یادداشت نصر/

جای خالی سخنگو در بحران های کشور!

1398/03/18 - 15:49 - کد خبر: 2157 نسخه چاپی

نصر: امکان بروز بحران در هر مکان و زمانی وجود دارد اما مهم آن است که هر جا که امکان و احتمال وقوع حادثه ای وجود داشته باشد، ابزارهای مختلف برای مدیریت و اطلاع رسانی دقیق آن در نظر گرفته شود.

کشور ایران را بحران های مختلفی تهدید می کند که در روزها و سال های گذشته شاهد وقوع آن و ایجاد تلاطم در میان جامعه بوده ایم، طی زمان متحمل گذر از وقایع حزن انگیزی چون پلاسکو تهران، زلزله کرمانشاه، سیل های آذرشهر، ترکمن صحرا، لرستان و خوزستان و در چند روز اخیر بخشی از بزرگ ترین بازار مسقف جهان بودیم که همواره در میان مواجهه با بحران هایی از این دست، حلقه مفقوده ای بین شرح ماجرا و ارائه اطلاعات واقعی دیده می شد.

متاسفانه تاکنون ستاد بحرانی که بتواند در چنین مواقعی به ساماندهی حوزه اطلاع و خبررسانی بپردازد شکل نگرفته و هیچ نهاد یا سازمانی وجود ندارد که با معرفی سخنگوی بحران ایجاد شده، مسئولیت صفر تا صد اطلاع رسانی در چنین زمان هایی را به عهده بگیرد.

در چنین مواقعی ضروری است تا مسئولان برای ایجاد یک ستاد بحران خبری اقدام کنند تا با بهره گیری از آن اخبار وقایعی همچون بازار تبریز از رسانه ها به طور دقیق به وسیله مسئولان اعلام شود و از انتشار اخبار ضد و نقیض و کاهش اعتماد مردم به خبر های مختلف نقل شده از مسئولان و متولیان امر جلوگیری شود.

جامعه کنونی ما در شرایطی قرار دارد که هر فرد یک رسانه است، مردم منتظر انتشار اخبار پس از گذشت ساعت ها از واقعه نمی ایستند و هر کدام از آنها با استفاده از شبکه های مجازی برای منتشر کردن اخبار مختلف به ویژه بحران ها اقدام می کنند؛ چنین رویدادی ضرورت های شکل گیری یک ستاد خبری متمرکز در شرایط بحران را دو چندان می کند.

در آتش سوزی اخیر سرای ایکی قاپیلی بازار تبریز در ساعات اولیه بامداد روز پنجشنبه 19 اردیبهشت ماه 98، آمار و اطلاع  دقیقی از میزان درگیری سراها و تیمچه های مجاور و همچنین زمان درست اطفا حریق اعلام نشده و آمار رسمی از وضعیت موجود در دست نبود، چراکه در ساعات وقوع حادثه عدم اتفاق نظر و مطالب مسئولان دخیل در حادثه مذکور به وضوح دیده می شد.

به همین منظور پدیده اطلاع رسانی را می بایست امری ضروری در هنگام بحران دانست، چراکه مردم باید از میزان بحرانی بودن رویداد، کارهای مضر برای سلامت خود و دیگران و فعالیت های که موجب تشدید شرایط وضعیت موجود آگاهی یابند.

سخن آخر اینکه، منابع اطلاع رسانی می توانند با تعریف رویه اجرایی استاندارد در حین بحران با تمرکز بر اشاعه اخبار و اطلاعاتی که مورد تمایل عموم باشد، مشخص کردن سخنگو و ارسال پیام ها و گزارش ها به صورت حرفه ای در رسانه ها اقدام کنند و پس از بحران نیز با برقراری ارتباط با ذی نفعان برای آگاه سازی آنها از نتایج و اثرهای بحران موثر باشند و اینگونه افکار عمومی را در هنگام بحران مدیریت کنند.

............................................................

نویده رئوف فرد - عضو تحریریه نصر

انتهای پیام/

جای خالی سخنگو در بحران های کشور! نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار