خبر/

کفش پیشگیری از ابتلا به زخم دیابتی در تبریز تولید شد

1398/03/19 - 09:47 - کد خبر: 2179 نسخه چاپی

نصر: پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی تبریز کفش طبی ویژه ای طراحی و تولید کردند که باعث کاهش احتمال ایجاد زخم پا در دیابتی‌ها، کاهش قطع عضو مربوط به این عارضه و صرفه‌جویی اقتصادی می‌شود.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، کفش طبی پیش گیرنده از ابتلا به زخم دیابتی در افراد مبتلا به این بیماری با قابلیت مونیتورینگ وضعیت پا، توسط میثم امینی و همکاران وی در این مرکز دانشگاهی اختراع شده است.
امینی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: این وسیله برای کارمندان و کارگرانی که به‌مدت طولانی سرپا بوده و مبتلا به بیماری دیابت هستند، کاربرد دارد.
وی گفت: زخم پا که در اثر دیابت عارض می‌شود، شایع‌ترین ضایعه برای افراد مبتلا به این بیماری است و این وسیله که به‌صورت کفش طبی هوشمند طراحی شده، می‌تواند در طول مدت استفاده، فشارهای وارده بر نقاط مختلف پا را اندازه‌گیری کرده و در صورت بالابودن فشار از میزان استانداردهای تعریف شده، با دادن هشدار فرد را مطلع کند تا موقعیت و وضعیت ایستادن یا راه رفتن خود را تغییر دهد.
عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد تبریز افزود: در طراحی و تولید این کفش از یک مدار و چند سنسور الکترونیکی فشارسنج استفاده و یک سیستم گردش هوای خنک در کف آن تعبیه شده است.
امینی، کاهش احتمال ایجاد زخم پا در دیابتی‌ها، کاهش قطع عضو مربوط به این عارضه، صرفه‌ جویی اقتصادی، داشتن خاصیت درمانی و افزایش کارآیی و بهره‌مندی خوب از زندگی را از مزایای کفش طبی دیابتی دانست.
امینی، با همکاری عباس بشیرزاده، قاسم فکورزاده، خلیل کالاوانی، مهدیه مطیعی، یاسمن تمری و ریاض علایی کلاجاهی موفق به ساخت این کفش شده ‌است.
امینی مقام دوم مسابقات جهانی اختراعات ژنو سوئیس در سال 2019 را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/

کفش پیشگیری از ابتلا به زخم دیابتی در تبریز تولید شد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار