دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خبر داد:

راه اندازی مرکز ماده ۱۶ زنان در آذربایجان شرقی

1399/04/02 - 10:02 - کد خبر: 22098 نسخه چاپی

نصر: دبیر شورای هماهنگی‌مبارزه با مواد مخدر آدربایجان شرقی با بیان اینکه مرکز ماده ۱۶ زنان برای اولین بار در آذربایجان شرقی راه‌اندازی می‌شود، گفت: هیچ کمبود بودجه ای برای راه اندازی مرکز ماده ۱۶ زنان وجود ندارد، اکنون در مرحله‌ی مناقصه قرار دارد و پیش بینی می‌شود در هفته ی دولت افتتاح شود.

به گزارش نصر، رضا استاد رحیمی روز یکشنبه در نشست خبری، با تاکید بر این‌که هیچ نوع کشت خشخاش و گل در استان انجام نمی‌شود، گفت: با حمایت اداره کل منابع طبیعی، سازمان جهاد کشاورزی، فرماندهی نیروی انتظامی، بخشداران و فرمانداران و همکاری مردم هیچ گزارشی مبنی بر کشت گل و خشخاش در استان ارائه نشده است.
وی با بیان این‌که بحث مواد مخدر در همه‌ی کشورهای جهان مطرح است، اظهار کرد:  ۳۰۰ میلیون نفر در جهان درگیر اعتیاد هستند، کشور ما در همسایگی کشورهای افعانستان و پاکستان که درصد بالایی  از مواد مخدر در آن تولید می‌شود، قرار گرفته است. 
وی با بیان این‌که سال گذشته حدود ۹۹۵ تن انواع مواد مخدر در کشور کشف شد، گفت: آمار کشفیات مواد مخدر در بازه‌های زمانی متفاوت است در برخی هفته‌ها مواد مخدر زیادی کشف می شود  یا حتی کشف مواد در هر نقطه از کشور متفاوت است، سال گذشته بیشترین مواد مخدر در استان‌هاب شرق کشور به میزان ۸۰۰ تن کشف شد.
دبیر شورای هماهنگی‌مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش عملیات پلیسی در زمان شیوع کرونا، افزود: پلیس مواد مخدر استان بیشترین زحمات را در حوزه‌ی کشف مواد متحمل می‌شود حتی برخی‌ها گمان می‌کنند با شیوع کرونا مبارزه با مواد مخدر متوقف شده است در حالی که درگیری با قاچاقچیان در استان و کشور ادامه دارد، حتی زمان کرونا بیشترین درگیری‌هارا داشته‌ایم.
وی با بیان این‌که طی ۱۲ ماهه سال ۹۸ ، ۱۸ هزار و ۶۵۰ نفر در استان دستگیر شده‌اند که این آمارنسبت به سال گذشته افزایش ۶۸ درصدی داشته است، گفت: طی ۱۲ ماهه سال گذشته سه تن مواد مخدر در استان کشف و ضبط شد.
استاد رحیمی افزود: معتادین‌ متجاهر در استان ما در زمان شیوع اپیدمی کرونا نیز جمع آوری شده و در مرکز ماده ۱۶ نگهداری می‌شوند.
وی مرکز ماده ۱۶ تبریز را جهت نگهداری معتادان متجاهر الگوی کشوری دانست و گفت:  تمامی دستگاه‌ها نیز باید بعد از پاک شدن افراد معتاد از آن‌ها حمایت کنند، زمانی که فردی معتاد می‌شود بعد از طی کردن مرحله‌ی پاکی باز در جامعه انگ معتادی می‌خورد و دوباره به همان چرخه‌ی اولیه باز می‌گردد، حدود ۹۳ درصد معتادان بعد از پاک شدن به چرخه‌ی اولیه باز می‌گردند و تنها ۷ درصد از آن‌ها به کمک اراده و حمایت خانواده موفق به ترک و پاک ماندن می‌شوند.
وی پیشگیری را تنها راه چاره برای مبارزه با اعتیاد دانست و تاکید کرد: پیشگیری از اعتیاد نیز از بستر خانواده، مدرسه و مهد کودک آغاز می‌شود که معتقدم برای مبارزه با آن برخورد علمی داشته باشیم.
دبیر شورای هماهنگی‌مبارزه با مواد مخدر آدربایجان شرقی اجرای طرح یاری گران زندگی را روشی برای آگاهی خانواده‌ها و فرهنگ سازی جهت مبارزه با مواد مخدر دانست و گفت: پیشگیری و آگاهی خانواده‌ها باید به روش علمی انجام شود.
وی افزود: کشورهای منطقه در بحث اعتیاد هیچ کمکی نمی کنند،کنترل، آگاهی، شناخت و پیشگیری از اعتیاد در جامعه ضروری است،  در کشور ما دو میلیون و ۹۰۰ نفر معتاد وجود دارد که اگر پیشگیری‌های لازم انجام نشود، چه بسا این آمار روز به روز افزایش یابد.
وی با بیان این‌که۸۰ هزار نفر معتاد در استان شناسایی شده ولی با این حال در پایین ترین رتبه قرار داریم و در بحث اعتیاد به مواد مخدر جزو ۲۸ استان هستیم، گفت: آذربایجان شرقی در جمع آوری معتادین متجاهر بین استان‌های کشور دارای رتبه‌ی نخست  است.
وی با تاکید بر آموزش و رواج سبک فرزند پروری در جامعه برای مقابله با اعتیاد، اظهار کرد: کانون‌ها و مدارس می‌توانند پیشگیری از اعتیاد را در روستا یا محلات شهری انجام دهند، محلات پرخطر شهری و روستایی که بیشترین مصرف قاچاق مواد مخدر در آن‌ها انجام می‌شود را شناسایی کرده‌ایم، همه ی نهاد ها درگیر مبارزه با مواد مخدر هستند.
 استاد رحیمی افزود: با توجه به مهاجرت‌های بی رویه و سکونت گاه‌های غیر رسمی، محلات حاشیه‌ای شهرهای استان بیشترین افراد درگیر با اعتیاد را دارد و این امر باعث شده بیشتر جوانان این مناطق درگیر مواد مخدر شوند.
وی با بیان این‌که طی ۱۲ ماه سال ۹۸، ۸۶۰ نقطه پر خطر  در سطح استان برای امنیت و آسایش شهروندان پاک سازی شده است، گفت: هفت هزار و ۳۷۲ نفر توزیع کننده و قاچاقچی خرد دستگیر شده‌اند که این میزان نسبت مدت زمان مشابه سال گذشته۳۰ درصد افزایش یافته است همچنین ۱۰۳ نفر قاچاق چی عمده‌ی مواد مخدر در استان دستگیر شدند.
وی با بیان این‌که اعتیاد از علل اصلی آسیب دیدگی خانواده‌هاست، گفت: حدود ۱۶۱ هزار خانواده‌ی آسیب دیده وجود دارد که علل اصلی اسیب دیدگی آنها نیز به اعتیاد افراد مربوط می‌شود، اعتیاد علت العلل اکثر آسیب های اجتماعی است.
دبیر شورای هماهنگی‌مبارزه با مواد مخدر آدربایجان شرقی با بیان این‌که با شیوع کرونا تمامی کمپ‌های ترک اعتیاد استان قرنطینه شدند، اظهار کرد: با شیوع کرونا معتادین متجاهر را در کمپ‌ها قرنطینه کرده‌ایم ولی یک ماهی می شود ۲۵۰ نفر معتاد کارتن خواب در سطح شهر جمع آوری شده است.
وی حساسیت زیاد در تمامی آحاد جامعه جهت مقابله با مواد مخدر نیاز ضروری دانست و گفت: تا می‌توانیم باید موضوع مبارزه با مواد مخدر  را اجتماعی کنیم.
وی ادامه داد: همه ی تلاش ها جهت جلوگیری از شیوع اعتیاد باید توسط تمامی اقشار و  دستگاه‌ها انجام شود.
استاد رحیمی با انتقاد از مشارکت کم خیران در حوزه ی مبارزه با اعتیاد، گفت: خیران می توانند با مشارکت حداکثری خود، از  افراد معتاد به ویژه جوانان پاک شده، حمایت کنند.
انتهای پیام/
 راه اندازی مرکز ماده ۱۶ زنان در آذربایجان شرقی خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار