همسایگی اهالی محله «جامیشاوان» تبریز با لک لک‌ها

1399/04/11 - 12:48 - کد خبر: 22623 نسخه چاپی

نصر: همسایگی با لک لک‌ها در بطن زندگی ماشینی و همسایگی با دود و آلودگی شاید نشانه‌ای از امیدواری طبیعت به انسان و همزیستی مسالمت آمیز او و دیگر موجودات باشد.

به گزارش نصر، از چهار راه استاد جعفری تبریز به سمت محله جامشیاوان (جمشید آباد) که راه می‌افتی، جاذبه‌های تاریخی زیادی برای دیدن وجود دارد و جریان زندگی اجتماعی در این محله یکی از جالب‌ترین روش مراودات اجتماعی است که این روزها تنها در محلات قدیمی می‌توان دید، اما لانه لک لک‌ها آن را از سایر محلات متفاوت کرده است.
اهالی تبریز آن‌ها را به نام "حاجی لی له" می‌شناسند، لک لک‌ها کاری به مغازه‌ها، خانه‌ها و ماشین‌های اطرافشان ندارند و مشغول جمع آوری آذوقه در لانه‌ای هستند که بالای تیر چراغ برق با معماری خاصی درست کرده‌اند.
لانه لک لک‌ها درست در مقابل منزل آقای شایانی قرار دارد، برای ثبت چند تصویر ما را به طبقه پنجم ساختمانشان راهنمایی می‌کنند.
آقای شایانی می‌گوید: لک لک‌ها عضوی از این محله بوده و به گفته قدیمی‌ترها بیشتر از 60 سال است که در این محله زندگی می‌کنند.
او در ادامه داستانی از زندگی لک لک‌ها را برایمان تعریف می‌کند که از پنجره شاهد آن بوده است:
"از پنجره اتاق شاهد برخی اتفاقات و جدل‌ها بین کلاغ‌ها و لک لک‌ها بودیم، وقتی کلاغ یکی از جوجه لک لک‌ها را برد، لک لک پدر دنبال جوجه رفت و دیگر برنگشت، لک لک مادر تا قبل از به دنیا آمدن جوجه‌هایی که داخل تخم بودند، چندین روز گرسنگی را تحمل کرد و از روی تخم‌ها بلند نشد.
پس از چندین روز نشستن بی‌وقفه بر روی تخم‌ها و به دنیا آمدن جوجه‌ها، لک لک مادر مجبور شد برای پیدا کردن غذا پرواز کند که باز هم کلاغ بدجنس در کمین بود و جوجه‌ها را با خودش برد، اما سرنوشت خوشی در انتظار کلاغ نبود. مدتی بعد کلاغ بالای درخت سپیدار لانه کرد، اما آه لک لک‌ها دامن‌گیر کلاغ شد و با شکستن درخت، لانه‌اش خراب شد."
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در پاسخ به اینکه چرا لک لک‌ها محله جامیشاوان را برای زندگی انتخاب کرده‌اند، به ایسنا می‌گویند: این محله به محل تغذیه لک لک‌ها و همچنین به آجی چای و میدان چایی نیز نزدیک است.
به گفته داوود غنی‌زاده، قسمتی از آن منطقه از گذشته تالابی بوده و پساب ناشی از آبیاری باغ‌ها و بارش‌ها در بخشی از محلات قراملک، جامیشاوان، انتهای حکم آباد و اطراف فرودگاه تبریز جمع شده و از این رو محل زندگی قورباغه و انواع دوزیست‌ها است که منبع تغذیه لک لک‌ها هم به شمار می‌آیند.
او معتقد است: سابقه حضور لک لک‌ها در جامیشاوان و محلات اطراف آن به بیش از ۶۰ سال می‌رسد، چرا که آن مناطق از ابتدا تالابی بوده و مزارع اطراف آن و آب‌های جمع شده ناشی از بارش‌ها در گودال سبب وجود دوزیست‌هایی مانند قورباغه و مار شده است.
او ادامه می‌دهد: در گذشته آجی چای، ماهی‌های خاصی داشت، لک لک‌ها هم این منطقه را به دلیل وجود منبع تغذیه مناسب انتخاب کرده‌اند.
او، پناه، تغذیه و امنیت را سه فاکتور مهم در انتخاب زیستگاه توسط حیوانات عنوان کرده و می‌گوید: این شرایط در هر جایی برای حیوان فراهم باشد، آن مکان را به عنوان زیستگاه انتخاب می‌کنند.
به گفته غنی‌پور، لک لک‌ها گوشت خوار بوده و عمدتا از ماهی و قورباغه تغذیه می‌کنند، اما لاشه خواری نیز در میان لک‌ لک‌ها دیده شده است.


او خاطرنشان می‌کند: تمام پرندگان دمای لازم برای تخم گذاری و رشد حداکثری جنین را با حس ذاتی‌شان و دمای بدنشان تامین می‌کنند.
او می‌گوید: اگر هوا سرد باشد، لک لک اصلا از روی تخم بلند نمی‌شوند و گاها لک لک نر و گای لک لک ماده بر روی تخم می‌نشیند.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی خاطرنشان می‌کند: لانه لک لک در محلات و مناطق حاشیه آجی چای و مجاور آن دیده می‌شود، از شمال غربی ترین محلات تبریز تا ایلخچی.
انتهای پیام/
همسایگی اهالی محله «جامیشاوان» تبریز با لک لک‌ها خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار