مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی؛

بیش از نیمی از معتادان کشور تحت پوشش خدمات درمانی ترک اعتیاد هستند

1399/04/05 - 14:00 - کد خبر: 22301 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: بر حسب آمار دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مصرف کننده مواد مخدر دائمی در کشور وجود دارد که بیش از نیمی از این افراد برای رهایی از دام اعتیاد به انحایی تحت پوشش خدمات درمانی بهزیستی هستند.

به گزارش نصر، فرید براتب روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در اردبیل افزود: پس از شیوع کرونا طبق دستورالعمل ستاد ملی مدیریت کرونا پذیرش معتادان در مراکز پیشگیری و درمان اعتیاد ممنوع بود که به تازگی با ابلاغیه‌ای این مراکز می‌توانند با رعایت کلیه ضوابط بهداشتی پذیرش بیمار جدید داشته باشند.
وی بیان کرد: هفت هزار مورد بازرسی از مراکز پیشگیری، درمان و کاهش آسیب‌های اعتیاد در کشور انجام شده است.
او با بیان اینکه اردبیل به لحاظ مصرف مواد مخدر جزو استان‌های پاک کشور است، افزود: تاکید  بر این است که پیشگیری و تداوم وضعیت پاک در این استان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: اردبیل فعالیت‌های خوبی در زمینه پیشگیری انجام داده که و سه سال گذشته این استان جزو رتبه‌های نمونه کشوری در زمینه پیشگیری از مصرف مواد مخدر بوده و طبق ارزیابی‌های انجام شده از کمیته ستاد مبارزه با مواد مخدر، اردبیل به عنوان کمیته برتر معرفی شده است.
بهزاد ستاری ، مدیرکل بهزیستی استان اردبیل نیز با اشاره به وجود تفاوت‌های اساسی بین مجموعه جامع درمان و بازتوانی و کمپ‌های ترک اعتیاد، افزود: مدت اقامت معتادان در این مرکز چهار ماه است و در درمان کامل ارتباط بهبود یافتگان با مرکز تا سه سال ادامه خواهد داشت.
وی افزود: ایجاد مجموعه اشتغال و بازتوانی در استان در دستور کار است و بزودی به این مجموعه اضافه خواهد شد.
مدیرکل بهزیستی استان اردبیل بیان‌کرد: با توجه به نبود کمپ بانوان در استان، تلاش می شود مرکز درمان و بازتوانی زنان ظرف یک ماه آینده به بهره برداری برسد.
ستاری به اعزام باشگاه مثبت و تیم‌های سیار به مناطق پر خطر جهت کاهش آسیب‌های اعتیاد در جامعه اشاره کرد و افزود: در بحث کرونا و پیشگیری از آسیب‌های آن اقداماتی در محلات و پاتوق‌های معتادان انجام و در این خصوص پکیج بهداشتی به افراد آسیب دیده از کرونا اهدا شد.
وی در رابطه با حمایت‌های انجام شده از گروه‌های آسیب‌پذیر در زمینه اعتیاد عنوان کرد: در فروردین ماه ۹۹ تیم‌های سیار بهزیستی ۳۷ محله پر خطر را تحت پوشش قرار دادند و ۱۷ هزار و ۷۷۵ قلم کالای پیشگیری توزیع کرده و در مراکز اقامتی و سرپایی نیز هفت هزار و ۳۳۵ نفر برای مقابله با ویروس کرونا آموزش دیدند.
مدیرکل بهزیستی استان اردبیل افزود: در بحث پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد، انجمن‌هایی در حال فعالیت هستند که در بخش پیشگیری از اعتیاد ۱۳ انجمن، در بخش درمان ۱۰ انجمن و در بخش کاهش آسیب ۲ انجمن فعالیت دارند.
وی پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های کاری را مهم دانسته و اظهار کرد:  پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های کاری اهمیت بسزایی دارد چرا که طبق آمار میزان شیوع در این مکان‌ها بیشتر است و  در این خصوص ۱۴۱ تیم در محیط‌های شهری و ۸۹ تیم اجتماع محور روستایی و ۵۴ تیم در محیط‌های کاری به فعالیت مشغول هستند.
ستاری گفت: ۹۴۰ نفر مشمول یارانه آماده‌سازی شغلی شدند و در مجموع ۹۰۱ نفر در حوزه کاهش آسیب و درمان خدمات دریافت کردند.
انتهای پیام/
بیش از نیمی از معتادان کشور تحت پوشش خدمات درمانی ترک اعتیاد هستند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار