خبر/

همپوشانی سلامت و معیشت در سیاست‌های مقابله‌ای ستاد کرونای آذربایجان‌شرقی

1399/04/11 - 15:19 - کد خبر: 22640 نسخه چاپی

نصر: عمارت استانداری آذربایجان‌شرقی امروز چهارشنبه در حالی میزبان نشست اعضای ستاد استانی مقابله با کرونا بود که تلاش برای تامین همزمان سلامت و معیشت مردم، رویکرد اصلی این ستاد در مدیریت کرونا اعلام شد.

به گزارش نصر، ستاد مقابله با کرونا در آذربایجان شرقی از نخستین ستادهای تشکیل شده در کشور بود که جلسات آن از زمان آغاز به کار در نیمه دوم اسفند ماه پارسال تا به امروز به طور منظم تشکیل و تصمیمات لازم برای مدیریت ویروس کشنده کویید ۱۹ در آن بر اساس خرد جمعی و اجماع اعضا اتخاذ شده است. 
نشست امروز  این ستاد نیز حاوی مباحث مهمی از قبیل ضرورت ارایه معیارهای مشخص و شفاف از نظر تقسیم بندی وضعیت شهرها به قرمز، نارنجی و سفید از نظر ابتلا به کرونا از سوی وزارت بهداشت، ضرورت هم افزایی سازمان ها و نهادهای عضو ستاد استانی مقابله با کرونای آذربایجان شرقی برای عملیاتی کردن دقیق و بدون اغماض مصوبات ستاد در حوزه مسوولیت های خود و فرهنگ سازی و تشویق شهروندان به رعایت پروتکل های بهداشتی با اولویت استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی همراه بود. 
اشاره به افزایش تست های کرونا از ۲۰۰ به بیش از یکهزار مورد در روز و بیماریابی فعال به عنوان یکی از علل افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان، تلاش برای زدودن انگاره ذهنی مردم در سهل انگاشتن کرونا و ضرورت عرضه ماسک در ایستگاه های ناوگان حمل و نقل عمومی برای ترویج فرهنگ استفاده از این قلم به عنوان اصل اساسی مقابله با شیوع کرونا، از دیگر مباحث و تاکیدات نشست امروز ستاد مقابله با کرونای آذربایجان شرقی بود.
استاندار آذربایجان شرقی در این نشست با بیان اینکه زمانی ۲۰۰ تست کرونا در روز داشتیم که این رقم اکنون به یکهزار مورد رسیده است، گفت: علاوه بر این اکنون غربالگری بیماران برای تشخیص کرونا هدفمند شده و اطرافیان فرد بیمار نیز  تست می شوند.
محمدرضا پورمحمدی افزود: ساده انگاری مردم باعث می شود که موارد ابتلا بیشتر شود.
وی با اشاره به ضرورت شفاف بودن معیارهای تقسیم بندی شهرها به قرمز، نارنجی و سفید از نظر شیوع کرونا گفت: وزارت بهداشت اعلام کرده که اگر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در روز سه نفر بستری باشد، وصعیت قرمز، یک نفر سفید و بین این دو نارنجی است؛ بر این اساس باید وضعیت آذربایجان شرقی نارنجی باشد، اما وزارت بهداشت آن را قرمز الام کرده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که اصولا قرار بود اعلام وضعیت های سه گانه فوق بر مبنای شهرستان و نه استان باشد. 
استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با بیان اینکه مدیریت ارشد استان در موضوع مدیریت کرونا، سلامت را همراه معیشت مردم پیش می برد، اضافه کرد: واقعیت این است که نمیتوانیم اقتصاد را تعطیل کنیم و راه حل بینابین را که شامل از سرگیری کسب و کارها همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی است، انتخاب کرده ایم. 
دبیر ستاد استانی مقابله با کرونا در آذربایجان شرقی نیز با اشاره به فعالیت های گسترده این ستاد در راستای مدیریت بیماری کرونا در استان گفت: کمیته علمی و فناوری هم داریم که در حوزه تولید محصولات بهداشتی گام های خوبی برداشته است.
علیار راستگو افزود: از نظر درمان، بیماری را مدیریت کردیم و مشکلی از لحاظ محل و امکانات درمانی نداریم.
وی اضافه کرد: بررسی های کمیته ارزیابی ستاد استانی مقابله با کرونا نشان می دهد که پروتکل های بهداشتی در استان رعایت نمی شود.
وی با تاکید بر ضرورت استفاده از ماسک به عنوان ضامن سلامت شهروندان گفت: عدم استفاده از ماسک، تعرض به حقوق دیگران است و بر اساس مواد قانونی جرم محسوب می شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این نشست با اشاره به روند افزایش ابتلا به کرونا در آذربایجان شرقی از اوایل خرداد ماه جاری گفت: ۳.۶ درصد مبتلایان به کرونا در استان فوت کرده اند.  
محمدحسین صومی افزود: روزانه بیش از یکهزار نمونه برداری کرونا در آذربایجان شرقی داریم که ۴۰ درصد آنها مثبت است.
وی اضافه کرد: روزانه حدود ۴۰۰ نفر مبتلا به کرونا در استان داریم که نشاندهنده حرکت سینوسی بیماری است.
وی از اهر، بناب، هریس، چاراویماق، میانه، تبریز و شبستر به عنوان شهرستان هایی با بیشترین آمار مبتلایان به کرونا یاد کرد که به گفته وی، برگزاری مراسم های عزا و عروسی ها دلیل اصلی افزایش ابتلا به بیماری در آنهاست. 
وی تشریح کرد: مبتلایان به کرونا از نظر توزیع جنسی، برابرند ولی فوت مردان بیشتر از زنان است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه بیشترین میزان فوتی ها بین ۷۱ تا ۸۰ سال بوده است، گفت: در بعصی جاها اطرافیان نقش بیشتر و در بعصی جاها نقش کمی در شیوع ویروس داشته اند. 
وی یادآوری کرد: تاکنون ۱۴ هزار بازید از واحدهای صنفی مختلف در سطح آذربایجان شرقی انجام شده که یک درصد آنها به دلیل رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی بسته شده اند؛ اگر تخلف محرز باشد واحد صنفی همان جا پلمب می شود و در غیر این صورت به دادگاه معرفی می شود.
وی از تغییر محل برگزاری مارسم های عزا و عروسی از تالارها و مساجد به به خانه باغ ها به عنوان یکی از دلایل افزایش ابتلا به کرونا در آذربایجان شرقی نام برد و تاکید کرد: حمل و نقل عمومی نیز باعث افزایش موارد ابتلاست.
رییس کمیته نظارت و ارزیابی ستاد استانی مقابله با کرونا در آذربایجان شرقی نیز گفت: سنجش میزان پایبندی شهروندان به رعایت پروتکل های بهداشتی با تاکید بر استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.
محمدزاده افزود: بر این اساس در حوزه تاکسیرانی ۳۷ درصد رانندگان و ۵۱ درصد مسافران اتوبوس ها و ۹۸ درصد مسافران قطار شهری در تبریز ماسک می زنند که این رقم در محوطه فرودگاه تبریز ۵۰ درصد است.
وی اظهار کرد: در مقوله استفاده از ماسک به عنوان مهمترین راه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، مقوله اصلی عابرین پیاده در شهرها و روستاها که تنها ۲۳ درصد آنان در آذربایجان شرقی ماسک می زنند. 
وی با اشاره به اینکه ۷۴ درصد مراجعان به مطب های پزشکان ماسک می زنند، تاکید کرد: به رغم تشدید بیماری در دو هفته گدشته و با وجود نهایت تلاش سیستم بهداشتی و درمانی استان، انتطار می رفت حساسیت مردم افزایش یابد که این گونه نشد. 
رییس کمیته نظارت و ارزیابی ستاد استانی مقابله با کرونا در آذربایجان شرقی ادامه داد: ۳۰ درصد ابتلا به کرونا در تالارهای عروسی، عزادارای های خانگی  و  دورهمی های خانوادگی در پارک ها و باغات اتفاق می افتد.
وی از بانک ها و دفاتر پیشخوان نیز به عنوان محل های انتشار ویروس کرونا به دلیل ازدحام مردم یاد کرد و افزود: جمع آوری اطلاعات از مبتلایان به کرونا امروزه باید از افراد باید به کانوان های انتشار تغییر جهت دهد.
انتهای پیام/
همپوشانی سلامت و معیشت در سیاست‌های مقابله‌ای ستاد کرونای آذربایجان‌شرقی خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار