یادداشت/

آب هست، ولی نه برای شما!

1399/04/14 - 23:49 - کد خبر: 22782 نسخه چاپی

نصر: سال‌های سال است، مناطق وسیعی از حاشیۀ کلانشهرِ نامدارِ تبریز، ماه‌هایی از سال را با قطعی‌های مکرر و آزاردهندۀ آب سپری می‌کند. پاسخِ مسئولان آبِ تبریز، اما آزاردهنده‌تر از دردِ بی‌آبی است. آنها سال‌هاست می‌گویند: «در ماه‌های پرمصرف سال، فشار آب پایین می‌آید و آب به مناطق حاشیه‌‌ای شهر، که در ارتفاع زیادی قرار دارند، نمی‌رسد»!

از این توجیه، زننده‌تر و آزاردهنده‌تر نمی‌توان یافت. این توجیه را فقط می‌‌توان در مواجهه با حاشیه نشین ها بکار برد؛ وگرنه کسی که جغرافیای تبریز را می شناسد، می‌داند که این شهر، غیر از حاشیه‌هایِ به اصطلاح مرتفعش، مناطق مرتفع _ و البته مرغوب و مطلوب!_ دیگری هم دارد که هیچ‌گاه به بهانۀ مرتفع بودن، راهِ آبشان را وقت‌ و بی‌وقت نمی‌بندند؛ یعنی نمی‌توانند که ببندند!

تازه، همان حاشیۀ شمالی تبریز، که با قطعی مکرر آب، آن‌هم به بهانۀ ارتفاع منطقه، تنبیه می‌شود، کوهی داریم به نام عینالی. در دو دهۀ گذشته، این کوهِ خشک‌وخالی را به جنگل سرسبز تبدیل کرده‌‌ایم. درست در قلۀ همین کوه (در ارتفاعی قریب به 2000 متری)، دریاچه‌ای هم ساخته‌ایم که همیشه پر از آب است. دریاچه ای با گنجایش 54000 مترمکعب آب. بسی زیبا و رشک‌برانگیز!

اما کسی نمی‌پرسد چطور توانسته‌ایم دریاچه‌ای با این ظرفیت را در چنین ارتفاعی بسازیم و همیشه هم پر از آب باشد، اما مدعی هستیم زورمان نمی‌رسد به محلاتِ دامنۀ همان کوه، آب برسانیم؟
آبی که عینالی را این‌گونه سبز کرده، از کیلومترها دورتر، با لوله‌گذاری طولانی و پمپ‌های قوی، به بالای ارتفاع 2000 متری می‌رسد؛ یعنی می‌‌رسانیم! اما نمی‌توانیم برای پمپاژ آب یا تقویت فشار انتقال آب به مناطقی پرجمعیت، کاری بکنیم؟!

عقل حسابگر می‌گوید می‌توانیم و می‌توانند، اما لابد می‌گوییم این حاشیه‌نشین‌ها به این وضع عادت کرده‌اند؛ چند ماه دندان روی جگر می‌گذارند و با آفتابه و دبّه و بطری، روزگار می‌گذرانند و تمام می‌شود!

این تبعیض مشهود، قطعاً ریشه‌های فکری و اعتقادی دارد؛ یعنی کسانی که مکلف به آب‌رسانی عادلانه برای همه هستند، معتقد نیستند که همۀ شهروندان، حق دارند عادلانه به آب دسترسی داشته باشند؛ به باورشان، آب‌رسانی به بعضی‌ها واجب‌تر است. مسئولان اصلی هم که اساساً در مخیله‌شان نمی‌گنجد چیزهایی مثل قطعی مکرر آب یا حقوق 700 هزارتومانی!

روح اله رشیدی

انتهای پیام/
آب هست، ولی نه برای شما! نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 1 نظر

  احمد   4 سالها پیش  

واقعا آفرین بر شما حرف حق گفتین . امروز ۱۷ برنامه قطعی مربوط به مناطق باغمیشه و فرشته یک و دو و... هست اما از صبح ۶ تا ۲۳ فعلا آب خیابان انقلاب قطع هست به ۱۲۲ زنگ میزنم میگه افت فشار هست الان وصل میشه اما خجالت می کشن بگن که مسئول قطع و وصل جای فلکه ها رو گم کرده باغمیشه وصله بابا انقلاب و ارم قطع هست . یا هم به کارکنان بیچاره مرخصی ندادن اونا هم جای فلکه مناطق رو عوض کردن . خلاصه من یک بیمار کرونایی امروز رو عذابی کشیدم که خدا می دونه . خدا لعنت کنه باعث و بانی اش رو
پژوهشیار