رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خبر داد:

زنجان پیشرو در ارتقای ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در کشور

1399/04/09 - 14:11 - کد خبر: 22523 نسخه چاپی

نصر: رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: شاخص ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در این استان به عدد ۲.۰۴ اسب بخار در هکتار رسیده که این میزان مطابق اهداف برنامه تحقق پیدا کرده و زنجان همچنان جایگاه دوم را در این زمینه در بین استان‌های کشور دارد.

به گزارش نصر، جواد تاراسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: باتوجه به افزایش روزافزون جمعیت و نیاز به موادغذایی، خودکفایی در تولید برخی محصولات پُرمصرف به ویژه گندم و دانه‌های روغنی امری ضروری است، از این رو مکانیزاسیون کشاورزی که عموماً از طریق ورود ماشین‌آلات و تکنولوژی نوین به بخش کشاورزی و جایگزینی ماشین‌آلات فرسوده محقق می‌شود نقش مؤثری در ارتقای بهره‌وری، کاهش هزینه‌های تولید و افزایش درآمد بهره‌برداران کشاورزی دارد.
وی با بیان اینکه در سال۹۷، یک هزارو ۹۲ دستگاه تراکتور و هشت دستگاه کمباین جهت ارتقای ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی در استان توزیع شد، اظهار داشت: ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان تا پایان سال ۹۷ به ۱.۹۸ اسب بخار در هکتار ارتقا یافت و هدف گذاری شاخص ضریب مکانیزاسیون ابلاغی توسط وزارت متبوع(معادل۰.۰۶ اسب بخار بر هکتار) در استان محقق شد و به بالاتر از میانگین کشوری رسید.
تاراسی با بیان اینکه سال گذشته با وجود ۵۳۳ میلیارد ریال خط اعتباری مکانیزاسیون، ۶۶۸ میلیارد ریال با عملکرد ۱۲۵ درصد در استان جذب شد، گفت: با این میزان اعتبار، تعداد ۲۴۵ دستگاه تراکتور، ۹۶دستگاه کمباین و ۳۲۰دستگاه سایر ماشین های کشاورزی جذب بخش کشاورزی استان شد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ریزی شاخص توسعه مکانیزاسیون درسال ۱۳۹۸، تعداد ۹۶ دستگاه کمباین جدید با ریزش زیر ۲درصد و افزایش بهره وری برای برداشت غلات تهیه شد.
تاراسی افزود: در سه سال اخیر تعداد ۱۷۰ دستگاه کمباین نو به ناوگان برداشت استان اضافه شده و نیمی از سطح زیر کشت غلات استان با کمباین های جدید با ریزش زیر ۲ درصد برداشت می‌شود.  
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: از سال۹۲ بیش از هفت هزار و ۶۵ دستگاه تراکتور و کمباین در استان پلاک گذاری شده و بیش از پنج هزار دستگاه تراکتور و ۱۰۰ دستگاه کمباین پلاک شده نیز وارد ناوگان نیرو محرکه استان شده است.
استان زنجان ۱.۳ درصد مساحت کل کشور را دارد. این استان با داشتن ۸۴۵ هزار هکتار عرصه های مناسب کشاورزی، پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را دارد.
بخش کشاورزی در استان زنجان بیش از ۹۰ هزار بهره‌بردار دارد که به تولید انواع محصولات زارعی و باغی اشتغال دارند.
کشاورزی در زنجان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و بیش از ۳۲ درصد سهم اشتغال را در این استان به خود اختصاص داده است در حالی که میانگین سهم اشتغال کشوری در این بخش ۱۸ درصد است.
انتهای پیام/
زنجان پیشرو در ارتقای ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در کشور خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار