مرحله دوم پیشگیری از ورود پشه "آئدس" به کشور اجرا شد

1399/03/20 - 10:37 - کد خبر: 21449 نسخه چاپی

نصر: رییس شبکه بهداشت و درمان ماکو با اشاره به بازگشایی مجدد و فعالیت مرز بازرگان گفت: با توجه به احتمال انتقال پشه "آئدس" به کشور، مرحله دوم تله‌گذاری این حشره جهت مراقبت انسانی در این مرز توسط کارشناسان پایگاه مراقبت مرزی اجرا شد و تا پایان فصل تابستان ادامه دارد.

به گزارش نصر به نقل ازایرنا، رحیم صمدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار اظهار داشت: پایگاه بهداشت مرزی بازرگان به همین منظور، ظروف جمع‌آوری این پشه موسوم به «اویتراپ» را جهت مراقبت‌های انسانی به کار گرفته است.
وی افزود: این پشه ناقل بیماری «تب دانگی»، «چکین گونیا» و «زیکا» است و واکسن و درمان قطعی ندارد و تنها راه مقابله با این پشه کنترل ناقلان است.
رییس شبکه بهداشت و درمان ماکو اظهار داشت: در این بیماری‌ها ویروس ۱۰ تا ۱۲ روز وارد بزاق بیمار شده و حتی به نسل‌های آینده نیز منتقل می‌شود.
صمدی ادامه داد: پشه «آئدس» در پاکستان، کشورهای آسیایی و برخی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس دیده شده است.
وی اضافه کرد: اویتراپ‌گذاری در مبادی ورودی از اولین اقدامات شناسایی ورود پشه «آئدس» به داخل کشور بوده و تا پایان فصل فعالیت پشه‌ها ادامه خواهد داشت.
پشه «آئدس» منتقل‌کننده ویروس عفونی «دنگی» است که به علت درد شدید به عنوان تب استخوان‌شکن نیز شناخته می‌شود.
تب، سردرد، حساسیت‌های پوستی و درد درماهیچه و مفاصل از نشانه‌های بیماری تب «دنگی» است.
پشه «آئدس» دارای دو بال فعال و یک جفت بال تحلیل رفته به نام هالتر، خرطوم بلند با قطعات دهانی گزنده، مکنده در جلو سر، وجود فلس‌های کوتاه و متراکم روی سینه، پا و رگ بال‌ها، رگ‌بندی مشخص بال و بندبند بودن روی شکم، پوشیده بودن سینه از فلس‌های قهوه‌ای تیره یا متمایل به سفید است.
انتهای پیام/
مرحله دوم پیشگیری از ورود پشه خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار