دامپزشکی استان اردبیل نسبت به بروز بیماری تب کریمه کنگو هشدار داد

1399/03/19 - 14:59 - کد خبر: 21418 نسخه چاپی

نصر: اداره کل دامپزشکی استان اردبیل در اطلاعیه‌ای با اشاره به فصل گرما و فعال شدن کنه‌ها درباره احتمال بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هشدار داد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، اداره کل دامپزشکی استان اردبیل از عموم مردم بویژه دامداران ، کارگران دامداری‌ها ، ذبح‌کنندگان و سلاخان، کارگران کشتارگاه‌ها و تمام افراد مرتبط با دام خواست که با دقت و حساسیت بیشتری موارد بهداشتی را رعایت کنند.
 بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام و یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون و ترشحات لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.
این اداره کل همچنین اعلام کرد که دامداران از انتقال، خرید و فروش دام‌های مشکوک و غیربومی بدون مجوز دامپزشکی خودداری کرده و با استفاده از سموم مناسب دام‌ها و جایگاه‌های دامی را به طور مستمر و مداوم سمپاشی کرده و از جداسازی و له کردن کنه‌های موجود بر روی دام‌ها بپرهیزند.
اداره کل دامپزشکی استان اردبیل همچنین از شهروندان خواست تا از خرید گوشت‌های بدون برچسب و مهر بهداشتی دامپزشکی و حاصل از کشتار غیرمجاز دام خودداری کرده و پس از خرید گوشت از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی حداقل ۲۴ ساعت گوشت را در دمای یخچال در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد نگهداری کنند.
همچنین شهروندان آلایش خوراکی دامی شامل دل ، جگر ، قلوه را  به صورت بسته بندی کددار و تحت نظارت دامپزشکی که دارای تاریخ تولید و انقضا است، خریداری کرده و هنگام خردکردن گوشت و آلایش دامی موارد بهداشتی را رعایت کنند.
اداره کل دامپزشکی  استان اردبیل از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی و کشتار دام در خارج از کشتارگاه مراتب را از طریق تماس با سامانه ۱۵۱۲ یا با شماره تلفن ۳۳۳۹۴۸۰۰ به این اداره کل دامپزشکی استان اردبیل گزارش کنند.
انتهای پیام/
دامپزشکی استان اردبیل نسبت به بروز بیماری تب کریمه کنگو هشدار داد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار