رییس کل بیمه مرکزی: هدف بیمه، ایجاد آرامش در جامعه است

1399/03/24 - 15:31 - کد خبر: 21694 نسخه چاپی

نصر: رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه هدف بیمه، ایجاد آرامش در جامعه است، گفت: بیمه هم باید خودش آرام باشد و هم آرامش را به جامعه دهد که در این راستا تلاش صنعت بیمه بر این بوده که خسارت‌ها را به صورت دقیق محاسبه و بدون تبلیغات آنچنانی پرداخت کند.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، غلامرضا سلیمانی امیری روز شنبه در مراسم افتتاح صندوق تامین خسارت‌های بدنی شعبه استان زنجان با بیان اینکه فرهنگ‌سازی با تبلیغات فرق دارد، اظهار داشت: صنعت بیمه به دنبال فرهنگ‌سازی بوده و ارزش کار شرکت‌های بیمه به این است که به قرارداد خود متعهد و پایبند باشند و خود را در برابر قراردادها مسؤول بدانند.
وی با اشاره به مسائل مختلف سال گذشته از جمله سیل و بیماری کرونا، خاطرنشان کرد: در حادثه سیل ابتدای سال، خسارت‌های وارده به واحدهای صنعتی و تولیدی که بیمه بودند در اسرع وقت پرداخت شد که یک ارزش ملی بدون درگیر کردن دولت بود زیرا اصلِ تئوری در بیمه، درگیر نکردن دولت است.
سلیمانی امیری افزود: ۶۸ درصد سهم بیمه کشور توسط بیمه‌های غیردولتی بوده که این رقم در حال افزایش است.
رییس کل بیمه مرکزی گفت: افتخار می‌کنیم که تمام دارایی‌های کشور در داخل ایران، مدیریت می‌شود در حالی که زمانی حتی تا یک دهه پیش، برخی شرکت‌ها بیمه شدن توسط بیمه‌های داخلی را قبول نداشتند و بیش از ۵۰ درصد بیمه‌های غیرثالث توسط شرکت‌های اروپایی، بیمه می‌شد.
وی اظهار داشت: به‌رغم اینکه تحریم‌ها ضربه زیادی به اقتصاد کشور وارد کرد اما انسجام ملی را بالا برده و وادار کرد که خودمان برنامه‌ریزی و مدیریت کنیم و خوشبختانه هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ آموزشی، فنی و تکنیکی خودکفا شده‌ایم.
سلیمانی امیری، بیمه را صنعت علمی و پیچیده‌ای خواند و خاطرنشان کرد: بیمه به سادگیِ دریافت حق بیمه و پرداخت خسارت نیست زیرا گاهی حق بیمه پرداختی بیمه‌گذار، کمتر از یک درصد خسارت دریافتی است که این امر در صورتی که درست محاسبه نشود با مشکل مواجه می‌شود.
رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه ۲۳ میلیون خودرو در سطح کشور تحت پوشش بیمه شخص ثالث و بدنه قرار دارند، گفت: در بخش سوانح بیمه شخص ثالث، شاهد حدود ۱۷ هزار فوتی، ۳۳۰ هزار مصدوم و ۴۰ هزار معلول هستیم که نمی‌توانند وارد چرخه زندگی شوند.
وی اظهار داشت: همان گونه که برای مقابله با بیماری کرونا که میزان فوتی آن کمتر از حوادث رانندگی است در سطح ملی تلاش می‌شود، کاهش فوتی‌های ناشی از تصادفات رانندگی نیز نیازمند برنامه همگانی، سازماندهی جریان کشور بوده و علل بالا بودن فوتی‌ها باید بررسی شود.
سلیمانی امیری خاطرنشان کرد: نسبت خسارت پرداختی نسبت به حق بیمه دریافتی در بخش دیه شخص ثالث در سال گذشته ۱۰۳ درصد بوده و در واقع با ضرر مواجه هستیم.
وی افزود: قانونگذار و بیمه مرکزی برای تکمیل این چرخه در پی تاسیس صندوق تامین خسارت‌های بدنی شدند که خسارت افراد معسر و مقصر و افرادی که به هر دلیلی بیمه آن‌ها مشکل دارد را پرداخت می‌کند.
سلیمانی امیری تصریح کرد: این هزینه‌ها از محل هشت درصد حق بیمه ثالث تمام شرکت‌های بیمه‌ای به صندوق و سایر منابع تامین می‌شود.
رییس کل بیمه مرکزی گفت: تاسیس صندوق تامین خسارت‌های بدنی، اقدام بسیار مهمی است و با ورود فناروی اطلاعات و زیرساخت‌های الکترونیکی، نیروی انسانی زیادی لازم نداشته و مردم با کمترین مراجعه و در اسرع وقت، سرویس و خدمت خود را دریافت می‌کنند.
وی افزود: این صندوق علاوه بر پرداخت خسارت، کارکردهای دیگری هم داشته و اتکای سایر بیمه‌ها محسوب می‌شود که اگر شرکت‌های بیمه به هر دلیل با مشکلی مواجه شدند صندوق، حمایت لازم را داشته و تعهدات را می‌پذیرد.
رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم هیچ خودرو و موتورسیکلتی در کشور بدون بیمه‌نامه باشد، گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های صنعت بیمه در سال ۹۹ ساماندهی وضعیت موتورسیکلت‌ها است که این امر بدون همکاری نیروی انتظامی، قوه قضائیه، دولت و سایر بخش‌های مرتبط، امکانپذیر نیست.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه‌های سال ۹۹، بیمه خودروها به صورت راننده‌محوری است، اظهار داشت: در این روش برای رانندگانی که قوانین را رعایت می‌کنند تخفیف اعمال شده و بیمه شخص ثالث برای رانندگان پرخطر با تخفیف پایین و حتی با ریسک بالا صادر می‌شود که این امر در سال جاری اجرایی خواهد شد.
سلیمانی امیری با بیان اینکه دولت به دنبال الکترونیکی کردن تمام خدمات در صنعت بیمه، بانک و بورس است، خاطرنشان کرد: از ابتدای خردادماه سال جاری، حذف فیزیکی بیمه‌نامه‌های شخص ثالث در دستور کار قرار گرفته که سبب کاهش ۵۰ میلیون تردد در بخش‌های مختلف می‌شود.
وی افزود: با حفظ و آموزش شبکه و پنجره فروش (نمایندگی‌ها) سعی می‌کنیم مراجعه مردم به بیمه‌ها کمتر شده و حتی پرداخت خسارت‌ها نیز الکترونیکی شود که نکته بسیار مهمی است و در صورت تحقق سبب کاهش ترافیک، صرفه‌جویی در وقت، آسایش مردم، کاهش فساد، رضایتمندی مردم و افزایش ضریب نفوذ بیمه می‌شود.
سلیمانی امیری گفت: تمدید خودکار بیمه‌های شخص ثالث از اسفند ۹۸ تا ۱۵ اردیبهشت سال جاری به دلیل شیوع بیماری کرونا و جهت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی که حق بیمه آن سه هزار میلیارد تومان بود، نقش موثر صنعت بیمه در کمک به کاهش بیماری کرونا و آسیب‌های ناشی از آن را نشان داد.
رییس کل بیمه مرکزی گفت: در صنعت بیمه نسبت به کشورهای اروپایی از نظر قانونگذاری عقب نیستیم و از نظر نفوذ و آن هم در بخش بیمه‌های زندگی، عقب هستیم زیرا بیش از ۵۰ درصد پرتفوی صنعت بیمه کشورهای پیشرفته، شامل بیمه‌های زندگی است.
وی افزود: تلاش صنعت بیمه، افزایش ضریب نفوذ بیمه به‌خصوص در بخش زندگی و درمان در سطح کشور است.
رییس کل بیمه مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود، میانگین ضریب نفوذ بیمه در کشور را ۲.۵ درصد خواند و گفت: یکی از شاخص‌های رشدیافتگی استان زنجان به میزان ضریب نفوذ بیمه برمی‌گردد که متاسفانه کمتر از میانگین کشوری است و این رقم نشان می‌دهد که در این بخش باید فعالیت بیشتری داشته باشیم.
وی اظهار داشت: زنجان در درآمد سرانه بیمه‌ای، هجدهمین استان کشور است در حالی که در پرداخت مالیات همیشه بالاتر از میانگین کشوری بوده که نشان‌دهنده ارزش افزوده بالاتر است اما در بخش بیمه‌ای هم باید فعالیت‌های بیشتری انجام شود.
سلیمانی امیری با بیان اینکه کمتر از یک درصد پرتفوی صنعت بیمه کشور متعلق به استان زنجان است، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های مختلف صنعتی و کشاورزی این استان نشان می‌دهد که ظرفیت بالا و بالقوه‌ای در بخش بیمه دارد که هنوز استفاده نشده است.
وی، پرتفوی صعت بیمه کشور در سال گذشته را ۶۰ هزار میلیارد تومان خواند و گفت: انتظار می‌رود استان زنجان نسبت به جمعیت خود از این پرتفو سهم داشته باشد.
سلیمانی امیری با بیان اینکه بیمه فقط به شخص ثالث محدود نمی‌شود، گفت: اگر چه ثالث، ویترین بیمه است اما در بخش‌های دیگر از جمله آتش‌سوزی، درمان، حوادث، مسؤولیت و زندگی نیز در استان زنجان آنچه مورد انتظار است نرسیده‌ایم.
وی اظهار داشت: بالا بودن نفوذ بیمه شخص ثالث به دلیل اجباری بودن آن است و افزایش درصد بیمه بدنه خودرو که اختیاری است نشان خواهد داد که نفوذ بیمه در این استان افزایش یافته است.
انتهای پیام/
رییس کل بیمه مرکزی: هدف بیمه، ایجاد آرامش در جامعه است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار