گفت و گوی نصر با مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر آذربایجان شرقی ؛

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر 15 ساله شد

1399/03/22 - 17:01 - کد خبر: 21609 نسخه چاپی

نصر: مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان آذربایجان شرقی گفت: خدمت اصلی که در بدو تاسیس صندوق مدنظر هیئت وزیران بود روستائیان و عشایرانی بود که با ۱۵ سال سابقه عضویت و حضور در صندوق و دارا بودن ۶۵ سال سن حقوق و مستمری پیری دریافت می‌کنند.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، "محمد نظری" با حضور در تحریریه نصر به سئوالات خبرنگاران نصر پاسخ داد.
وی با اشاره به پانزدهمین سال تاسیس صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، اظهار کرد: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در سال 1384 در مصوبه هیئت دولت تصویب شد و امسال پانزدهمین سال تاسیس صندوق است.
نظری به یکی از خدمات صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر اشاره کرده و افزود: مستمری های پیری یا همان سالمندی است، بازنشستگی و پیری هر کدام مفهوم متفاوت حقوقی در صندوق دارند.
وی ادامه داد: انواع بازنشستگی در صندوق داریم، ۱۰ سال سابقه و ۷۰ سال سن پیش از موعد، ۶۷ سال سن ۱۳ سال سابقه در صندوق که اخیرا در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است کسی که در این دسته باشد پیش از موعد اگر بخواهد بازنشسته شود تلقی خواهند شد که حقوق این دسته به نسبت پایین تر خواهد بود. حقوق در این دسته به نسبت سنوات محاسبه می شود.
وی اضافه کرد: خدمت اصلی که در بدو تاسیس صندوق مدنظر هیئت وزیران بود روستائیان و عشایری بود که با ۱۵ سال سابقه عضویت و حضور در صندوق و دارا بودن ۶۵ سال سن حقوق و مستمری پیری دریافت می‌کنند. در این مورد اگرچه ۱۵ سال یا ۲۰ سال سابقه حضور در صندوق را دارند اما صندوق با معیار ۲۰ روز مکلف است حقوق را پرداخت نمایند، صندوق نباید کمتر از دو سوم سطح درآمد انتخابی را پرداخت نماید که این به نفع بیمه شده است.

آمار بازنشستگان پیش از موعد
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان اذعان کرد: در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر هشت هزار و 941 نفر تا کنون بازنشسته شده‌اند و حقوق دریافت می‌کنند، شهرستان‌های مرند، جلفا و شبستر بیشترین آمار عضویت را در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر دارند.
وی اضافه کرد: 9 هزار و 340 نفر آمار فوتی و ۵۸۴ نفر هم به عنوان از کار افتاده کلی؛ از کمیسیون‌های پزشکی معرفی شده‌اند که از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر حقوق دریافت می کنند.

نحوه محاسبه مقرری
گزارش نصر حاکی است، نظری اظهار داشت: طبق مصوبه هیئت دولت پنج درصد سهم مشارکت توسط بیمه شده، ۱۰ درصد توسط دولت تامین می شود.
وی ادامه داد: حداقل دستمزد کارگری که سال قبل از طرف وزارت تعاون و رفاه اجتماعی اعلام می شود در سال جدید برای صندوق به عنوان حداکثر سطح درآمدی تعریف می شود، به طور مثال: اگر در سال قبل یک میلیون و چهارصد تومان حداقل دستمزد کارگری بود برای امسال همان مبلغ حداقلی را به عنوان سطح درآمدی در نظر می‌گیریم که اگر پنج درصد این مبلغ را محاسبه کنیم ماهانه ۷۰ هزار تومان و سالانه ۸۴۰ هزار تومان به عنوان مبلغ سالانه دریافت می‌شود که بیمه شده پرداخت می‌کند و دو برابر این مبلغ یعنی یک میلیون و ۶۸۰ هزار تومان توسط دولت تامین می‌شود که این رقم را اگر فرد به تنهایی بپردازد دو میلیون و پانصد و بیست هزار تومان می‌شود.
جامعه شمول صندوق
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان با اشاره به جامعه شمول صندق، گفت: جامعه شمول صندوق اکنون علاوه بر مصوبه اولیه هیئت دولت است که کشاورزان غیرساکن روستا، ساکنین شهرهای زیر ۲۰ هزار جمعیت که اگر شغل کشاورزی هم نداشته باشند، کشاورزان و صیفی کارانی که در شهر زندگی می‌کنند، کشاورزانی که دو سکونتی هستند نیز در مصوبه جدید شامل می‌شود.
نظری ادامه داد: شرایط اعضای صندوق برای آقایان و بانوان یکسان و از سن ۱۸ تا ۵۰ سالگی ثبت نام به عمل می آید.
وی اضافه کرد: قالیبافان، صنایع دستی، کشاورزان که ۲۳۰ شغل محسوب می شود کمیه حضرت امام خمینی (ره) و بهزیستی که حق بیمه کمیته امام (ره) و بهزیستی توسط نهاد های مردمی پرداخت می‌شود.
نظری تاکید کرد: تا پایان امسال متولدین 1349 فرصت ثبت‌نام در این صندوق را دارند و اگر وارد ۵۰ سالگی شوند امکان ثبت نام دیگر مقدور نخواهد شد.
وی افزود: هزینه حق بیمه یکسال دریافت می‌شود که امکان پرداخت به صورت چهار قسط فراهم است که بهتر است یکجا پرداخت شود.
وی ادامه داد: رانندگان بین‌شهری کالا و مسافر بخش دیگری از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر هستند که می توانند عضو صندوق باشند و باید محل سکونت آنها روستا یا شهر زیر ۲۰ هزار نفر باشد.
انتهای پیام/
صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر 15 ساله شد محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار