وزیر آموزش‌ و پرورش خبر داد:

افتتاح همزمان ۳۰ هزار پایگاه مجازی فعالیت تابستانی دانش‌آموزی

1399/04/15 - 11:27 - کد خبر: 22799 نسخه چاپی

نصر: وزیر آموزش‌ و پرورش اظهار کرد: پایگاه‌های فعالیت تابستانی عرصه‌ای برای احیاء، استمرار، نشاط، شادابی و بهره‌مندی دانش‌آموزان به مهارت‌های مختلف است.

به گزارش نصر، محسن حاجی میرزایی در آیین افتتاح همزمان ۳۰ هزار پایگاه مجازی فعالیت تابستانی دانش‌آموزی در کشور که بر بستر شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) اجرایی می شود، با تبریک فرا رسیدن میلاد امام هشتم شیعیان جهان، حضرت امام رضا (ع) اظهار کرد: یکی از مهمترین فعالیتهای انسان در دوره زندگی یادگیری است و هیچ کار دیگری را نمی توانیم معادل یادگیری مقایسه کنیم. این فرایند از بدو تولد آغاز می‌شود و تا آخرین لحظه‌های زندگی انسان ادامه دارد.
وی با تشریح اینکه کیفیت زندگی انسانها به عمق یادگیری آنها وابسته است، اظهار کرد: انسان ها طوری زندگی، عمل و ارتباط می گیرند که یاد گرفتهاند و هرچقدر یادگیریها عمیقتر و کیفیتر باشد؛ زندگی انسانها مناسبتر و با کیفیت تر خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه انسانها از طریق چهار نوع ارتباط؛ ارتباط با خود، خدای خود، خلق خدا و خلقت؛ ارتباط برقرار و  یاد میگیرند، اظهار کرد: با ضمیمه شدن اندیشه عمق یادگیری انسان افزایش پیدا می کند لذا یادگیری محدود به زمان، مکان و دورهای خاص از زندگی انسان نیست. تمام حیات انسان سرشار از عرصههای یادگیری و فراگیری است.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید مهمترین تمایز انسانها با هم را در کیفیت یادگیری دانست و گفت: جایی که فرهنگها، تمدنها، جوامع و... از هم جدا می شوند محصول فرایند کمیت و کیفیت یادگیری آن جوامع و تمدنها است.
حاجی میرزایی در مورد بهترین دوره یادگیری انسان ها گفت: بهترین دوره یادگیری از بدو تولد تا نوجوانی است؛ لذا در این دوره سرعت و عمق یادگیری با دیگر روزهای عمر انسان قابل مقایسه نیست بنابراین باید توجه جدی به این دوره از عمر بشر کرد و یادگیری موثر و عمیق را برای آن تدارک دید.
وی با اشاره به اینکه تعبیر اوقات فراغت تعبیر رسایی نیست زیرا انسان دائما درحال یادگیری است، در تشریح تفاوت یادگیری در مدرسه با سایر مکان ها گفت: یادگیری در مدرسه؛ منظم مستمر و قابل اندازه گیری است اما یادگیری های خارج از مدرسه مبتنی بر شوق، ذوق و رغبت است لذا مدرسه خوب باید مانند خانه باشد و مناسبات آن با احساس راحتی توام باشد.
حاجی میرزایی افزود: یادگیری در بیرون از مدرسه فرصتی طلایی است چرا که مدرسه بزرگتری است و جنس یادگیری در ایام اوقات فراغت نیز از این جنس است.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به سند تحول به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش گفت: تربیت انسانها در سند تحول چند ساحتی است لذا تلاش ما پوشش همه ساحت های انسانی در برنامه درسی است اما در بیرون از مدرسه فرصت بیشتری برای آموختن ساحت های مختلف تربیتی داریم لذا مهمترین کارکرد پایگاه های اوقات فراغت فراهم کردن حضور دانش آموزان در چنین مدرسه بزرگی است.
وزیر آموزش و پرورش بر ارتباط بین مدرسه و جامعه تاکید کرد و گفت: اگر بین مدرسه و جامعه نتوانیم ارتباط برقرار کنیم اهداف مدرسه آسیب می‌بیند، ارتباط مدرسه با خانه، محله و ... همه این ارتباط ها یک هدف را دنبال می کند لذا ما در اوقات فراغت هم همان هدف ارتباطی را دنبال می کنیم.
وی با بیان اینکه باید به اوقات فراغت به عنوان فرصت طلایی زندگی نگاه کرد، گفت: اگر اوقات فراعت را بدون بهره گیری موثر داشته باشیم به دانش آموزان آسیب خواهیم زد؛ لذا غنی کردن اوقات فراغت کودکان کمک به مدرسه است.
حاجی میرزایی ادامه داد: پایگاه‌های تابستانی عرصهای برای احیا، استمرار، نشاط، شادابی و بهره مندی دانش آموزان به مهارتهای مختلف است.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه کرونا محدودیتهایی برای جوامع و از جمله مدارس و محیط های یادگیری ایجاد کرده است، اظهار کرد: کرونا باعث شده تا نتوانیم به طور مطلوب دور هم جمع شویم اما کرونا امکانات دیگری را برای ما فراهم کرده است و اکنون افراد متبحر و برجسته می توانند آموزشهای خود را به طور کشوری و از طریق فضای مجازی برگزار کنند لذا عمق، تنوع و کیفیت یادگیریها افزایش می یابد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی ایجاد این ظرفیت جدید را باعث کاهش هزینهها دانست و گفت: این موضوع باعث می شود تعداد افرادی که از این کلاسها استفاده می کنند، زیاد شود، لذا باید این فرصت را مغتنم شمرده و در عرصههای مختلف علمی، فرهنگی، هنری و... برای دانش آموزان فضایی بهتر برای بهره مندی از امکانات فضای مجازی را فراهم کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید تابستان امسال برای کودکان پربارتر باشد، تصریح کرد: همه تشکلهای دانش آموزی باید وارد فعالیتهای اوقات فراغت دانش آموزی شوند و فرصتهای گستردهتری را در اختیار دانش آموزان قرار دهند.
حاجی میرزایی گفت: تعداد پایگاههای اوقات فراغت دانش آموزی مهم نیست بلکه نتیجه فعالیتها مهم است لذا زمانی می توانیم بگوییم فعالیتها اثر بخش بوده است که دانش آموزانی توانمند و آماده برای سال تحصیلی جدید داشته باشیم و این موضوع به معنای بهرهمندی دانش آموزان از پایگاهها اوقات فراغت است.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید در پایان با تاکید بر اهمیت اوقات فراغت به مدیران کل آموزش و پرورش استانهای کشور که از طریق ویدیو کنفرانس در این برنامه حضور داشتند، تصریح کرد: بخشی از کار آموزش و پرورش در تابستان سازماندهی اوقات فراغت دانش آموزان است لذا مدیران کل آموزش و پرورش استانهای کشور توجه زیادی به این موضوع داشته باشند.
به گزارش ایسنا، با حضور وزیر آموزش‌وپرورش و اعضای شورای معاونان و از طریق ویدئو کنفرانس، به‌طور همزمان ۳۰ هزار پایگاه فعالیت تابستانی دانش‌آموزی در کشور بر بستر شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) آغاز به کارکرد.
این آیین به‌طور نمادین و از طریق ویدئو کنفرانس برای پایگاه تابستانی مجازی کانون فرهنگی تربیتی ادب شهرستان خرم‌آباد برگزار شد و همزمان ۳۰ هزار پایگاه فعالیت تابستانی دانش‌آموزی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
شایان‌ذکر است، فعالیت‌های پایگاه‌های تابستانی دانش‌آموزی با رویکرد مجازی - مهارتی و با شعار هر دانش‌آموز یک مهارت آغاز می‌شود و در پنج محور مهارت‌های ارتباطی-معرفتی-بصیرتی، فرهنگی-هنری-علمی، اقتصادی-اشتغال زایی و ورزش- سلامت در مراکز تابستانی و مدارس منتخب، مراکز دارالقرآن، کانون‌های فرهنگی تربیتی، مجتمع‌ها و سالن‌های ورزشی، پژوهش سراها، هسته‌های مشاوره، اردوگاه‌های دانش‌آموزی و کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت خواهد داشت.
انتهای پیام/
افتتاح همزمان ۳۰ هزار پایگاه مجازی فعالیت تابستانی دانش‌آموزی خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار