دومین دستور جلسه صد و هشتاد و نهمین جلسه شورای شهر تبریز؛

ارائه گزارش عملکرد سازمان قطار شهری تبریز/ وعده اتمام خط یک متروی تبریز تا پایان شورای پنجم

1399/04/08 - 16:43 - کد خبر: 22464 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه با ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان گفت: بخش عمده مطالعات پایه و اصلی فاز یک خط دو تا نیمه سال جاری عملیاتی خواهد شد.

به گزارش نصر، مصطفی مولوی گفت: با قطعی شدن پلان مسیر و موفقیت شفت میانی در میدان کهن امکان اجرای آن در نیمه دوم سال جاری را شاهد خواهیم بود.
مولوی با بیان اینکه کل بدهی سازمان قطار شهری تبریز به پیمانکاران ۱۵۶ میلیارد تومان است، گفت: اگر هر سال اعتبار ما هزار میلیارد تومان باشد با تورم صفر درصد ده سال اتمام خط دو مترو زمان خواهد برد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: پله های برقی فاز یک به اتمام رسیده و در فاز دو و سه برخی از ایستگاه ها بدون پله برقی هستند که در تلاشیم پروژه ها را کامل کنیم.
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه ابراز کرد: قرار است مناقصه ای برای پله های برقی برگزار شود اما متاسفانه در گذشته به دلیل قیمت، پیمانکاری در مناقصه حاضر نشد.
عبداله‌ تقی‌پورعنوان کرد: خط یک مترو نیازمند هزار میلیارد تومان بودجه است تا وعده‌های داده‌ شده به مردم محقق شود.
وی با بیان اینکه همه ما میدانیم‌ راه اندازی خطوط ۴ گانه مترو چه مقدار به کاهش ترافیک کمک خواهد کرد، ادامه داد: محقق شدن این پروژه با اینکه بودجه کلانی را به خود اختصاص می دهد ولی منجربه کاهش بار ترافیکی در سطح شهر می شود.
این عضو شورای شهر تبریز گفت: ضرورت دارد مترو در اجرای خط ۵ به محل تامین بودجه دقت کند.
 رییس کمسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در تلاشیم خط یک قطار شهری تبریز را تا پایان فعالیت شورای پنجم به اتمام برسانیم.
تقی پور در ادامه اظهار کرد:شورای نام گذاری در نامگذاری خطوط مترو نظارت کامل و جامع را داشته باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در اجرای خط ۲ با مشکل مواجه هستیم، بیان کرد: با وجود دو دستگاه حفاری با سرعت لازم حرکت ها کند است.
 تقی‌پور در پایان خاطر نشان کرد:  امروز اجرای ابر پروژه‌ ها اگر بیش از پنج سال طول بکشد توجیح کاربردی نخواهد داشت اما مترو چندین سال‌ است که هنوز بلا تکلیف باقی مانده است.
فریدون بابایی اقدم، عضو شورای شهر تبریز نیز در ادامه عنوان کرد: اجرای خط ۳ قطار شهری و  پروژه ی میار میار با ارائه تمهیدات لازم از سوی شهرداری منطقه هشت باید تعیین و تکلیف شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: آب‌های زیرزمینی‌ مشکلات بسیاری را برای اجرای تونل‌های مترو ایجاد کرده که زحمات تلاشگران در این عرصه ستودنی است.
این عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه در اجرای خط ۲ قطار شهری سرعت لازم دیده نمی‌شود، ادامه داد: باید به این کار سرعت بخشیده شود.
بابایی اقدم در ادامه با بیان اینکه زمینه منابع مالی همکاری خوبی در دوره گذشته با نمایندگان مجلس وجود داشت، بیان کرد:ضروری است با نمایندگان دوره جدید در خصوص پروژه‌های شهری  به گفت و گو بپردازیم.
رییس کمسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز در ادامه با بیان اینکه  دولت همکاری های لازم را در اجرای پروژه مترو انجام نداده و در برخی موارد شاهد کم کاری نیز بوده ایم، گفت: تکمیل پروژه قطار شهری نیازمند همکاری دولت است.
فرج قلیزاده دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز هم در این رابطه عنوان کرد: اقدامات بسیاری در مترو تبریز صورت گرفته که تحسین برانگیز است.
وی با بیان اینکه وضع موجود در مترو اصلاً قابل قبول نیست، ادامه داد: مبالغ مورد نیاز خارج توان سالانه شهرداری است که با تورم موجود اصلاً امکان پذیر نیست.
این عضو شورای شهر در بخش دیگری از سخنان خود  بیان کرد: در خط ۱ مترو گاهاً ۴ کیلومتر از مسیر بدون ایستگاه است و در بخش‌هایی تهویه هوا وجود ندارد که این موضوع منجربه بروز مشکلات می شود.
قلیزاده اذعان داشت:در کشور‌های پیشرفته کوچک ترین تونل هارا هوشمند می‌کنند اما در مترو تبریز ۴ کیلومتر بدون ایستگاه و بدون دستگاه‌های هوشمند کار شده است.
این عضو شورای شهر تبریز بیان کرد: با وضع موجود ۶۰ سال تا اتمام کامل مترو زمان خواهد برد‌.
وی ادامه داد: ظاهراً می‌خواهند خط پنج مترو را به پیمانکار میدان آذربایجان بدهند! این پیمانکار در میدان آذربایجان خیلی خوب عمل کرده که به عنوان تشویق قرار شده خط پنج را به او بدهند!؟
شکور اکبر نژاد دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز ابراز کرد:وضع موجود نشان می‌دهد برای اتمام مترو باید تدبیری اندیشه شود که وضع موجود اصلا قابل قبول نیست.
وی ادامه داد: باید سازمان قطار شهری قبل از نامگذاری اسامی را به کمیته نامگذاری ارسال کند.
شهرام دبیری، رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز در ادامه بیان کرد: برای رفع مشکلات مترو باید جلسات اختصاصی برگزار شود تا موضوعات به صورت کامل و جامع مورد بررسی قرار گیرند.
ایرج شهین باهر، شهردار تبریز هم در رابطه با موضوع قطار شهری تبریز اظهار کرد:تورم مشکلات بسیاری در پروژه‌های مترو ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه۳۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل خط یک هزینه می‌شود، گفت: با هزینه کرد منابع شهرداری می‌توانیم سال آینده خط یک را تکمیل کنیم.
شهردار تبریز اذعان داشت:در خط ۲ مترو ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق تصویب شده است.
این مقام مسئول ابراز کرد: اختلافات با پیمانکار در خط ۲ درحال برسی بوده که اگر با فاینانس کار کنیم تا سال آینده می‌توان اقدامات خوبی را شاهد شویم.
شهین باهر با بیان اینکه مترو به عنوان حمل ونقل پاک در اولویت‌ شهرداری است‌، خاطر نشان کرد: مترو علیرغم‌ افزایش قیمت ها پیشرفت‌های مناسبی را به خود اختصاص داده است.
سعید نیکوخصلت، دیگر عضو شورای شهر تبریز هم با بیان اینکه با پیش بینی جمعیت مسافر شهری، مترو طراحی و اجرا شده است. گفت: پس از شیوع ویروس کرونا استفاده از حمل و نقل عمومی در بین شهروندان کاهش یافته است و سازمان ترافیک باید بررسی کند که شیوع ویروس کرونا چقدر بر کاهش مسافر اثر گذاشته است و آیا در آینده هم این کاهش مسافر اثرات خود را خواهد گذاشت یانه.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: امروزه برای مثال، در دنیا هدف کاهش پسماند است؛ اما دغدغه ما چگونگی حمل و تفکیک زباله است و چنین وضعیتی را ما در موضوع حمل و نقل با هدف کاهش زمان جابجایی مسافر مدنظر داریم؛ در حالی که در دنیای آینده ما نیاز به کاهش حمل و نقل درون شهری را با رویکرد محله محوری مد نظر خواهیم داشت و این دو رویکرد تا حدی در تضاد با هم هستند. اگر درصد کمی از این هزینه ها برای مسیر دوچرخه، پیاده راه و شهر هوشمند هزینه می شد مطمئناً کاهش قابل توجهی در تعداد خودروهای سطح شهر را شاهد بودیم. 
وی بیان کرد: طرحی‌ که ۱۵ سال پیش برای تبریز مطالعه شده است؛ با رویکردهای جدید فعلی و با شرایط ۲۰ سال آینده مطابقت داشته باشد و در اجرای مترو باید مطالعات جدیدی همسو با در نظر گرفتن اثرات شهر هوشمند، پیشرفت تکنولوژی و اثرات بیماری های ویروسی همچون کرونا مد نظر باشد.
نیکوخصلت از زحمات آقای دکتر پزشکیان، نائب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، در تلاش برای تسریع روند تامین بودجه قطار شهری تشکر کرد و گفت: از شهردار و مهندس مولوی و مجموعه تحت مدیریتشان که هم پای هم در راستای تکمیل پروژه قطار شهری همکاری های لازم را داشتند، تقدیر و تشکر می کنیم.
انتهای پیام/
 ارائه گزارش عملکرد سازمان قطار شهری تبریز/ وعده اتمام خط یک متروی تبریز تا پایان شورای پنجم نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار