رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی در نشست با خبرنگاران مطرح کرد؛ (بخش اول)

مبارزه بدون اغماض با فساد، راهبرد قوه قضائیه است/ آخرین وضعیت پرونده فساد شورای شهر و شهرداری تبریز

1399/03/31 - 14:16 - کد خبر: 21999 نسخه چاپی

نصر: رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت: یکی از برنامه‌های راهبردی قوه قضائیه در احقاق حقوق عامه، مبارزه بدون اغماض با فساد است که بدون توجه به جایگاه افراد صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار نصر، "موسی خلیل اللهی" ظهر امروز در نشست خبری با نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی به مناسبت فرارسیدن هفته قوه قضائیه، از عزم دستگاه قضایی برای حمایت از واحدهای تولیدی خبر داد و اظهار داشت: با تشکیل جلسات متعدد و با با حضور مسئولان مربوطه مشکلات واحد‌های تولیدی بررسی شده است و 24 واحد تولیدی به طور مستقیم با حمایت دستگاه قضایی استان به تولید خود ادامه دادند.
 
وی افزود: محور دوم در برنامه های اقتصاد مقاومتی دستگاه قضایی استان، حمایت از کارخانه های هست که ورشکسته شده اند و تعداد آنها 17 واحد است، وظیفه ما طبق قانون شناسایی اموال شرکت ورشکسته و تصفیه بدهی هاست، اما ما فراتر از وظایف خود، به دنبال فرد صلاحیت دار بودیم که دارای صلاحیت مالی و فنی باشد تا کارخانه های ورشکسته را در زمان انجام امور تصفیه ورشکستگی به روش اجاره مدیریت کند تا هم جریان تولید در کارخانه های ورشکسته قطع نشود و هم ما بتوانیم پروسه قانونی طی امور ورشکستگی را انجام بدهیم.
 
خلیل الهی ادامه داد: نمونه این کار، شرکت تبریز کف است در حالی که مشکلات سنگینی داشت، حین انجام امور تصفیه ورشکستگی، خط تولید آن متوقف نشد و امروز صادرات هم می‌کند.
 
وی گفت: حفظ حقوق عامه، یکی از وظایف سنگین ماست و جزو برنامه‌های تحولی قوه قضائیه است که در بخش های مختلف از جمله محیط زیست و زمین خواری پیگیری می شود.
 
رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی اظهار کرد: یکی از علل گسترش جرم زمین خواری، عدم تثبیت مالکیت دولت است که باعث می شوند مجرمان طمع کنند، قانون حدنگاری اجرا می شود تا از زمین خواری پیش گیری شود. سال گذشته 277 هزار هکتار با پیگیری دادگستری اراضی دولت تثبیت و ثبت شده است و از اراضی دولتی که با ورود اشخاص تصرف شده بود، 948 هکتار با پیگیری دادگستری به دولت اعاده شده است.
 
خلیل اللهی ادامه داد: سال گذشته 885 حلقه چاه غیر مجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه پلمپ شده است و این روند در ادامه حفظ حقوق عامه طی می شود.
 
وی از پیگیری و تسریع پرونده های راکد قضایی خبر داد و گفت: دستور رییس قوه تعیین تکلیف سریع پرونده های راکد است و در استان77 درصد پرونده‌های راکد که بالغ بر 21 هزار پرونده بود، مختومه شده است. یک روز در هفته هم ملاقات عمومی گذاشته ایم و در مساجد هم حضور پیدا کردیم تا مستقیما مردم بتوانند مشکلات و مطالبات خود را مطرح کنند.
 
خلیل اللهی گفت: در بحث نظارت همگانی، سامانه سجام (sajam.scpd.ir) طراحی شده که در سال گذشته 832 گزارش مردمی دریافت کرده ایم و پیگیری های لازم انجام شده است.
 
وی ادامه داد: در بحث پیگیری زمین های اوقافی صوفیان پیگیری قانونی در جریان است تا مشکل صوفیان برای همیشه حل شود.
 
رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: یکی از برنامه‌های راهبردی قوه قضائیه در احقاق حقوق عامه، مبارزه بدون اغماض با فساد است که بدون توجه به جایگاه افراد صورت می گیرد.
 
خلیل اللهی گفت: در سال گذشته چهار پرونده در حوزه طلا و ارزی به ارزش 200 میلیارد تومان داشتیم که متهم اصلی این پرونده بازداشت است و در زندان تبریز به سر می برد.
 
وی افزود: در حوزه زمین هم یک تعاونی زمینی خریداری کرده است که در تغییر کاربری آن با مدیر یک دستگاه دولتی تبانی شده و نقشه جابجا شده و در نهایت حقوق شهرداری ضایع شده که باید به عنوان فضای عمومی و سبز می شد.
 
این مقام ارشد قضایی آذربایجان شرقی ادامه داد: اخیرا در یکی از شهرستان های استان هم یکی از آقایان شورای شهر بازداشت شده که بالای 100 عدد مهر جعلی از دفتر وی کشف شده است که با تکمیل تحقیقات اخبار تکمیلی منتشر می شود.
 
خلیل اللهی در ادامه به سوال خبرنگاری در خصوص پرونده فساد شهرداری و شورای شهر تبریز پاسخ داد و با بیان اینکه شهرداری یک مجموع چند هزار نفری با حوزه فعالیت گسترده است، افزود: اکثر کارکنان این مجموعه صادق و سالم هستند، ولی کتمان هم نمی‌کنیم که افرادی متخلف هم وجود دارند که پرونده آن ها در دست بررسی است.
 
وی خاطرنشان کرد: طبق تشخیص بازپرس مقرر بر این بود که فرد را احضار کند و الان هم پس از احضار آن فرد، دادرسی و بررسی در حال انجام است که این موضوع روند قانونی خود را دارد که باید طی کند. مبنا برای ما این است که رای قطعی باشد و اگر به موجب رای قطعی محکوم شد، جزئیات پرونده اعلام می شود.
 
رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی تاکید کرد: به عنوان رئیس دادگستری تاکید بنده در این پرونده و دیگر پرونده های فساد طی روند جدی، قاطع و قانونی و با حفظ حرمت اشخاص است.
 
خلیل اللهی اضافه کرد: پرونده شهرداری و شورای شهر( شهردار سابق) در مرحله تحقیقات است و هنوز به نتیجه نرسیده و زمان بر است و برای نتیجه دادن پرونده قضایی نمی‌توان زمان دقیق تعیین کرد.
 
انتهای پیام/
مبارزه بدون اغماض با فساد، راهبرد قوه قضائیه است/ آخرین وضعیت پرونده فساد شورای شهر و شهرداری تبریز محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار