به گزارش نصر، مردانی با تفکرات ولی پور و امثال وی در جامعه ما زیاد هستند و پرداخت مهریه به زن را ظلم علیه خودشان می دانند. همین مردان چرا وقتی به طور پیش فرض حق طلاق، حق حضانت فرزند، حق مسکن و ... در سند ازدواج به  آنان تعلق گرفته است؛ نمی گویند در حق زنان ظلم شده است، اما وقتی پای مهریه، که یک نوع پشتوانه مالی برای زن محسوب می شود، به میان می آید می گویند در حق ما ظلم شده است؟!  آن هم مهریه ای که حق قانونی و شرعی زن است تا آنجا که جاری شدن عقد بدون آن باطل است و این موضوع نشان از آن دارد که قانون الهی با جدیت تمام، مهریه را حق طبیعی زن می داند و قانون اساسی کشور ما هم که برگرفته ازکتاب مقدس قرآن است، باید از حق طبیعی زن دفاع کند، نه آنکه سال به سال قوانینی را وضع کند که زنان را بیش از پیش از حق طبیعی خود دور کند!
 
برای مهریه های بالاتر از 110 سکه، فقط ملائت زوج پرداخت ملاک است
حسین کامرانی، وکیل پایه یک دادگستری، با اظهار اینکه روز به روز مردان با قوانین و دستورالعمل های جدید بیش از پیش از دادن مهریه همسرانشان شانه خالی می کنند، اظهار داشت: با اینکه قانون سقفی برای مهریه تعیین نکرده است، اما طبق ماده 22 قانون حمایت ازخانواده، هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا 110 سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات دوی قانون اجرای محکومیت های مالی مصوب 23/3/94 مجمع تشخیص مصلحت نظام است. چنانچه مهریه بیش از این میزان باشد، در خصوص مازاد آن فقط ملائت زوج ملاک پرداخت است.
وی ادامه داد: برخلاف تصور عموم جامعه الان زندان برای مهریه وجود دارد، منتها در صورتی که زوج نتواند اقساط مهریه را تا 110 سکه بعد از قسط بندی پرداخت کند، در این صورت زوجه می تواند تقاضای صدور جلب وی از دادگاه اجرای احکام نماید.
 
قسط بندی مهریه بیش از پیش طولانی شده و به سالی یک سکه رسیده است
کامرانی افزود: طبق بخشنامه سید ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضائیه ایران، مبنی بر آسان گیری بر زوج در خصوص پرداخت مهریه و همین طور بالا رفتن بیش از حد قیمت سکه، باعث شده اند تا قسط بندی مهریه بیش از پیش طولانی شود و به سالی یک عدد برسد که اگر مهریه خانمی را پایین ترین مبلغ یعنی 100 سکه تمام بهار آزادی در نظر بگیریم، عملا 100 سال طول می کشد تا این خانم به حق قانونی خود برسد!
این وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اظهار نظر برخی افراد جامعه مبنی بر اینکه مهریه قرارداد خصوصی بین دو نفر است و قانون نباید ورود کند، اظهار داشت: سند ازدواج، سندی رسمی و لازم­اجرا و معتبر است و به هر نحوی قانون حق ورود و دخالت دارد، در غیر اینصورت در جامعه بی­نظمی ایجاد می شود و مهریه به عنوان یک قانون باید ضمانت اجرایی داشته باشد.
وی به اهمیت پرداخت مهریه اشاره کرد و افزود: مهریه بحثی شرعی و غیر قابل حذف است و نباید در آن محدودیت اعمال شود و مخالفت های شورای نگهبان در خصوص قوانین جدید مهریه نیز به همین دلایل است.
ریحانه رستمی، همسر وی و از وکلای پایه یک دادگستری، نیز نظر همسر خود را تایید کرد و گفت: در جامعه ما به حد کافی به زنان ظلم شده است و اگر قانون حمایت خود را از زنان درخصوص مهریه بردارد، در آن صورت باید شاهد ظلم های بیشتر باشیم.
 
78 درصد جوانان، مهریه های سنگین را مانعی برای ازدواج خود می دانند
دکتر رقیه تمیز، دکترای تخصصی جامعه شناسی، نیز در گفتگو با خبرنگار نصر عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را بر وضعیت مهریه موثر دانست و گفت: اعتقاد به این اشتباه رایج در نزد بزرگان مجلس خواستگاری "مهریه را کی داده و کی گرفته؟" سبب شده تا مساله جدی گرفته نشود و در حال حاضر تبدیل به مانعی بزرگ و اثرگذار برای ازدواج شود، همچنین نتایج مطالعات در جامعه نشان داده است که 78 درصد از جوانان، مهریه های سنگین را به عنوان مانعی برای ازدواج دانسته اند.
وی ادامه داد: در اجتماع كنونی ما كه نوعاً، ازدواج­ها دچار آسيب شده است، برخی خانواده­ها برای فرار از تزلزل و جدايی، در موقع پيوند ازدواج، مهريه دختر را خيلی بالا گرفته و از اين گذرگاه می­كوشند تا پيوند ازدواج را استحكام ببخشند؛ غافل از اين كه همين دورانديشی راساً و مستقلاً عامل تزلزل و تضعيف خانواده می­گردد.
این جامعه شناس به پیامدهای منفی افزایش مهریه اشاره کرد و افزود: افزایش مهریه با وجود آنکه طلاق را برای مرد مشکل می سازد، ولی پیامدهای منفی مانند افزايش سن ازدواج و عدم تأمين نيازهاي روحی و جسمي جوانـان، كاهش نرخ ازدواج، ايجاد خصومت و دشمني، تحت الشعاع قـرارگرفتن ارزش­های دينی، افسردگی و ... را نیز به دنبال دارد.
 
ستاد دیه استان به محکومین مهریه، تا سقف 110 میلیون تومان وام می دهد
رسول تقی پور، رئیس ستاد دیه آذربایجان شرقی، تعداد محکومین مهریه و نفقه را 85 نفر عنوان کرد و اذعان داشت: 73 نفر از این افراد را زندانیان محکوم به عدم پرداخت مهریه تشکیل می دهند.
وی به نحوه کمک به این زندانیان اشاره کرد و افزود:د به محض زندانی شدن افراد پرونده آنان به طور اتوماتیک به این ستاد ارجاع می شود و ما بعد از بررسی های لازم که شامل تحقیق، استشهاد محلی و طرح در جلسه هیئت امنایی ستاد است، اگر ببینیم زندانی سابقه کیفری نداشته باشد، مشمول دریافت وام از این ستاد می شود.
رئیس ستاد دیه استان ادامه داد: این ستاد تا سقف 100 میلیون تومان وام با تسهیلات 14 درصد به محکومین مهریه پرداخت می کند که مبلغ وام بستگی به شرایط زندانی دارد.
 
سکه را از مهریه خود حذف کنید
تقی پور به اهمیت پرداخت مهریه اشاره کرد و افزود: مهریه حق شرعی و قانونی زن است، اما بهتر است با توجه به قیمت سرسام آور سکه، خانواده ها اندکی واقع نگر باشند وسکه را از مهریه فرزندانشان حذف کنند.
 وی ادامه داد: بانوان محترم می توانند به جای قبول سکه برای مهریه خود، مرد زندگیشان را مکلف کنند هزینه تحصیل یک یا چند کودک بی سرپرست، که بستگی به توان مالی مرد دارد، را بر عهده بگیرند، یا مبلغی را به عنوان آزادی زندانیان بپردازند، یا کارهای نیک دیگر؛ که علاوه بر تاثیر مثبتش بر جامعه، زوجین از اجر اخروی کار نیک خود نیز برخوردار خواهند شد.
تقی پور به بحث فرهنگ سازی در جامعه اشاره کرد و افزود: همه سازمان های مربوطه باید دست در دست هم دهند و این فرهنگ را در جامعه نهادینه کنند که مهریه بالا تضمین خوشبختی زوجین نیست، بلکه ستون های معنوی و اخلاقی خانواده باید محکم باشند تا خوشبختی زوجین تضمین شود.
به عنوان خبرنگار نصر، وقتی با اقشار مختلف مردم صحبت می کردم، دیدم نظرات مختلفی در مورد مهریه در میان افراد جامعه وجود دارد: برخی مهریه را نوعی ضمانت می دانند، چون زن شکننده تر از مرد است و نیاز به حمایت دارد، حالا این حمایت چه مالی باشد، چه عاطفی. برخی افراد دیگر، مهریه را نوعی ذخیره و پشتوانه مالی برای زن می دانند که او را از کار بی نیاز سازد و با اینکه مهریه هیچ ضمانت اجرایی ندارد، اما یک نوع احساس امنیت در زن به وجود می آورد.
براساس آیه 4 سوره مقدس نساء، مهریه یک نوع هدیه از جانب مرد به زن می باشد و درست است که  حق طبیعی و شرعی زن است و هر مردی موظف است آن را به همسر خود بپردازد، ولی مبلغ مهریه باید متناسب با درآمد و وضعیت مالی مرد باشد؛ اصلی که در هنگام مراسم بله برون بهتر است مورد توجه خانواده عروس و داماد قرار بگیرد. داماد بهتر است زیر بار مهریه ای که از حد توان خود خارج است، نرود تا بعدا مجبور نباشد طعم تلخ زندان را بچشد؛ همچنین خانواده عروس بهتر است شرایط داماد را در نظر بگیرند و متناسب با موقعیت اقتصادی وی، مبلغ مهریه را عنوان کنند؛ چون در صورت تحمیل مهریه زیاد، باید متناسب با آن جهیزیه آماده کنند که در این صورت خودشان نیز تحت فشار مالی قرار می گیرند.
 اما متاسفانه به نظر می رسد، با توجه به افزایش شدید قیمت سکه و طلا، میزان مبلغ مهریه نیز در جامعه در حال افزایش است که تبعات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی زیادی به دنبال دارد. همچنین با قوانین و شرایط موجود که روز به روز هم بدتر می شود، زن تا آخر عمرش نمی تواند مهریه خود را از مرد بگیرد و بعد از دوندگی ها و خسته شدن های طولانی می گوید: " مهرم حلال، جانم آزاد". پس بهتر است زوجین قبل از جاری شدن عقد به سازش و تفاهم برسند و ضمن درک شرایط یکدیگر، به تعهدات خود در قبال دیگری، چه مالی و چه عاطفی، عمل نمایند.
انتهای پیام/
سکه را از مهریه های فرزندان خود حذف کنید/  وجود 85زندانی محکوم به مهریه و نفقه در زندان های آذربایجان شرقی فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار