گزارش اختصاصی نصر؛

ورشکستگی 20 درصد اصناف تبریز بر اثر کرونا/ افزایش آمار کرونا با عادی سازی جریان زندگی در استان

1399/03/22 - 16:28 - کد خبر: 21617 نسخه چاپی

نصر: رفته رفته قوانین قرنطینه در حال کم شدن هستند و همین امر به میلیون ها نفر اجازه می دهد تا به شغل خود بازگردند و فعالیت خود را از سر گیرند.

به گزارش نصر، همین از سرگیری مجدد مشاغل باعث این باور در بین مردم شده است که دیگر کرونا تمام شده است. باوری که بزرگترین خطر و تهدید برای جامعه محسوب می شود و فقط در ذهن مردم جریان دارد در حالی که واقعیت ها از چیز دیگری حکایت می کند.
در این میان ویروس کرونا با تمام قدرت و توان خود، حتی شاید بتوان گفت قوی تر از قبل، به فعالیت خود ادامه می دهد و به این زودی ها این میهمان ناخوانده قصد ترک را ندارد.
ویروسی که تاکنون ابتلای صدها هزار نفر به آن گزارش شده است ‌و ده ها تن نیز جان خود را به دلیل ابتلا به این ویروس از دست داده اند.
 با توجه به روند صعودی بودن ابتلا به ویروس کرونا در جامعه، همچنان بازگشایی واحدهای پرخطر چالش جدی در سراسر کشور محسوب می شود؛ و چه اصناف و مشاغلی که متحمل ضرر و زیان های فراوان شده اند.
مریم گوهرخانی مدیر تالار باشگاه اساتید و همچنین مدیر تالار آفتاب تبریز در گفتگو با خبرنگار نصر می گوید: من به خاطر کرونا و تعطیلی تالارها ۲۰ میلیارد ریال متحمل ضرر شده ام و ۶۰ نفر پرسنل خود را به دلیل عدم توان پرداخت بیمه و هزینه آنها تعدیل کردم.
گزارش نصر حاکی است، کارگران واحدهای مختلف صنفی همانگونه که این مدیر تالار نیز اشاره کرد از جمله آسیب دیدگان دوران کرونا به شما می روند. بیچاره کارگران و افرادی که به خاطر کرونا شغل خود را از دست داده و در این شرایط اقتصادی جامعه بیکار شده اند؛ شغلی که شاید برای به دست آوردن آن ماه ها و شاید سال ها تلاش کرده بودند.
 
20 درصد اصناف تبریز ورشکسته شده اند
سید حبیب هاشمی رئیس اتاق اصناف آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت ۶۵ هزار واحد صنفی در تبریز می گوید: ۲۰ درصد از این اصناف به خاطر کرونا ضرر مالی ۱۰۰ درصد دیده و ورشکست شده اند و ۸۰ درصد بقیه هم به نسبت های مختلف متحمل ضرر و زیان شده اند.
وی در ادامه خواستار تخفیف مالیاتی اصناف ضرر دیده شد و خاطر نشان کرد: اگر مالیات سال ۹۸ به صورت توافقی از اصناف گرفته شود، شاید باعث جبران ضرر و زیان اصناف شود.
رئیس اتاق اصناف آذربایجان شرقی در خصوص رعایت بهداشت از سوی اصناف نیز گفت: همه ما موظف به رعایت مسائل بهداشتی هستیم و بر اجرای تمهیداتی مثل کم کردن ساعات کاری و کاستن تعداد مشتریان از اصناف تاکید کرده ایم تا هرچه بیشتر مسائل بهداشتی را رعایت کنند.
گزارش خبرنگار نصر می افزاید، از اصناف که بگذریم، مردم در تاکسی ها و اتوبوس ها نیز رغبت چندانی برای رعایت مسائل بهداشتی از خود نشان نمی دهند.
با وجود اینکه کابین داخل اتوبوس ها را به خاطر رعایت بحث فاصله گذاری اجتماعی علامت گذاری کرده اند، اما مسافران توجه چندانی به این مساله نمی کنند و آن را بی تاثیر می دانند.
رانندگان اتوبوس ها بخش خصوصی نیز برای جبران خسارت اقدام به سوار کردن مسافر حتی بیش از ظرفیت مجاز اتوبوس ها می کنند و نه تنها در داخل اتوبوس ها فاصله گذاری اجتماعی رعایت نمی شود، بلکه مردم با ازدحام و تراکم زیادی در کنار هم قرار می گیرند.
 
 افزایش آمار مبتلایان به کرونا با عادی سازی جریان زندگی
دکتر عباسعلی درستی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و رئیس بهداشت مرکز آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تمام مشاغل باید فعالیت خود را از سربگیرند، می افزاید: بیماری کرونا در کل دنیا خیلی طول کشیده و ممکن است وضعیت در پاییز و زمستان امسال بدتر هم شود اما نباید بگذاریم چرخه اقتصاد جامعه فلج شود و به نوعی باید با کرونا کنار بیاییم و زندگی کنیم.
وی با اشاره به اینکه جامعه مجبور به بازگشت به شرایط عادی است، می گوید: با رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور ما بازگشت به شرایط عادی اجتناب ناپذیر و رفتاری معقولانه است.
این مقام مسئول ادامه  می دهد: برداشتن محدودیت ها و عادی سازی شرایط باعث شده است تا مردم کمتر احساس خطر کنند و کمتر به رعایت مسائل بهداشتی اهمیت دهند.
رئیس مرکز بهداشت استان نگرانی خود را از صعودی بودن کرونا در استان ابراز می دارد و می افزاید: یک علت بارز صعودی بودن کرونا در استان از سرگیری مشاغل و کم شدن محدودیت هاست که در این خصوص مردم باید بیش از پیش به رعایت مسائل بهداشتی اهمیت دهند.
این گزارش حاکی است، به خاطر ویروس کرونا نمی توان چرخه اقتصاد جامعه را فلج کرد زیرا زندگی روز مره خیلی از افراد همین جامعه را به شکل های مختلف تحت تاثیر قرار می دهد، مثلا همین صاحب اصناف و شغل های آزاد که متحمل ضرر و زیان های فراوانی شده اند؛ اما می شود با رعایت تمام پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی که از سوی وزارت بهداشت اعلام می شود، ضمن ارزش دادن به سلامتی خود و دیگران و مقابله با ویروس کرونا، مانع رکود اقتصادی جامعه شویم.
بهداشتی که اگر رعایت نکنیم و وضعیت به همین روال به جلو برود شاید در آینده شاهد مرگ عده زیادی از عزیزانمان. چون ویروس کرونا با هیچ کسی شوخی ندارد.
 
گزارش از فاطمه قلی پور
 
انتهای پیام/
ورشکستگی 20 درصد اصناف تبریز بر اثر کرونا/ افزایش آمار کرونا با عادی سازی جریان زندگی در استان نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار