گزارش اختصاصی نصر؛

"خون بند ناف" اکسیر حیاتی که دور ریخته می شود/ پوشش تنها دو درصدی "خون بند ناف" موالید آذربایجان شرقی

1399/04/05 - 15:21 - کد خبر: 22311 نسخه چاپی

نصر: "خون بند ناف"؛ اصطلاحی که شاید برای اکثر افراد جامعه ناآشنا باشد، خونی که در جنین در حال تکوین داخل رحم جریان دارد؛ و اکثرا به دلیل همین ناآشنایی افراد جامعه به عنوان یک زباله بیولوژیکی دور ریخته می شود‌.

به گزارش نصر، خون بند ناف غنی از سلول های بنیادی است که می تواند برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار بگیرد؛ بیمارانی که فقط شامل افراد درجه یک نوزاد نمی شوند بلکه برای سایر افراد جامعه هم قابلیت استفاده دارد.
دکتر رضا صفرعلیزاده عضو هیئت علمی ژنتیک دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه کاربرد خون بند ناف تنها مختص افراد درجه یک اهدا کننده نیست، به خبرنگار نصر گفت: هر فردی از جامعه که از لحاظ ژنتیکی با صاحب نمونه هم خوانی داشته باشد، می تواند از سلول های بنیادی آن استفاده کند.
این متخصص ژنتیک ادامه داد: برای تعیین هم خوانی بین صاحب نمونه و فرد متقاضی پیوند، آنتی ژن های HLA را که بر روی لکوسیت های انسانی بیان می شود را در هر دو مورد بررسی می کنند و اگر این آنتی ژن ها در هر دو مورد مثل هم باشند، می توان عمل پیوند را انجام داد. در غیر اینصورت سیستم ایمنی فرد دریافت کننده، سلول دریافتی را بیگانه قلمداد کرده و به آن حمله می کند.
 
 مزایای سلول های بنیادی چیست؟
علیزاده به مزایای سلول های بنیادی حاصل از خون بند ناف اشاره کرد و افزود: عمل پیوندی سلول های بنیادی حاصل از خون بند ناف به مغز استخوان در افراد مبتلا به بیماری های خونی در مقایسه با پیوند مغز استخوانی که از یک فرد بالغ نمونه گرفته می شود، بسیار موفقیت آمیزتر است. چرا که سلول های خون بند ناف حالت جنینی دارند و در مقایسه با سلول های مغز استخوان فرد بالغ کمتر تمایز یافته اند و بنابراین احتمال رد شدنشان از طرف سیستم ایمنی میزبان کمتر خواهد بود.
به گزارش نصر، بررسی آمار های منتشر شده  سالانه بالغ بر ۳۰ هزار بیمار با بیماری هایی که قابل درمان با پیوند سلول های مغز استخوان هستند، شناسایی می شوند که حدود ۷۵ درصد از این بیماران قادر به یافتن یک داوطلب مناسب برای اهدای مغز استخوان نیستند. همچنین جستجوی مراکز ثبت اهداکنندگان مغز استخوان نیاز به زمانی طولانی دارد.
اما دسترسی به ذخیره خون بند ناف هم آسانتر است و هم زمان کمتری را می طلبد، چرا که زمان برای بیماران مبتلا به اسکیت، لوسمی حاد، نقایص ایمنی و ... که در زمان کوتاهی می میرند، خیلی باارزش است.
 
کدام بیماری ها با خون بند ناف درمان می شوند؟
دکتر طیبه عابدینی مدير نمايندگی بانك سلول هاي بنيادی خون بند ناف رويان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی به قابلیت خون بند ناف در درمان انواع بیماری ها اشاره کرد و گفت: این خون در درمان انواع بیماری ها مانند سرطان خون، لوسمی حاد و مزمن، کم خونی های مزمن مادرزادی، نقص سیستم ایمنی، کاهش پلاکت خون، نقص در تولید لنفوسیت موثر واقع شده است.
وی ادامه داد: تاثیر خون بند ناف در درمان بیماری هایی مانند فلج مغزی کودکان زیر ۱۱ سال، آلزایمر، دیابت، پارکینسون، صدمات قلبی، صدمات کبدی، صدمات نخاعی در دست تحقیق است و پیش بینی می شود در آینده ۸۰ نوع بیماری را پوشش دهد.
 
تنها توانستیم خون بند ناف ۲ درصد از موالید را جمع آوری کنیم
عابدینی به تعداد نمونه های جمع آوری شده در سطح استان اشاره کرد و افزود: از سال 1388  که به طور رسمی فعالیت خود را در استان آغاز کرده ایم، بالغ بر چهار هزار نمونه در سطح استان جمع آوری کرده ایم که هر سال نیز تعداد نمونه ها به طور تصاعدی افزایش پیدا می کند.
وی ادامه داد: در سال 1398 نیز رتبه اول کشوری را از نظر کیفیت و کمیت نمونه ها به دست آوردیم. اما با این وجود تنها ۲ درصد از موالید را پوشش داده ایم که رقم بسیار پایینی است.
 
تخفیف ویژه برای خانواده های دارای بیماری خاص

مدير نمايندگي بانك سلول های بنيادی خون بند ناف رويان جهاد دانشگاهی استان به هزینه دریافت نمونه ها اشاره کرد و اذعان داشت: هزینه نمونه گیری در ابتدا به ازای هر نمونه ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است و سالانه هم مبلغ ۱۶۰ هزار تومان بابت نگهداری نمونه ها از خانواده ی صاحب نمونه می گیریم.
وی ادامه داد: اگر افراد درجه یک نوزادی دارای بیماری خاصی باشند که احتمال درمان آن با خون بند ناف وجود داشته باشد، به ازای شدت بیماری به آن خانواده تخفیف می دهیم.
 
مشاوره رایگان برای مادران باردار در جهاد دانشگاهی استان
 عابدینی به نحوه قرار داد با خانواده نوزاد اشاره کرد و گفت: ما برای هر مادری که باردار می شود، در جهاد دانشگاهی مشاوره رایگان در این خصوص داریم و اگر مادر و پدری از نظر پزشکی مشکلی نداشته باشند، در هفته ۳۶ بارداری قرارداد را منعقد می کنیم و در ۱۰ دقیقه اول زایمان نیز نمونه را از جفت جنین بر می داریم.
گزارش نصر حاکی از آن است که خون بند ناف می تواند پشتوانه بسیار مهمی برای سلامتی نوزادان باشد و با توجه به اینکه بی شک تمام پدر و مادرها بهترین ها را برای فرزندان خود می خواهند، خون بند ناف را به عنوان پشتوانه مهمی برای سلامت فرزندان خود بدانند و به جای هزینه های کلان که برای سیسمونی ها و سایر تشریفات انجام می دهند، هزینه آن را صرف تهیه این پشتوانه برای آینده فرزندان خود و حتی خودشان بکنند. و اگر هم برای خودشان نیاز نبود، می تواند برای سایر بیماران لاعلاج که با مرگ دست و پنجه نرم می کنند مفید واقع شود و زندگی هزاران نفر را نجات دهد. چه کاری نیکوتر و ارزشمندتر از این!
 
گزارش از فاطمه قلی پور گنجه لو
 
انتهای پیام/
 
فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 1 نظر

  F   4 سالها پیش  

اینا همش هزینه میخواد میدونید هزینه نگهداری هر سال خون بند ناف چنده؟ مردم به نون شبشون محتاجن از کجا بیارن ؟
پژوهشیار