جنگل‌های فندق استان اردبیل توسعه می‌یابد

1399/03/25 - 11:55 - کد خبر: 21736 نسخه چاپی

نصر: رییس جهاد دانشگاهی استان اردبیل با اشاره به برنامه‌ریزی برای توسعه جنگل‌های فندق استان گفت: فندق می‌تواند محصول جایگزین مناسب برای تغییر الگوی کشت در استان باشد که ضمن مصرف آب کم، از خسارت‌های وارده در مقابل سرمازدگی و خشکسالی بکاهد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، مهران اوچی اردبیلی روز یکشنبه در نشستی با مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی اظهارداشت: توسعه جنگل‌های فندق استان به اشتغال‌ و شکوفایی اقتصاد و کشاورزی کمک می‌کند و برنامه‌ریزی دقیق مسیر پیشبرد اهداف حوزه کشاورزی این واحد مشخص شده است.
وی افزود: با اجرای دقیق تحقیقات گیاهان دارویی و ایجاد نهالستان فندق می‌توان شاهد تحول چشمگیر در توسعه و اقتصاد استان بود.
او همچنین گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و با توسعه جنگل‌های فندق استان می‌توان ضمن بالا بردن میزان تولید محصول فندق در ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و شکوفایی اقتصاد بخش کشاورزی استان گام‌های خوبی برداشت.
رییس جهاد انشگاهی استان اردبیل تصریح کرد: مرکز رشد فناوری فرآورده‌های گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی اردبیل برای توسعه گیاهان دارویی و بهره گیری از ظرفیت‌های استان و پتانسیل پژوهشگران این عرصه، از اهلی‌سازی و کشت و فرآوری گیاهان دارویی حمایت و پشتیبانی می‌کند تا تولیدات گیاهان دارویی بومی استان اردبیل ساماندهی شود.
مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی هم در این جلسه گفت: تحقیق و پژوهش در زمینه گیاهان دارویی و فندق فعالیت ارزشمندی نه تنها در اردبیل بلکه در کشور است که جهاد دانشگاهی استان به خوبی این  ظرفیت را شناسایی کرده و در جهت احیا و صیانت از آن گام برمی‌دارد.
داراب یزدانی افزود: جهاد دانشگاهی استان اردبیل توانسته زیرساخت‌های خوبی در حوزه گیاهان دارویی و فندق ایجاد کنندکه این امر بسیار ارزشمند است.
وی گفت: این نهاد با پیگیری‌های مستمر توانسته است بسیاری از مشکلات بویژه اخذ زمین را برای اجرای تحقیقات گیاهان دارویی و ایجاد نهالستان تولید نهال فندق را با همکاری دستگاه‌های متولی استان برطرف کند.
یزدانی افزود: باید خلاء‌ها در مسیر پیشرفت شناسایی و راهکارهای لازم برای رفع موانع پیش‌رو برطرف شود تا خروجی خوبی را به دنبال داشته باشد.
وی تصریح کرد: برای اجرای بهتر باید با بازنگری در برنامه تدوین شده برای تحقیقات فندق و گیاهان دارویی، اولویت‌ و نقشه راه مناسب برای عملیاتی کردن این برنامه در جهاد دانشگاهی استان اردبیل تهیه و مسیر توسعه فعالیت‌های این حوزه مشخص شود.
یزدانی بیان کرد: یکی از حوزه‌های فعالیت جهاد دانشگاهی تحقیقات بر روی گیاهان دارویی است که واحد اردبیل در راستای این برنامه باید با توجه ویژه و تمرکز بر روی گیاهان دارویی بومی استان اهدافی را برای توسعه این بخش مدنظر قرار دهد و فعالیت شاخصی در این حوزه ارائه کند.
منطقه جنگلی فندقلو بخشی از جنگل‌های شرق استان اردبیل بشمار می‌رود که دنباله جنگل‌های نیمه‌گرمسیری استان گیلان است.
این جنگل یکی از مناطق مهم گردشگری جنگلی است که در ۱۰ کیلومتری شهر نمین و ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل قرار گرفته است.
مساحت منطقه فندقلو حدود ۱۶ هزار هکتار است که بیش از چهار هزار هکتار آن زیرپوشش عرصه‌های جنگلی قرار دارد و بقیه را مراتع تشکیل می‌دهد.
در مجموع ۱۹ گونه جنگلی متعلق به ۸ تیره و ۱۷ جـنس در ایـن منطقه شناسایی شده که از بیـن انواع شناسایـی شده گونه‌های نادری نظیر فندق ، ممرز ، راش ، بلوط ، بلند مازو و بیدمشک وجود دارد که به ارزش منطقه می‌افزاید.
 انتهای پیام/
جنگل‌های فندق استان اردبیل توسعه می‌یابد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار