مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی:

تصویب دومین سند تدبیر توسعه گردشگری آذربایجان‌شرقی

1398/03/19 - 15:07 - کد خبر: 2221 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از تصویب دومین سند تدبیر توسعه گردشگری استان خبر داد.

به گزارش نصر، مرتضی آبدار ظهر امروز در جلسه کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با حضور معاون عمرانی استانداری، مدیرکل میراث فرهنگی و اعضای کارگروه با محوریت تصویب دومین سند تدبیر توسعه گردشگری استان و بررسی ابعاد خسارات ناشی از آتش سوزی در بازار تبریز برگزار شد.

وی گفت: آذربایجان‎شرقی با توجه به جاذبه‎ها و بناهای فرهنگی و تاریخی و نیز قابلیت‎های بالا در گردشگری روستایی، عشایر و طبیعت‎گردی می‎تواند مقصد گردشگری بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی باشد که باید با تقویت مولفه‌هایی چون بازاریابی و تبلیغات و تعریف مدیریت واحد برای هماهنگی ارگان‎های مختلف از این ظرفیت خود بطور شایسته بهره مند شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‎شرقی دستیابی به جایگاه مناسب استان به عنوان یکی از مقاصد کشور را هدف مهم حوزه گردشگری استان عنوان کرد و گفت: برای دستیابی به این هدف انجام اقدامات اساسی مثل آموزش، بازاریابی و تبلیغات، مدیریت واحد عوامل اجرایی، توسعه ژئوتوریسم و اکوتوریسم، مدیریت جاذبه‎ها و بناهای تاریخی و تقویت زیرساخت‎ها و بازارچه‎های عرضه صنایع دستی را در دومین سند تدبیر توسعه گردشگری استان  به عنوان 5 مگاپروژه حوزه گردشگری تعریف شده که شامل  655  زیر پروژه است.

آبدار در ادامه با اشاره به آتش‌سوزی  بازار گفت: با توجه به اینکه مناطق مسکونی اطراف بازار در سال‌های اخیر به انبارها و کارگاه‌های متعدد تبدیل شده است، از این رو انباشت کالاها و مواد مختلف قابل اشتعال در آنها هر لحظه احتمال وقوع حادثه‌ای ناگوار همچون آتش‌سوزی اخیر را دوچندان می‌کند که باید در این زمینه نهادهای مربوطه و نظارتی برای مقابله با این پدیده به صورت مشترک وارد عمل شوند.

وی انباشت مواد اشتعال‌زا در سرای ایکی‌قاپیلی را یکی از عوامل شدت آتش سوزی عنوان کرد و گفت: در این رابطه نامه های مختلفی به هیئت امنا و نهادهای مربوطه برای تخلیه این سرا از اجناس و کالاهای قابل اشتعال و نیز بازار کفاشان ارسال شده است و می بایست هرچه سریع‌تر به این امر ترتیب اثر داده شود تا دیگر شاهد این چنین حوادثی نباشیم.

آبدار با اشاره به خسارت 20 میلیارد تومانی به کالبد بازار افزود: با عنایت به لزوم مرمت هرچه سریع تر این اثر  فاخر جهانی مکاتبات و اقدامات لازم با دستگاه های ذیربط صورت گرفته و با توجه به حساسیت مسئولین ارشد کشوری و استانی امیدواریم اعتبار مورد نیاز به این امر تخصیص یابد. 

جواد رحمتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست با اشاره به اینکه لازمه توسعه گردشگری استان اشرافیت کامل بر ظرفیت‌های موجود در منطقه است، ادامه داد:  به سبب عدم آگاهی لازم از مزایای صنعت گردشگری تاکنون نتوانسته‎ایم از ظرفیت‎های فرهنگی، طبیعی و تاریخی خود بهره ببریم، لذا برای اینکه برنامه‎ای به طورکامل محقق شود لازم است با نگاهی واقع بینانه به بررسی ظرفیت ها و اجرای برنامه های اصولی تدوین شده برای توسعه این صنعت در منطقه بپردازیم.  

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‎شرقی در ادامه با بیان اینکه در منطقه همچنان تفکر سوق به سرمایه‌گذاری در صنعت بیش تر از گردشگری است، تاکید کرد: متاسفانه همچنان این تفکر ادامه دارد و می بایست با اتخاذ سیاستی کلان در صدد اصلاح این تفکر و رفع موانعی این چنین در مسیر  رسیدن به اهداف خود باشیم.

رحمتی با اشاره به آمادگی معاونت عمرانی استانداری در تسریع بخشی عملیات مرمت و بازسازی سرای ایکی قاپیلی بازار تاریخی تبریز، ادامه داد: در راستای حفظ هویت بازار تبریز باید به فعالیت‌های سنخیت دار و تقویت راسته گرایی بازار تبریز توجه داشته باشیم.

احمد حمزه‌زاده قائم مقام و معاون سرمایه گذاری میراث فرهنگی استان در ادامه این نشست به تعریف 14 هسته کلیدی در دومین سند تدبیر توسعه استان اشاره کرد و گفت: با توجه به لزوم دستیابی جایگاه واقعی گردشگری استان در کشور، اداره کل میراث فرهنگی استان اقدام به تعریف 5 زیرمجموعه با 21 اقدام اساسی در راستای اهداف توسعه گردشگری استان کرده است.

حمزه‌زاده همچنین به سایر برنامه های این اداره کل در راستای توسعه گردشگری استان اشاره کرد و گفت: افزایش ثبت آثار جهانی و ملی، ارتقا جایگاه صادرات صنایع دستی استان، بهبود کمی و کیفی واگذاری خانه های تاریخی و افزایش ظرفیت‌های اقامتی استان از سایر برنامه هایی است که در این راستا در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام/

تصویب دومین سند تدبیر توسعه گردشگری آذربایجان‌شرقی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار