محمدجواد ظریف؛

نشستی درباره سوریه در تهران برگزار می‌شود

1399/03/26 - 16:28 - کد خبر: 21822 نسخه چاپی

نصر: محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مولود چاووش اوغلو همتای ترک خود گفت: به زودی نشستی درباره مسیر توافق آستانه درباره سوریه در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، ظریف با اشاره به این که تعامل دو کشور بسیار بسیار مفید است، گفت: تیم پزشکی ایران و ترکیه در کنار هم برای مقابله با ویروس کرونا عمل کنند.
وی افزود: از مهمترین مسائلی که با همتای ترک خود درباره آن گفت‌وگو کردیم، ‌ از سرگیری تجارت میان دو کشور است اما این مسئله به مسائل پزشکی بستگی دارد.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن انتقاد از تحریم های یکجانبه امریکا علیه ایران، گفت ما از برادران ترکیه خود سپاسگزاریم که در زمان تحریم، شانه به شانه ما ایستادند.
ظریف با تاکید بر این که آماده تعامل بیشتر با ترکیه هستیم، گفت: ایران و ترکیه توانستند بحران کرونا را پشت سر بگذارند و ایران آماده همکاری با کادر پزشکی ترکیه است.
وی ادامه داد، شیوع کرونا نشان داد که همه جهان به یکدیگر وابسته اند و به هم نیاز دارند. حتی قدرت های بزرگ که قدرت خود برای یکجانبه گرایی استفاده می کنند، حتی توان مقابل با یک ویروس کوچک را ندارند.
وزیر خارجه ایران ادامه داد: پروازهای تجاری میان ترکیه و ایران از سرگرفته شده است و ما درباره صدور گاز طبیعی ایران به ترکیه نیز با طرف ترک رایزنی کردیم.
وی درباره صادرات گاز ایران به ترکیه نیز تاکید کرد:‌ مردم ترکیه در چارچوب توافق‌های میان دو کشور از گاز ایران بهره‌مند خواهند شد.
ظریف تصریح کرد، در مذاکرات امروز با وزیر خارجه ترکیه درباره بازگشایی مرزها بین دو کشور هم صحبت کردیم و می توانیم در آینده نزدیک مرزهایی زمینی و هوایی بین دو کشور را بازگشایی کنیم.
وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: ما درباره تحولات سوریه، افغانستان و همچنین یمن با هم گفت‌وگو کردیم و ترکیه در تلاش برای تحقق صلح در یمن است.
ظریف ادامه داد: ترکیه می‌خواهد راه‌حل یمن مسالمت‌آمیز و به دور از جنگ و درگیری باشد.
وی همچنین به برگزاری نشستی مجازی درباره سوریه اشاره و تصریح کرد که این نشست برای تحقق صلح در سوریه در چارچوب توافق آستانه برگزار خواهد شد.
رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد،  امیدواریم بتوانیم از طریق روند آستانه به کمک هم به حل مشکلات منطقه کمک کنیم.
وزیر خارجه ایران همچنین گفت که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه به تهران سفر خواهد کرد و در جریان این سفر توافق نامه های تجاری بین دو طرف امضا خواهد شد.
وی درباره نحوه عملکرد آمریکا درخصوص مواجهه با بحران کرونا نیز گفت: آمریکا درخصوص عدم همکاری برای مقابله با کرونا نام خود را در صفحات تاریک تاریخ ثبت کرد.
این دومین سفر خارجی ظریف پس از فروکش کردن نسبی موج نخست شیوع ویروس کروناست.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برای دیداری کاری و گفت وگو با همتای خود در خصوص آخرین تحولات روابط دو جانبه و مهم ترین مسائل منطقه ای و بین المللی به آنکارا سفر کرده است.
انتهای پیام/
نشستی درباره سوریه در تهران برگزار می‌شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار