گزارش اختصاصی نصر/

اخذ شهریه در مدارس دولتی غیرقانونی است؛ متخلفان را معرفی کنید!/ مدیران مدرسه : بودجه نداریم؛ اولیا: پول نداریم

1399/04/07 - 11:26 - کد خبر: 22356 نسخه چاپی

نصر: هر ساله که فصل تابستان می رسد برخی خانواده ها درگیر ثبت نام فرزندان خود در مدارس می شوند، اما در این میان اکثریت والدین از اینکه مدارس دولتی برای ثبت نام شهریه می گیرد، گله مند هستند.

به گزارش نصر، علت گله مندی اولیا این است، وقتی مدرسه ای دولتی باشد چرا باید برای ثبت نام اقدام به دریافت شهریه کند؟ آن هم تا این اندازه که در صورت عدم پرداخت شهریه از سوی والدین، مسئولان مدرسه به بهانه های مختلف از ثبت نام دانش آموزان سرباز می زنند.

اگر مدارس دولتی شهریه خواستند، گزارش دهید
دکتر محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی اخذ شهریه از سوی مدارس دولتی را خلاف قانون می داند و می افزاید: طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آموزش در دوره ابتدائی تا متوسطه در مدارس دولتی رایگان است.
وی ادامه می دهد: هیچ مدرسه ای حق گرفتن شهریه زوری از والدین دانش آموزان را ندارد و اگر مدیری اولیا را مجبور به پرداخت شهریه بکند، از قانون تحدی کرده است و در صورت مشاهده ی موردی اولیا گزارش دهند تا طبق قانون برخورد کنیم.


اخذ شهریه در مدارس دولتی غیرقانونی است
جعفر پاشایی، مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، نیز با تاکید تمام گرفتن شهریه را غیرقانونی می داند و می افزاید: هیچ مدرسه دولتی به غیر از پول کتاب و بیمه حق گرفتن هیچ وجهی را از اولیای دانش آموزان ندارد. اما کمک آزادانه که به اختیار خود والدین صورت می گیرد، مانعی ندارد.
وی ادامه می دهد: هیچ مدیری نباید به بهانه صدور کارنامه از اولیای دانش آموزان درخواست وجه کند و اولیا در صورت برخورد با این چنین مواردی، به ستاد ثبت نام آموزش و پروش کل استان شکایت کنند و ما در اسرع وقت رسیدگی می کنیم.

بودجه کافی برای اداره مدارس را نداریم
پاشایی به کمبود بودجه در آموزش و پرورش اشاره کرد و اذعان داشت: منابع دولت بسیار کم است و به حد کافی بودجه در اختیار آموزش و پرورش قرار داده نمی شود تا بتوانیم نیاز پایه مدارس را تامین کنیم.
وی ادامه داد: از اولیایی که استطاعت مالی کمک به مدارس را دارند، تقاضا می کنیم مبلغی را به عنوان کمک هزینه به مدارس ارائه دهند تا در تامین هزینه های مدارس استفاده شود.
پاشایی به تعداد مدارس استان اشاره کرد و افزود: در کل استان هشت هزار و 500 مدرسه اعم از دولتی و غیر دولتی داریم و نزدیک به ۷۵۰ هزار دانش آموز در آن ها تحصیل می کنند که ۵۹۰ هزار نفر از آنان را دانش آموزان مدارس دولتی تشکیل می دهند.
گزارش نصر حاکی از آن است؛ طبق اصل ۳۰ قانون اساسی کشور، تحصیل دانش آموزان تا دوره متوسطه رایگان است و دولت موظف است تا دوره متوسطه امکانات تحصیل را برای دانش آموزان به صورت رایگان تامین کند؛ اما در برخی از مدارس به این قانون هیچ توجهی نمی شود.

بدون کمک اولیا از عهده هزینه های مدارس برنمی آییم
اما پای حرف مدیران مدارس که می نشینیم، آن ها نیز درد و دل های خودشان را دارند و می گویند که برای اداره مدرسه با مشکلات بسیاری روبرو هستند و باید کمک خانواده ها باشد تا بتوانیم مدرسه را اداره کنیم و بدون کمک خانواده ها از عهده هزینه ها بر نمی آییم.
یدالله زاده، مدیر مدرسه نمونه دولتی طالقانی ناحیه ۴ تبریز، با اشاره به هزینه های سرسام آور مدارس گفت: بودجه ای که آموزش و پرورش سالانه در اختیار مدارس قرار می دهد، مبلغی حدود چهار میلیون تومان است در حالی که هزینه یک مدرسه در طول سال مبلغی معادل ۴۰ میلیون تومان است و ما این ۳۶ میلیون اختلاف را مجبور هستیم از اولیای دانش آموزان بگیریم.

بخش اعظم هزینه های مدارس مربوط به پول آب و برق و گاز می شود
یدالله زاده ادامه داد: قسمت اعظم هزینه های ما مربوط به پول آب و برق و گاز می شود که طبق توافق نامه ای که بین وزرای آموزش و پرورش و نیرو انجام گرفته است، باید رایگان باشد، اما ادارات آب و برق و گاز به این مصوبه عمل نمی کنند و میگویند بخش نامه ای در این خصوص دریافت نکرده ایم.
وی با درخواست از آموزش و پرورش برای حل این مشکل، خاطرنشان کرد: من به نمایندگی از طرف مدیران مدارس از آموزش و پرورش درخواست می کنم برای حل این مشکل اساسی قدمی بردارد، چرا که در صورت حل آن قسمت اعظم هزینه های ما کاهش می یابد.
 
وضع بحرانی تر مدارس دولتی در مناطق محروم شهر
خدایاری، مدیر مدرسه دولتی کمال ناحیه ۴ تبریز، نیز به خبرنگار نصر گفت: ما هیچ بودجه ای از طرف آموزش و پرورش دریافت نمی کنیم و اگر مشارکت مردمی نباشد، واقعا قادر به اداره مدرسه نخواهیم بود.
وی ادامه داد: اولیای مدرسه ما از توان مالی بالایی برخوردار هستند و می توانند مبالغ خوبی را به مدرسه کمک کنند، اما مدارس واقع در مناطق محروم شهر حتی پول کاغذ را هم ندارند که بدهند.

اگر شهریه را نپردازید از دادن کارنامه خبری نیست
رقیه نامی، مادر یکی از دانش آموزانی که اقدام به ثبت نام دختر خود در یکی از مدارس دولتی تبریز کرده است، در گفتگو با خبرنگار نصر گفت: مدیر مدرسه همه اولیا را مجبور به پرداخت شهریه کرده است تا آنجا که به ما می گوید، اگر شهریه ثبت نام فرزند خود را نپردازید، از دادن کارنامه خبری نیست!
نامی با اشاره به اینکه توان پرداخت شهریه را ندارد، خاطر نشان کرد: همسر من کارگر است و غیر از این دختر، دو بچه مدرسه ای دیگر هم دارم، چطور می توانم بابت همه آن ها شهریه بپردازم؟! اگر من توان پرداخت شهریه را داشتم، دختر خود را در یک مدرسه غیر دولتی که از امکانات بهتری نسبت به مدارس دولتی برخوردار است، ثبت نام می کردم.

دنیای پاردوکس ها
 این جا چه خبر است؟! از یک طرف مسئولان با قوت تمام تاکید می کنند که گرفتن شهریه از سوی مدارس دولتی را امری غیرقانونی می دانند ‌و مدعی می شوند به شدت با مدیران متخلف برخورد می کنیم؛ اما از سوی دیگر مدیران مدارس اولیا را مجبور به پرداخت شهریه می کنند!
مدرسه ای که نام دولتی را به یدک می کشد، چرا باید برای ثبت نام دانش آموزان در آن هزینه بگیرد؟! هزینه ای که گاه از توان خانواده ها خارج است و برای پرداخت آن با مشکل روبرو می شوند.
به نظر می رسد مشکل شهریه مدارس دولتی نه تنها حل نمی شود، بلکه سال به سال بدتر هم می شود و نیاز به رسیدگی و توجه اساسی مسئولان به خصوص مسئولان آموزش و پرورش دارد. چرا که با هم اندیشی کارشناسان و مسئولان مربوطه این مشکل باید به صورت اساسی حل شود.
علاوه بر آن بهتر است مسئولان مربوطه بین مدارس دولتی در مناطق محروم و مرفه شهر تفاوت قائل شوند؛ چرا که اولیای دانش آموزانی که در مناطق محروم شهر تحصیل می کنند، به حد کافی توان پرداخت شهریه به مدارس را ندارند و شاهد هستیم که برخی از این مدارس با مشکلات مالی بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و نیازمند یاری هستند.

گزارش از فاطمه قلی پور گنجه لو

انتهای پیام/
اخذ شهریه در مدارس دولتی غیرقانونی است؛ متخلفان را معرفی کنید!/ مدیران مدرسه : بودجه نداریم؛ اولیا: پول نداریم فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار