معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه اظهار کرد:

آمار بیکاری در استان های آذربایجان شرقی و غربی تعجب آور است!

1399/03/21 - 17:05 - کد خبر: 21558 نسخه چاپی

نصر: معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه اظهار داشت: آذربایجان های و غربی به روسیه، ترکیه، ارمنستان و نخجوان نزدیک هستند و از این فرصت بی نظیر باید شرایط ویژه ای را رقم بزنند، آمار بیکاری در این استان ها جای تعجب دارد.

به گزارش نصر، "غلامرضا انصاری" معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه در دیدار با هیات نمایندگان آذربایجان‌شرقی با حضور در اتاق بازرگانی اظهار کرد: از زمان ملی شدن نفت همیشه درآمد نفت در اختیار دولت بود اما اکنون این چنین نیست.
انصاری ادامه داد: امروز راهی جز درآمد ارزی نداریم، یک کشور وارد کننده را باید به یک کشور صادر کننده تبدیل کنیم که این اتفاق عظیم در کشور راه افتاده است.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه اضافه کرد: در ۴۰ سال گذشته و قبل از آن واردکننده بودیم که دیگر باید به کشور صادرکننده تبدیل شویم، اکنون راهی جز صادرات نداریم.
وی با تاکید بر اینکه، تبدیل کشور واردکننده به صادرکننده سخت است، گفت: اگر می بینیم تلویزیون پر از افراد لباس آبی راه‌راه شده است، به خاطر وارداتی است که سابقه چهل ساله دارد.
انصاری ادامه داد: فرهنگ جامعه صادراتی باید براساس کیفیت کار، صداقت تعهدات باشد.
وی تاکید کرد: امروزه صادرات ما تنوع بسیاری پیدا کرده است، جهش تولید زمانی اتفاق خواهد افتاد که صادرات نیز اتفاق بیفتد، بازار ۸۰ میلیونی نمی تواند پاسخگوی جهش تولید باشد، همزمانی بحث سال جهش تولید بهترین راه جهش تولید صادرات می‌باشد و اگر بتوان صادرات خوبی داشته باشیم قطعا جهش تولید خوبی هم خواهیم داشت.
انصاری ادامه داد: ما باید صادرات موفق و سالم داشته باشیم که البته در سال‌های تحریم روز به روز در صادرات موفق‌تر بودیم به طوریکه در سال ۹۸ در حدود ۱۲۰ کشور صادرات داشتیم که حضور در آن بازارها خود یک موفقیت بزرگی محسوب می‌شود.
وی ضمن تاکید بر اینکه 40 سال به کارخانه‌های خارجی سوبسید دادیم، افزود: با اختلاف ارزهای پیش آمده و سوبسیدهای پرداخت شده، ۴۰ سال هر ایرانی اگر مسافرت خارجی انجام داده است، هتل و بلیط سه شب او به خاطر اختلاف ارزی و یارانه رایگان می‌شد.
وی ادامه داد: امسال نیاز به صادرات و واردات هوشمند داریم، از تمامی کشورها به عراق جنس وارد می‌شود در حالی که کالا های ایرانی که به عراق فرستاده شده بود به خاطر نبود سلامت و استاندارد کشور عراق برگشت خوردند.
انصاری در این رابطه اضافه کرد: باید کالاهای ما دارای استاندارد و بهداشت و بسته‌‌بندی طبق استاندارد های هر کشوری باشد که به آن کشور صادرات داریم.
وی تاکید کرد: روابط اقتصادی هستند که کشور ها را به هم نزدیک می کنند، هم واردات هوشمند و هم صادرات هوشمند باید داشته باشیم.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه با اشاره به همسایگان خارجی استان، افزود: آذربایجان‌های‌شرقی و غربی به روسیه، ترکیه، ارمنستان و نخجوان نزدیک هستند و از این فرصت بی نظیر باید شرایط ویژه ای را رقم بزنند، آمار بیکاری در این استان ها جای تعجب دارد.
انصاری با اشاره به نقل و انتقالات مالی خاطر نشان کرد: تهاتر یکی از راه های نقل و انتقالات مالی در شرایط کنونی تحریم است.
وی اضافه کرد: برای کشوری که از راه فروش نفت مدیریت می شد راه صادرات یک کالا راه طولانی است که باید روحیه صادرکنندگی در کشور ایجاد شود.
انصاری در پاسخ به سوال خبرنگار نصر در رابطه با نقش و جایگاه تبریز در گسترش مناسبات اقتصادی با اتحادیه اوراسیا، گفت: آذربایجان‌شرقی یک استان موفق در حوزه تجارت وصنعت است که می‌تواند نقش فعالی را هم با همسایگان و هم با اوراسیا داشته باشد و نقش تبریز بسیار محوری است و تجار تبریز، همیشه تجار موفق و سالمی بوده اند و مطمئنا در شرایط فعلی که نیاز به صادرات داریم نقش تبریز بسیار مهم خواهد بود.
انتهای پیام/
آمار بیکاری در استان های آذربایجان شرقی و غربی تعجب آور است! محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 2 نظر

  بهتاش   4 سالها پیش  

آقای انصاری مشکل را باید در روش وزارت متبوع خود جستجو بفرمایند . ممکن است بگویند فرمان دست ما نیست . اگر چنین گویند بهتر است مشکل خودشان را اول حل کنند بعد از تبریز ایراد بگیرند

  رحمتی   4 سالها پیش  

جناب اقای وزیر بله در اذربایجان شرقی بیکاری جای تعجب دارد چون تمام کارخانه ها افراد دیپلم برمیدارن به دلیل بیمه و غیره .تمام کارها .تمام کارخانجات شدن پارتی بازی .هرکی پارتی داشته باشه موفق تره و ایندش تامین شده هست.جنابعالی که لیسانس برق قدرت هستم در هیچ جای تبریز در کارخانه هایش کار نیس چون همش شده پارتی بازی .جناب اقای وزیر بله جای تعجب دارد که در تبریز بیکاری زیاد است .در تبریزی که از اقتصاد و تجارت از همه شهرها جلو هست جوان هایش بیکارن به دلیل نا انصافی و فرق گذاشتن .جوانی که به نان شب محتاج است
پژوهشیار