رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه خبر داد:

آغاز کوچ عشایر به مراتع سهند با ۱۳۰ هزار راس دام

1399/03/18 - 12:54 - کد خبر: 21338 نسخه چاپی

نصر: رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه از آغاز کوچ عشایر به مراتع سهند در این شهرستان با ۱۳۰ هزار راس دام خبرداد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، ناصر شکری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: سهند با ۱۲۹ هزار هکتار مرتع از مناطق مهم ییلاقی عشایر در شمال غرب کشور محسوب می شود و عشایر شهرستان های بناب، ملکان، عجب شیر و اسکو در آذربایجان شرقی و میاندوآب و مهاباد در آذربایجان غربی برای چرای دام خود در طول تابستان به این مراتع کوچ می کنند.
وی تعداد خانوارهای عشایر که به مراتع سهند کوچ می کنند را حدود ۷۵۰ خانوار عنوان کرد گفت: گوشت، شیر، پشم، پنیر، کره و ماست از جمله ولیدات عشایر در مراتع سهند است.
شکری خاطرنشان کرد: کوچ عشایر از نیمه خردادماه آغاز شده و تا سه ماه آینده ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه حضور به موقع دام‌ها در ییلاق موجب حفظ مرتع و افزایش پوشش گیاهی می شود گفت: قرق بانان مراتع را به دقت زیر نظر دارند و در صورتیکه دامدار یا عشایری از قوانین و مصوبات سرپیچی کند به مراجع قانونی معرفی می‌شود.
به گزارش ایرنا، ۳۲۶ خانوار شامل ۲ هزار و ۲۶۹ نفر در فصل ییلاق و ۱۶۶ خانوار در فصل قشلاق جمعیت عشایر مراغه را تشکیل می‌دهند.
جمعیت دامی عشایر مراغه ۸۴ هزار و ۵۵۶ رأس دام است و سالانه ۲۰۰ تن گوشت، ۸۰۰ تن شیر، ۲۵ تن پشم و ۱۵۰۰ مترمربع صنایع دستی توسط عشایر مراغه تولید می‌شود.
شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
انتهای پیام/
آغاز کوچ عشایر به مراتع سهند با ۱۳۰ هزار راس دام خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار