یک متخصص بیماری‌های عفونی؛

تاثیر دگزامتازون بر بیماران کرونایی، در جمعیتی بسیار کوچک امتحان شده است

1399/04/01 - 15:49 - کد خبر: 22075 نسخه چاپی

نصر: یک متخصص بیماری‌های عفونی با بیان این مطلب که یک سایت غیر علمی خبر تاثیر دگزامتازون بر بیماران مبتلا به کرونا را پخش کرد، در حالیکه این موضوع در جمعیتی بسیار کوچک امتحان شده است، گفت: مردم برای خرید کورتون به داروخانه‌ها هجوم برده‌اند، سیستم‌های نظارتی باید در این خصوص وارد عمل شده و دگزامتازون و سایر کورتون‌ها را به هیچ عنوان بدون نسخه ارائه نکنند.

به گزارش نصر، مهدی حقدوست با بیان این مطلب اظهار کرد: یک خبرگزاری که سایت علمی هم نبود، خبر تاثیر دگزامتازون بر بیماران مبتلا به کرونا را پخش کرد، در حالیکه این موضوع در جمعیتی بسیار کوچک امتحان شده است.
وی تاکید کرد: در تمامی دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که اگر در همان مرحله ابتدایی ابتلا به کرونا به سراغ کورتون‌هایی مانند دگزامتازون برویم، احتمال مرگ و میر افزایش خواهد یافت.
وی خاطرنشان کرد: میزان مرگ و میر در افراد مبتلا به دیابت که سالیان سال از کورتون استفاده کرده‌اند و اکنون نیز به کرونا مبتلا شده‌اند، بسیار زیاد است.
حقدوست گفت: متاسفانه پرس‌وجوها و اخبار رسیده نشان می‌دهد که مردم برای خرید کورتون به داروخانه‌ها هجوم برده‌اند، سیستم‌های نظارتی باید در این خصوص وارد عمل شده و دگزامتازون و سایر کورتون‌ها را به هیچ عنوان بدون نسخه ارائه نکنند.
وی خاطرنشان کرد: مردم بر اساس اطلاعات غلطی که تحت عنوان «دگزامتازون، تنها داروی اثبات شده درمان کرونا» اقدام به خرید کورتون کرده‌اند. استفاده از کورتون در مورد برخی از افراد و زمانی توصیه می‌شود که حدود پنج روز از بستری شدن بیمار سپری شده و بیمار علایم تنفسی پیدا کرده و به کمک دستگاه تهویه مکانیکی نفس می‌کشد.
وی متذکر شد: مردم می‌توانند با یک جست و جوی ساده در اینترنت هم می‌توان با عوارض خطرناک دگزامتازون آشنا شوند.
حقدوست با اشاره به تاثیر یا عدم تاثیر «اینترفرون» داروی بیماران ام اس بر کرونا گفت: استفاده از این دارو نیز مشروط به تایید و تصمیم پزشک است، اما متاسفانه برخی پزشکان نیز در استفاده از این دارو که بسیار گران هم هست، زیاده روی می‌کنند که فشارهای زیادی را بر سیستم درمان تحمیل می‌کند.
وی تاکید کرد: این دارو نیز باید تحت شرایط خاصی و انجام آزمایشات متعدد و مشاهده افزایش سطح اینترلوکین بیمار، استفاده شود که شاید از هر 200 بیمار کرونایی، یک نفر این شرایط را داشته باشد.
وی در خاتمه متذکر شد: تا به این لحظه هیچ داروی تایید شده ‌و درمانی برای کرونا وجود ندارد و داروهایی مانند آزیترومایسین و هیدروکسی کلروکین صرفا در کاهش التهاب موثر هستند. تنها راه مبتلا نشدن و مراقبت از کرونا پیشگیری و رعایت توصیه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک است.
انتهای پیام/
 تاثیر دگزامتازون بر بیماران کرونایی، در جمعیتی بسیار کوچک امتحان شده است خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار