خبر/

هشدار میراث فرهنگی نسبت به تهدید جدی محدوده تاریخی بازار تبریز

1398/03/19 - 09:22 - کد خبر: 2173 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نسبت به تهدید جدی محدوده تاریخی بازار سنتی تبریز به دلیل مهیا بودن برای هرگونه حوادث غیرمترقبه هشدار داد.

به گزارش نصر، مرتضی آبدارافزود: هم اکنون اطراف بازار تبریز که زمانی منطقه مسکونی به شمار می رفت، به انبارها و کارگاه های متعدد تبدیل شده است که به دلیل انباشت کالاها و مواد مختلف قابل اشتعال در آنها هر لحظه احتمال وقوع حادثه ای ناگوار همچون آتش سوزی اخیر در یکی از سراهای این بازار می رود.

وی هشدار داد: این منطقه به ویژه از سمت شرق و راسته کوچه به شدت در معرض تهدید و بحران قرار گرفته است که باید از طرف نهادهای مربوطه و نظارتی برای مقابله با این پدیده وارد عرصه شد.
آبدار یکی از دلایل اصلی و مهم آتش سوزی مهیب در ایکی قاپیلار را وجود مواد اشتعال زا در این محل بیان کرد و اظهار داشت: در این رابطه نامه های مختلفی به نهادهای مربوطه برای تخلیه این سرا از اجناس و کالاهای قابل اشتعال و نیز بازار کفاشان ارسال شده اما تاکنون ترتیب اثری به این نامه ها داده نشده است.

وی شدت خسارت آتش سوزی به ایکی قاپلار را بسیار بالا دانست و با بیان اینکه برآوردهای اولیه خسارت 20 میلیارد تومانی را متصور است، اضافه کرد: میراث فرهنگی کشور و استان تسریع در عملیات آواربرداری، بازسازی و مرمت این اثر تاریخی را در اولویت خود قرار داده است و به دلیل رقم زیاد خسارت و هزینه های بازسازی لازم است دولت کمک کند.
آبدار گفت: پس از اتمام عملیات آواربرداری سرای ایکی قاپیلار توسط شهرداری تبریز، میراث فرهنگی آمادگی آغاز عملیات مرمت و بازسازی را دارد، اما باید توجه داشت که عملیات آواربرداری بسیار سخت است و می توان آن را با عقد قراردادی به پیمانکار سپرد تا در این زمینه تسریع شود.

انتهای پیام/

هشدار میراث فرهنگی نسبت به تهدید جدی محدوده تاریخی بازار تبریز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار