خبر/

درگذشت خواننده پیشکسوت آذربایجان بر اثر کرونا

1399/03/24 - 09:33 - کد خبر: 21649 نسخه چاپی

نصر: "تیمور مصطفی اف " خواننده و هنرمند موسیقی آذربایجان روز گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کووید 19 جان سپرد.

به گزارش نصر، زنده یاد مصطفی اف  در 10 آوریل سال 1939 در جلیل آباد به دنیا آمد و در مدرسه دولتی موسیقی آذربایجان تحصیل کرد. او تحت تعلیمات معلم بزرگ آواز سئیید شوشینسکی و تارزن برجسته احمد باکیخانوف قرار گرفت و سپس تحصیلات عالی خود را در دانشگاه دولتی فرهنگ و هنر ادامه داد و از سال 1964 تا زمان وفاتش سولیست فیلارمونی دولتی آذربایجان بود.
رپرتووار موسیقی او لبریز از موغامها ، ترانه های آهنگسازان ، تصنیف ها و خالق ماهنیلاری (ترانه های فولکلوریک) است. او در بسیاری از کشورهای خارجی به عنوان نماینده موسیقی جمهوری آذربایجان حضور یافته و به شایستگی هنرنمایی کرده بود.
او طی 29 سال اخیر چندین بار به ایران سفر کرده و در شهرهای تبریز و تهران و در مقابل استقبال بی نظیر دوستداران موسیقی آذربایجانی به اجرای ماهنی های نوستالژیک خود که بسیاری از آذربایجانیها با این ترانه ها خاطره دارند پرداخته بود. تیمور در آذربایجان ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است. بسیاری از خوانندگان در ایران  تکنیکهای خوانندگی او را سرمشق و الگوی خود قرار داده اند.
در سال 1371 که مرحوم تیمور مصطفی اف همراه با سایر هنرمندان مشهور جمهوری آذربایجان به تهران آمد و در شهرهای مختلف کشورمان با ایفای هنر پرداخت.
 این هنرمند برجسته خلق آذربایجان (عنوان هنری ) همیشه سرزنده و شاد زندگی کرده و جشن های شادی مردم را زینت داده اما طی سالهای اخیر پسر جوانش " باکیخان " در نتیجه تصادف رانندگی در جاده باکو - آستارا و حریق اتومبیلش که در آن زندانی شده و نتوانسته بیرون بیاید به طرز فاجعه باری درگذشت و تیمور را در غمی جانکاه رها کرد.
با وجود آن تیمور عمی همیشه مرد زندگی و دلبسته هنر مردمی موسیقی ملی خود بوده و استوار و محکم به حیات هنری خود ادامه می داد.
انتهای پیام/
درگذشت خواننده پیشکسوت آذربایجان بر اثر کرونا نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار