خبر/

ظرفیت‌های صنعتی مغفول آذربایجان‌شرقی در مسیر جهش تولید

1399/04/15 - 13:25 - کد خبر: 22815 نسخه چاپی

نصر: در نشست مشترک فعالان اقتصادی بخش خصوصی، مدیران اداره کل صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان آذربایجان‌شرقی در مجلس شورای اسلامی به منظور همفکری و هم افزایی برای استفاده از ظرفیت‌های صنعتی - معدنی مغفول استان در راستای تحقق برنامه‌های جهش تولید، اعلام شد که این ظرفیت ها هفت برابر شرایط موجود است.

به گزارش نصر، هفته صنعت و معدن به همت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی بهانه ای شد تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی با فعالان اقتصادی و بخش خصوصی در موضوع اولویت ها و مشکلات تولید گرد هم آمدند و با هم افزایی و همدلی دغدغه های توسعه ای و رفع مشکلات این بخش ها را به تبادل نظر گذاشتند.  
بالا بودن ذخایر مس، آلومینا، طلا، سنگ های معدنی و تزئینی، تولیدات پتروشیمی، صنایع مادر، واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ و کوچک آذربایجان شرقی تبدیل به قطب صنعتی و معدنی کشور کرده که ایجاد صنایع پایین دستی برای جلوگیری از خام فروشی از اهداف و آمال مشترک مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس است که این اتفاق نظر نوید روزهای خوش آینده را برای اقتصاد، صنعت و توسعه آذربایجان شرقی می دهد.  
انجام اقدامات اجرایی نفلین سنیت سراب، واحد تغلیظ مس سونگون ورزقان و آمادگی واحدهای تولیدی فولاد با بالاترین ظرفیت در خاورمیانه، آذربایجان شرقی را آماده جهش در حوزه تولید کرده است.  

ظرفیت اقتصادی آذربایجان شرقی هفت برابر وضع موجود است
یوسف داودی، رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ظرفیت اقتصادی آذربایجان شرقی هفت برابر وضع موجود است و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود،گفت: مردم ایران یک درصد جمعیت جهان و ۱۰ درصد منابع دنیا را در اختیار دارند و بر این اساس باید در تولید ثروت مشکلی نداشته باشند، اما اصل مبارزه با استکبار شرایط را متفاوت کرده چون شدیدترین تحریم‌های نفت، فرآورده‌های نفتی، گازی، محصولات پتروشیمی و غیره متوجه ایران شده است.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم ورزقان نیز گفت: منابع مالی یکی از مولفه‌های جهش تولید است که بانک‌ها از عوامل مهم تحقق آن به شمار می‌آیند، اما متاسفانه در عمل این گونه نیست و سیستم بانکی عملکرد بازدارنده دارد.
اللهوردی دهقانی اظهار کرد: حدر شرایط فعلی، اقدامات نامتعارف از شرایط عادی و تلاش و کوشش بی وقفه می تواند موجب جهش تولید شود؛ مبنای توسعه و اقتصاد، صنعت است که باید از این بستر برای جهش تولید استفاده کنیم.
وی ادامه داد: بدون علم و فناوری چیزی پیش نمی رود و موسسات دانش‌بنیان می‌توانند در این خصوص کمک شایانی بکنند؛ نخبگان، منابع موجود کشور و تمام ظرفیت‌ها نیز باید طوری به هم پیوند بخورند تا توسعه ایران محقق شود.
وی همچنین گفت:  سالانه ۱۰۰ هزار تن مس از ورزقان خارج می‌شود و حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان ارزش مالی آن است که اگر این میزان پول در محل معدن سرمایه‌گذاری شود تنها ارزش افزوده آن موجب تحول نفت در منطقه، بلکه در کشور می شود.
دهقانی ادامه داد: ۳۰۰ هزار تن کنسانتره از فرآورده های معادن مس ورزقان است که باید فرآوری آنها در آذربایجان شرقی انجام شود تا منافع آن به استان برگردد.

می‌توان از طریق جلفا به ترکیه وصل شد تا از راه ریلی آذربایجان‌شرقی از بن‌بست خارج شود
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: در شرایط سخت باید روی پای خود بایستیم و بتوانیم موانع را برطرف و راه چاره پیدا کنیم؛ در دفاع مقدس مواقعی بود که عملیات کلاسیک امکان‌پذیر نبود اما با این وجود با اراده رزمندگان شرایطی به وجود آمد تا دشمن عقب بنشیند و امروز باید از آن تجربه برای تحقق توسعه آذربایجان شرقی و کل کشور بهره برد.
حجت الاسلام سیدمحمدرضامیرتاج الدینی با بیان اینکه نسخه راهبردی تولید، توسط مقام معظم رهبری تدبیر شده است، افزود: اتکا به ظرفیت‌های داخلی و حمایت همه جانبه از تولید موجب عبور از شرایط سخت اجتماعی می‌شود.
وی ادامه داد: اصلاح نظام بانکی و رفع این مشکلات جزو برنامه‌های مجلس یازدهم است که در مجلس دهم نیز به آن پرداخته شد.
میرتاج الدینی همچنین در خصوص مشکلات بیمه قالی بافان هم گفت: بیمه قالیبافان سال ۱۳۸۸ تصویب شده، ولی به علت عدم تامین مالی تاکنون مسکوت مانده است.
نماینده مردم تبریز اسکو و آذرشهر همچنین با اشاره به ظرفیت‌های موجود بالای آذربایجان‌شرقی در بخش تولید و صنعت، گفت: وجود مس سونگون و آلومینای سراب، تقویت بخش انرژی، انتقال آب ارس به تبریز و دریاچه ارومیه، تکمیل طرح ریلی راه آهن بستان آباد- تبریز از جمله ظرفیت ها و طرح هایی است که می تواند این استان را به نیرو محرکه جهش تولید تبدیل کند.
میرتاج الدینی همچنین با اشاره به اینکه می‌توان از طریق جلفا به ترکیه وصل شد تا راه ریلی آذربایجان‌شرقی از بن‌بست خارج شود، ادامه داد: در مجلس یازدهم پیگیر این طرح نیز خواهیم بود.
وی افزود: آذربایجان شرقی در صنایع و وسایل خانگی و شکلات و شیرینی، قطب بوده و تعداد واحدهای این استان در قبل از انقلاب از ۲۲۵ واحد اکنون به ۳۸۹۲ واحد صنعتی و تولیدی رسیده است.

با شعار کاری از پیش نمی رود
 نماینده دیگر مردم تبریز، اسکو و آذرشهر نیز در این مراسم گفت: باید مشکلات و موضوعات مورد به مورد و یک به یک استخراج و رفع شود؛ بر این اساس نباید شعاری کارها را پیش ببریم.
مسعود پزشکیان تاکید کرد: باید با اتحاد و منطق کارها پیش برود و همدیگر را زیر سووال نبریم.

عرضه خودرو از طریق قرعه کشی در شان صنعت نیست
عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم شهرستان بناب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: حفظ اتحاد و انسجام برای پیشبرد کارها لازم است، از تعهد و تخصص نیز باید به عنوان دو بال اصلی به خوبی بهره بگیریم.
حجت الاسلام محمدباقری بنابی افزود: استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی نیز از راهبردهای ضروری توسعه و تولید است که باید در توسعه استان آذربایجان شرقی مدنظر قرار گیرند.
وی همچنین با اشاره به برخی مشکلات اقتصادی اظهار کرد: ارز چند نرخی موجب ایجاد مشکلات مختلف شده است و بانک ها نیز باید بیشتر پای کار باشند و حمایت واقعی از تولید داشته باشند.
وی همچنین پیشنهاد کرد کارفرمایان و مدیران صنایع و تولیدی که بالای ۵۰۰ نفر بیمه شده دارند، بتوانند به صورت مستقیم با رئیس جمهور و رهبری خط ارتباطی داشته و مشکلات را سریع تر منتقل و توصیه‌های لازم را اخذ کنند.
نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: نمایندگان باید رأساً وارد شده و قوانین متناقض با تولید را برطرف کنند.  
سیدعلی موسوی اظهار کرد: از طرفی باید مسوولان دنبال سرمایه گذار بروند و مشکلات آنها را یک به یک رفع کنند نه منتظر مراجعه آنان باشند.

در تصویب قانون باید بلافاصله آیین نامه آن نیز آماده و ارائه شود
رئیس کمیسیون آموزش و نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در یک بحران اقتصادی واقعی هستیم که در آن صادرات، واردات تلاطم ارز و بحران کرونا نگران کننده است.
علیرضا منادی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی آذربایجان شرقی گفت: صنایع مس یکی از بزرگترین ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی این استان است و ۵۰ درصد معادن مس و معادن طلای غنی کشور در این استان واقع شده است.
وی افزود: برای اینکه بتوانیم از ظرفیت های صنعتی و تولیدی این استان بیشتر بهره‌مند شویم، باید صنایع پایین دستی مس آذربایجان شرقی فعال شود و سه هزار میلیارد تومان آورده مس ورزقان به استان برگردد.
منادی همچنین یادآور شد: در تصویب قانون نیز در مجلس باید پس از آن بلافاصله آیین نامه قانون نیز آماده ارائه شود تا در اجرای آن مشکل ایجاد نشود و قابلیت اجرا پیدا کند.  
نماینده اهر و هریس در مجلس نیز گفت: بانک‌ها باید پشتیبان تولید و صنعت باشند و با تدبیر عمل کنند.  
احمد محرم زاده ادامه داد: کیفیت قانون از کمیت آن بهتر است طوری که موانع تولید و قوانین متضاد و متناقض در توسعه، تولید و اقتصاد با همفکری رفع شود.

طرح مدیریت تعارض منافع را در مجلس پیگیری می‌کنیم
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر نیز گفت: آذربایجان شرقی استان صنعتی است، اما رقبا توانستند بهتر و بیشتر حرکت کنند طوری که گوی سبقت را از این استان بگیرند، اما با این وجود با مقایسه با قبل از انقلاب کارهای بزرگی در تبریز و این استان انجام شده است.
روح الله متفکر آزاد اظهار کرد: باید به ظرفیت جوانان در تمام بخش‌ها ارزش داده شود و شرکت های دانش بنیان نیز نقش عمده ای در پیشرفت دارند و در واقع برای توسعه می‌توانند گام‌های بزرگی بردارند.  
وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید تسهیل گری کنند تا استارتاپ ها در استان ها توسعه یابند، گفت: نوسازی ناوگان صنعت نیز در آذربایجان شرقی لازم است و برخی مواقع بخش خصوصی می تواند راه خودش را دنبال کند و فقط باید این راه را هموار کنیم، نه اینکه در پیشرفت کارهای آنها سنگ اندازی شود.
متفکرآزاد همچنین یادآور شد: در مجلس یازدهم طرح مدیریت تعارض منافع را در مجلس پیگیری می‌کنیم تا بتوان به خوبی در اجرای قانون و جلوگیری از فساد در کشور و جامعه پیشگیری کرد.

با تدابیر منطقه ای، تحریم را بشکنیم
نماینده مردم هشترود و چاراویماق در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: صنعتگران آذربایجان شرقی در بخش خصوصی خواسته های دولت را همواره قبول کردند.  
سید حمزه امینی ادامه داد: اکنون وقت آن رسیده است تا خواست های بخش خصوصی را نیز دولتمردان برآورده سازند.  
وی با بیان اینکه تصمیمات اقتصادی باید بگیریم و با تدابیر منطقه ای تحریم را بشکنیم، گفت: باید بتوانیم خط فکری به کشور ارائه بدهیم، چون همواره تبریز و آذربایجان شرقی پیشتاز بوده و این بار نیز باید با شکستن تحریم بتواند نیروی محرکه لازم را در اختیار کشور قرار دهندباید بتوانیم خط فکری به کشور ارائه بدهیم چون همواره تبریز و آذربایجان شرقی پیشتاز بوده و این بار نیز باید با شکستن تحریم بتواند نیروی محرکه لازم را در اختیار کشور قرار دهند.

آذربایجان شرقی جایگاه بیست و یکم اقتصادی کشور را دارد
رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این نشست گفت: جایگاه آذربایجان شرقی همواره در صنعت و تولید بالا بوده، اما اکنون به لحاظ جایگاه اقتصادی و تولید ثروت بیست و یکم است که در شأن این استان نیست.  
یونس ژائله ادامه داد: این جایگاه به این معنی است که مردم آذربایجان شرقی فقیر شده اند، علت اصلی این موضوع مشکل فرهنگی است که باید رفع شود، در صورتی که ظرفیت های موجود در آذربایجان شرقی برای تولید ثروت فراوان است و باید شرایط فراهم شود.
وی همچنین یادآوری کرد: فضای کسب و کار اولین خواسته قانونی بخش خصوصی است که باید تقویت و تبلیغ شود تا سرمایه‌گذاران این عرصه استان را ترک نکنند.
ژائله گفت: کمترین کارگر اخراجی در دوران کرونا مربوط به آذربایجان شرقی است و در واقع هیچ کارگری در این دوران اخراج نشده و از این نظر در کشور اول هستیم.  
وی همچنین با اشاره به برخی از مشکلات اقتصادی جامعه اظهار کرد: امیدوارم مجلس ارز یارانه‌ای را متوقف کند، چون موجب مشکلات اقتصادی و ایجاد فساد می شود، بهتر است یارانه در قالب های مختلف به تولیدکننده پرداخت شود.

افزایش سرمایه گذاری، اشتغال و تثبیت قیمت ارز لازم است
رئیس انجمن مدیران صنایع آذربایجان شرقی نیز گفت: با توجه به شرایط کرونایی تحریم و جهش قیمت ارز، شرایط برای حرکت صنایع دشوار شده، گرچه تاکنون نیز از حرکت بازنمانده ایم.  
شریف زاده ادامه داد: برای افزایش سرمایه گذاری و توسعه و اشتغالزایی، تثبیت قیمت ارز لازم است.
  وی همچنین اظهار کرد: افزایش مالیات فشار مضاعفی را به بخش تولید و صنعت وارد کرده است به خصوص اینکه مالیات ارزش افزوده یازده سال است که آزمایشی اجرا می شود.  
نراقی، رئیس کانون کارفرمایی آذربایجان شرقی نیز گفت: بیمه تامین اجتماعی و صندوق متعلق به کارفرما و کارگر است و انتخاب مدیران آن بر عهده دولت است بر این اساس باید انتخاب این افراد بر عهده هیئت امنای تامین اجتماعی باشد.
با اصلاح سیستم های بانکی و تثبیت نرخ ارز می‌توانیم بسیاری از مشکلات را رفع کنیم
رئیس انجمن نیروی محرکه کشور نیز گفت: باید مباحث به صورت تخصصی پیگیری شود ادامه داد: اهمیت دادن به کشاورزی و عرضه و تقاضا موجب توسعه تولید و تقویت پول ملی می‌شود، اگر در صنعت بستر فراهم نشود زمین میخوریم و فراهم کردن بستر وظیفه مجلس میسر است.
رضا پاشایی تاکید کرد: با اصلاح سیستم های بانکی و تثبیت نرخ ارز می‌توانیم بسیاری از مشکلات را رفع کنیم.
حسن باقری، رئیس خانه صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز گفت: مسئولان باید به وعده‌های خود عمل کنند تا انتظاراتی را که با وعده ایجاد کردند، محقق شود.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز به اشاره به اینکه ۹۰ درصد اهداف پیش بینی شده رونق تولید استان در سال گذشته محقق شده، اظهار کرد: بیشترین تعداد جواز بهره‌برداری متعلق به آذربایجان شرقی بوده و بیشترین تامین مواد اولیه در این استان اتفاق افتاده است.  
حبیب امین زاده افزود: عملیات تغلیظ معدن مس، آماده‌سازی معدن نفلین سینیت سراب پس از ۲۲ سال و آماده‌سازی استان برای تحقق قطب سوم خودروسازی از جمله اقداماتی است که انجام شده است.
وی یادآور شد: ۴۰ محور کاری جهش تولید در استان پیش بینی و برنامه ریزی شده و در سه ماهه اول امسال بیش از ۸۲ درصد آن محقق شده است.
امین زاده اظهار کرد: امسال تاکنون ۲۲ واحد مجدداً در آذربایجان شرقی فعالیت خود را آغاز کرده و در جذب ستاد تسهیل و روند تولید از جایگاه هجدهم به پنجم ارتقا یافته است.
وی افزود: آذربایجان شرقی در رشد صادرات غیرنفتی نیز رتبه اول کشور را به دست آورده و امسال در سه ماهه اول هم ۴۹ درصد در ارزش صادرات افزایش دارد.
وی یادآور شد: بیشترین موارد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت فولاد استان اتفاق افتاده و بیشترین ظرفیت سرمایه‌گذاری فولاد خاورمیانه متعلق به آذربایجان شرقی است.
امین‌زاده همچنین گفت: فرش برند استان است اما بیمه فعالان این بخش هنوز به جایی نرسیده و بعضاً این نقص موجب شده تا قالیبافان به استان‌های دیگر مهاجرت کرده و تولید فرش نیز محدود شود.
وی همچنین یادآور شد: پارسال از لحاظ جذب حقوق دولتی در حوزه معادن آذربایجان شرقی بالاترین رتبه را داشتیم اما بازگشت عواید این معادن به استان انجام نشده اما باید ۱۵ درصد درآمد آن به منطقه تعلق بگیرد.

اقتصاد کشورهای توسعه یافته و مترقی روش مند است
معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی هم گفت: تفاوت در ادبیات اقتصاد کشورهای توسعه یافته و مترقی روش مند است در واقع دستور کار مشخص دارند.
علی جهانگیری ادامه داد: باید جلسات کارشناسی شده و نظام‌مند پیش برود تا نتایج پر بار باشد.
انتهای پیام/
ظرفیت‌های صنعتی مغفول آذربایجان‌شرقی در مسیر جهش تولید خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار