آبی فیروزه‌ای در دل کوه‌های روستای "لامان" اهر

1399/03/20 - 10:41 - کد خبر: 21448 نسخه چاپی

نصر: طبیعت همیشه تازه‌های شگفت انگیزی برای غافل گیر کردنمان دارد، زیبایی‌هایی که در تابلو نقاشی هیچ هنرمندی جز خدا نمی‌توان پیدا کرد.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، در شمال شهرستان اهر، کوه‌های دیوار مانندی قد کشیده‌اند که معروف‌ترین قسمت آن را قلعه «شیور» تشکیل می‌دهد، این قلعه محل زندگی « سینه سرخ» است که رنگ آبی فیروزه‌ای و  مسحور کننده‌ تخم‌های آن توجه بسیاری از کوهنوردان و گردشگران را به خودش جلب می‌کند.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در این خصوص می‌گوید: این پرنده از خانواده گنجشک سانان بوده و رنگ تخم‌های آن طیف‌های مختلف رنگ آبی از آبی کم رنگ تا فیروزه‌ای پررنگ را شامل می‌شود.
داود غنی‌پور ادامه می‌دهد: پررنگ یا کم رنگ بودن تخم‌های سینه سرخ به نوع تغذیه و املاح و مواد معدنی مورد استفاده پرنده و گونه و زیر گونه بستگی دارد.
وی می‌افزاید: سینه سرخ جزو پرنده‌های بومی آذربایجان شرقی نیز بوده و در نیمه شمالی این استان دیده می‌شود، سینه سرخ گونه‌ای اوراسیایی است که در منطقه قفقاز پراکنش داشته و در جنگل‎های هیرکانی شمال، البرز، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی هم دیده می‎شود.
به گفته معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی،  سینه سرخ جزو گونه‌های کمیاب نیست.
غنی‌پور می‌گوید: سینه سرخ‌ها با فنچ‌ها و یا سهره سانان و گنجشک‌ها هم خانواده هستند و گونه‌ای از فنچ‌ها به شمار می‌آیند.
انتهای پیام/
آبی فیروزه‌ای در دل کوه‌های روستای خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار