خبر/

گیاهی خود رو در اورمیه که توان رقابت با زعفران دارد

1398/03/21 - 14:27 - کد خبر: 2276 نسخه چاپی

نصر: یک بانوی کارآفرین آذربایجان غربی گفت: نوروزگولو یا زعفران سفید دشت اورمیه و زعفران پاییزه خودرو با نام گل حسرت در منطقه مارمیشو و قاسملوی اورمیه نشان از وجود منبع ژنتیکی در منطقه است که با تقویت نوع کشت، این زعفران بومی منطقه یک محصول کم‌توقع و پربهره را به کشت انبوه رساند.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا؛ زیبا حبیبی  بانوی ۳۵ ساله، دانش آموخته علوم گیاهی با اشاره به اینکه کار کشت و ترویج زعفران را از سال ۹۰ با اعتبار ۱۰ میلیون تومان در یک زمین به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع در شهر تکاب شروع کرده است تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل افزایش توجه به کشت محصولات کم آب بر در تلاشیم با توسعه  و ترویج کشت زعفران میزان کشت این محصول را در استان افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته با احداث یک گلخانه به مساحت ۱۰۰۰ مترمربع در اورمیه به کشت گلخانه ای این محصول نیز اقدام کرده ایم خاطر نشان کرد: در حال حاضر در این گلخانه برای ۵۰۰نفر صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی شده است.

این بانوی کارآفرین درآمد حاصل این کار و بازگشت سرمایه این محصول را بسیار خوب عنوان کرد و گفت: با حمایت مسئولان استانی در زمینه برند سازی، نوآوری، بازار یابی و آگاهی بخشی به کشاورزان می توان محصول زعفران استان را که به دلیل مرغوبیت خاک منطقه دارای کیفیت بالایی است را به دنیا شناسانده و انحصار تولید زعفران در مشهد را بشکنیم.

حبیبی با بیان اینکه زمان برداشت زعفران در ماههای مهر و آبان است و  از هر یکهزار متر متوسط نیم کیلو تا یک کیلو زعفران برداشت می شود اظهار کرد: محصول زعفران یک محصول کم آب بر بوده و ۷۸درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود.

حبیبی با اشاره به اینکه در خود اورمیه زعفران بومی رشد می کند که از نظر طعم و رنگ دست کمی از زعفران ندارد یاد آور شد: نوروزگولو یا زعفران سفید دشت اورمیه و زعفران پاییزه خودرو با نام گل حسرت در منطقه مارمیشو و قاسملوی اورمیه نشان از وجود منبع ژنتیکی در منطقه است که با تقویت نوع کشت، این زعفران بومی منطقه یک محصول کم‌توقع و پربهره را به کشت انبوه رساند.

این بانوی کارآفرین ادامه داد: متاسفانه تاکنون به دلیل عدم آگاهی کشاورزان استان به این موضوع و نبود حمایت ها توجهی به این محصول نشده و  موجب شده کشت محصولات پر آب بری همچون چغندر و انگور در استان رایج شود.

حبیبی خاطر نشان کرد: با حمایت دولتی و برند سازی محصولات تولیدی می توان زعفران بومی استان و زعفران معمولی کشت شده در استان را به ترکیه و عراق صادر و از آن طریق این محصول را به بازار های جهانی و اروپا که خواهان زعفران ایران هستند صادر کنیم.

نوروز گولو که به این گیاه «سوغان گولو» هم گفته می شود گیاه خودرویی به رنگهای سفید و بنفش است که در کوهستان می روید. ریشه ی غده مانند و برگ های سوزنی  و داراری ۶  گلبرگ است که  پرچم هایش زرد و به تعداد بیش از ۱۰ عدد است. بسیار شبیه زعفران است و عده ای به آن «زعفران وحشی» هم می گویند.

همچنین سورنجان یا گل حسرت علفی است که گل‌های آن‌ها بدون ساقه و شبیه گل زعفران است که در پاییز می‌شکفد و به آن‌ها زعفران پاییزه یا چمنزار گفته می‌شود؛ میوهٔ آن‌ها پوشینهٔ سه‌حجره‌ای است که در بهار، زمانی که برگ‌ها ظاهر می‌شوند، می‌رسد.

سورنجان در نقاط معتدل و مرطوب می‌روید. پیاز آن در عمق ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر در خاک فرو می‌رود و در پائیز گل‌های سفید یا بنفش شش بخشی از آن خارج می شود.

گل حسرت از قدیم به عنوان داروی مؤثر ضد نقرس مصرف می‌شده و در حال حاضر نیز می‌شود. در قدیم بیشتر از تنتور آن استفاده می‌کردند و امروز داروهای صنعتی آن به بازار عرضه می‌شوند.

انتهای پیام/

گیاهی خود رو در اورمیه که توان رقابت با زعفران دارد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار